En fejlslagen kommunikation og et slidt image har sendt kunderne ud af forretningen i Danske Bank. KEA-studerende præsenterer nu en stribe af forslag til, hvordan banken kan tiltrække de unge.
Kuppelsalen med de grønne stensøjler i Danske Banks hovedkontor på Kgs. Nytorv var fyldt til bristepunktet med 140 studerende, der alle skulle præsentere deres idéer for, hvordan Danske Bank kan ramme unge, nye kunder.
Det skal være slut med store markedsføringskampagner for at rette op på bankens image, forbedringerne af imaget bør ske gennem direkte dialog med kunderne, lyder meldingen fra Danske Bank.
”En anden udbredt forklaring på Danske Banks negative imagespiral kan findes i de stærkt visuelle og æstetiske reklamefilm ”A new normal demands New Standards”, produceres af bureauet Mensch som led i den overordnede imagekampagne. Responsen udeblev ikke! Dobbeltmoral og hykleri var blot nogle af de stærke misytringer, der efterfølgende skyllede over de sociale medier,” skriver Danske Bank i oplægget til de studerende.
Derfor fik de studerende på Multimediedesign til opgave at designe en produktorienteret kampagneløsning med virale, sociale og mobile kommunikationselementer for at fastholde og tiltrække de unge.
Kreativitet skal flytte kunder
De studerende blev opfordret til at tænke kreativt og innovativt, og deres resultater høstede store roser blandt Marketingsansvarlig i Danske Banks region København, Peter Gudsøe, som var til stede til præsentationen sammen med filialchef Gitte le Grand, Boligchef Michael Christensen og Salgschef Kim Verne.
En af de idéer der virkelig imponerede var Louise Kleinov Jacobsen, Maiken Høst Hansen og Trine Hudas idé om en pop-up bank under sloganet ”Vi gi’r dig råd” med dobbeltbetydningen rådgivning og økonomisk råd.
”Vi fandt på at lave en pop-up bank ude på Holmen, fordi der både ligger Filmskolen, Scenekunstskolen og Arkitektskolen. Vi ville gerne lave en kommunikationskanal der var anderledes end en reklame på et busstoppested. Skabe et andet blikfang, der måske også kan give omtale”, siger Louise Kleinov Jacobsen.
Meget få unge er klar over, at de rent faktisk har mulighed for at låne penge af Danske Bank til en andelsbolig. Kun 5 procent ud af 720 adspurgte kendte til Danske Banks Andelsboligkoncept. Det viser et behov for at der skal nye og markant anderledes midler i brug for at nå ud med budskabet til de unge, lød det fra Peter Gudsøe.
”Jeg er sindssygt imponeret over jeres idé om en pop-up bank. Det er meget inspirerende. Spændende at lave et univers der appellerer særligt til unge, hvor vi jo i dag har et univers der generelt henvender sig til alle kunder. Det er jo tankevækkende at så få unge tror, de ikke kan låne penge til en andelsbolig,” siger Peter Gudsøe.
Filialchef på Christianshavn Gitte le Grand har været konsulent på de studerendes projekter og hun har løbende givet feedback på idéerne.
”Det har været fantastisk at følge jer de sidste tre uger. Jeg har fået rigtig meget med mig. Jeres ærlige holdning, jeres tilgang til denne case – I er simpelthen så innovative og inspirerende at arbejde sammen med,” siger Gitte le Grand.