Mangeårig underviser på Sustainable Fashion Tech Susanne Guldager er ny dommer i ’Danmarks næste tøjdesigner’. Hun bringer sit fokus på bæredygtighed, kvalitet og håndværk ind i det populære program.
Tidligere underviser er ny dommer i TV-program
Det kom som en dejlig overraskelse for Susanne Guldager, da hun blev ringet op af produktionsselskabet bag ’Danmarks næste tøjdesigner’, og de spurgte, om hun ville komme til møde om jobbet som ny dommer på sæson to af det populære DR-program.
"De ledte efter en designer med en profil, der kunne hjælpe med at bringe mere fokus på bæredygtighed, kvalitet og håndværk til programmet," fortæller Susanne Guldager, som underviste på Sustainable Fashion Tech på KEA indtil 2022 og er grundlægger af det cirkulære tøjbrand La Femme Rousse.
Mulighed for at påvirke
Susanne Guldager sagde ja, fordi hun så det som en fantastisk mulighed for at præge modebranchen:
"Både i forhold til de designere, der deltager i programmet, men også bredt. Det er en chance for at plante små frø rundt omkring i Danmark. At få folk til at tænke mere over håndværk og kvalitet og alternative måder at producere på – hvordan vi forbruger og opfatter tøj.”
For Susanne Guldager betyder det en ændring af fokus:
"Godt tøj tager tid at lave, og det er blandt andet derfor, det koster mere. Men det er også en investering—køb mindre, men køb bedre. Det handler om at skifte mindset, ikke på en belærende måde, men som en mulighed for at ændre det faktum, at vi forbruger, producerer og smider for meget tøj væk."
Et kæmpe paradoks
Guldager anerkender de iboende modsætninger i at fremme bæredygtig mode, mens man samtidig er en del af en branche, der lever af produktion og forbrug.
"Man kunne argumentere for, at bæredygtig mode ikke rigtig eksisterer," siger hun.
"Grundlæggende bør vi stoppe med at sende mere tøj ud i verden – vi har så rigeligt og til mange, mange år allerede. Men det er naivt at tro, at alle virksomheder bare lukker ned - det kommer ikke til at ske. Så måske er det bedre at vide, hvordan man kan gøre det på en mere ansvarlig måde. At der er nogen, der tænker anderledes og forsøger at ændre branchen og gøre folk mere bevidste,” siger Susanne Guldager, som i sit eget brand La Femme Rousse bruger overskudsmaterialer og fokuserer på at lave gode produkter af høj kvalitet.
Bruger undervisererfaringen i dommerrollen
Susanne Guldager har aldrig prøvet at lave TV før, men det gjorde det ikke mindre sjovt og spændende.
”Produktionsholdet har været utrolig søde. Jeg var selvfølgelig lidt nervøs, især til de første optagelser, men det blev faktisk hurtigt meget naturligt. Jeg prøvede bare at være mig selv og stole på, at de havde valgt mig af en grund."
En af de mest overraskende aspekter ved oplevelsen har været deltagernes talentniveau.
"Jeg blev blæst omkuld af, hvor dygtige de er. Jeg forventede, at de kunne noget, men de har været utrolig talentfulde."
Dommerrollen indebærer dog også hårde øjeblikke.
”At skulle sende fok hjem har uden tvivl været det sværeste. Det har ikke været rart, for alle har været super dygtige - også dem, der kun nåede til audition."
Men her kom Guldagers baggrund som underviser på KEA virkelig i spil.
"Min fornemmeste opgave har været at trække på min undervisningserfaring, at give konstruktiv feedback fremfor at slukke en drøm eller et håb. Jeg har prøvet at fortælle dem, hvor deres styrker er, og hvad de skal fokusere på - både dem der ikke gik videre fra audition og i løbet af programmerne. Mit mål har været at hjælpe dem på vej og vejlede dem."
'Danmarks næste tøjdesigner' sæson 2 har premiere onsdag den 21. august på DR1 Kl.20 og DRTV. Og i år kan du følge KEA-dmittenderne Josephine og Cecilie.
Bæredygtige praksisser
Mens vi andre først skal til at se programmerne, er kameraerne slukket for nu, og Susanne Guldager er tilbage ved styrepinden hos La Femme Rousse, som både sælges vi egen webshop og i udvalgte butikker som Magasin, Henrik Vibskov og ResRes.
Guldagers fokus på bæredygtighed afspejles både i hendes brand og i hendes bedømmelseskriterier.
"Det var fedt at se, at der var nogen, der arbejdede med genanvendelse, upcycling og andre bæredygtige praksisser. At skabe et godt produkt, der er fyldt med kvalitet, hvor man kan fornemme designeren bag, og som har en tydelig målgruppe, er noget af det mest bæredygtige, man kan gøre.”