For Cecilie Bønnelycke har 2024 været et år i yderpositioner. Samtidig med at hendes far døde, gik hendes karrieredrømme i opfyldelse. Eufori og sorg er blandet sammen, alligevel leverer hun noget af sit bedste nogensinde.
Den værste og bedste besked samme dag
Cecilie Bønnelycke er en af de syv tilbageværende i ’Danmarks næste tøjdesigner’ på DR TV, der kom gennem nåleøjet til først audition og siden selve konkurrencen. Men det gjorde hun ikke sidste år. Da var Cecilie netop færdiguddannet fra Sustainable Fashion Tech på KEA og klar på nye udfordringer.
“Men jeg havde ikke helt fundet mig selv som designer endnu,” siger hun. “Og det kunne de godt mærke.”
I år er tingene anderledes. Cecilie har brugt det forgangne år på at finpudse sine evner, og finde ind til kernen af sin identitet som designer. Så da showets producenter ringede og spurgte, om hun havde lyst til at søge igen, var hun klar. I hvert fald til ’Danmarks næste tøjdesigner’.
“Den dag de ringede og spurgte, om jeg ville komme til casting, var også den dag, jeg fik at vide, at min far havde kræft,” siger Cecilie.
Allerede en måned senere døde Cecilies far, og han nåede derfor ikke at få at vide, at hun var gået videre til audition.
”Men det gav ham lidt energi at vide, at jeg forfulgte noget vigtigt.” Minderne om de dage i februar kvæler hendes stemme. ”Det er noget tid siden, jeg har tænkt på det,” siger hun tydeligt berørt.
Større selvsikkerhed
Trods det store personlige tab føler Cecilie Bønnelycke sig meget mere selvsikker denne gang.
“Jeg var virkelig i mit es til audition, jeg følte mig hjemme i det rum sammen med alle de andre dygtige designere. Jeg har tidligere været en stille pige, og præsentationer var ikke min stærke side, men det gik super fint,” siger Cecilie, som da også fik et ”Jeg vil elske at gå videre med dig, jeg kan se mange muligheder” fra Søren Le Schmidt og et ”kæmpe ja, jeg er super begejstret” fra Susanne Guldager.
Den næste udskillelsesrunde bragte dog en bølge af nervøsitet med sig.
“Vi var sådan Hva’? Skal vi måske alligevel frasorteres? Jeg tror aldrig, mit hjerte har banket så hårdt,” siger hun. “Der stod 11 utroligt dygtige designere ved siden af mig. Og mit navn var det sidste, der blev råbt op.”
Cecilie Bønnelycke gik også videre i program to, hvor deltagerne skulle designe et outfit til sanger og sangskriver Jada.
”Jeg arbejder meget i genbrugsmaterialer og synes, jeg fik skabt noget fint til hende, selvom jeg lige skulle ind i formatet.”
Nyt take på uniform
I det seneste program, som kan ses på DR TV nu, skal deltagerne designe en uniform til trafikselskabet Movia.
Udover den præsentation deltagerne fik, gav Cecilie sig også god tid til at tale med to kontrollører, som fortalte, hvad de kunne lide og ikke kunne lide ved deres nuværende uniform.
Deltagerne skulle designe og sy en jakke, skjorte og bukser med mange funktionelle detaljer på bare én uge.
”Det er relativt meget, så jeg gik hjem og lavede en plan for at kunne nå det.” Men først sent i processen fik Cecilie tilsendt det dokument, hvor der stod, at de skulle bruge farverne sort, hvid og gul. Og da var hun allerede godt i gang med sit design i sort, hvid og blå – sidstnævnte havde hun valgt, fordi mørkeblå er en konfliktnedtrappende farve.
”Min jakke var også et helt nyt take på deres uniform.”
Men et rigtig godt take, skulle det vise sig, for Cecilie vinder konkurrencen og et samarbejde med Movia.
”Hun har ramt noget, som de ikke selv var bevidste om, at de manglede og som kunne være fedt, men det er jo det, en designer kan byde ind med – de kan se tingene fra et helt andet perspektiv,” lød det fra dommer Susanne Guldager.
For Cecilie har den kreative proces været en afgørende ventil i en svær tid.
”Jeg har haft min far med hele vejen. Det kreative rum betyder meget for mig, når jeg skal bearbejde ting.”