Knap 2.000 KEA-studerende tog imod tilbuddet om et trivselsopkald under Corona. Rigtig mange fik hjælp, ændringer og tiltag blev sat i værk og så var det bare rigtig rart at blive hørt, viser ny rapport.

Under Corona-nedlukningen blev det besluttet at tilbyde samtlige studerende på KEA et trivselsopkald. En uformel omsorgssamtale, hvor den studerende kunne vende eventuelle udfordringer og få rådgivning til, hvordan KEA kan hjælpe med de problemer, de stod overfor - følelsesmæssige såvel som praktiske.

Det valgte lige knap 2.000 studerende at tage imod, og en ny evalueringsrapport, Student to Student, viser, at 95 procent synes, samtalen var god eller meget god.

”Hende, jeg snakkede med var dejlig åben og sød og lyttede til, hvad jeg havde at sige. Det var dejligt. I øvrigt henviste hun mig til studievejledningens telefontider. Tak :)” skrev en af de studerende efterfølgende.

”Det er en fed måde, KEA viser interesse i deres studerende. Jeg håber, der kan komme en masse godt ud af feedbacken og en god dialog mellem alle parter,” lød det fra en anden.

Unik indsats

Samtalerne varede fra 5 til 48 minutter, og der blev talt om alt – fra en kollegie-roomie der havde begået selvmord, til undervisning og SU. Og i det hele taget ventileret.

”De studerende havde slet ikke forventet at få et opkald – de er vant til spørgeskemaer osv, men at blive ringet op og tale med andet menneske, der spørger, hvordan du har det, og om du har brug for hjælp, er unikt. Nogen er måske blevet forhindret i at droppe ud, fordi, de er blevet hjulpet og har fået den omsorg. Og selv dem, der takkede nej til en samtale, har fået et positivt indtryk – KEA vil os det godt,” siger Helle Guldberg , leder af Studieliv på KEA, som er ansvarlig for rapporten.

glenn carstens peters SL5d 8ywAAA unsplashUndervejs blev der generet 145 rapporter om den faglige og sociale trivsel på de enkelte hold, som med det samme blev givet videre til uddannelsescheferne med det formål at sikre en hurtig indsats og løbende igangsætte ændringer eller tiltag, hvor det var nødvendigt.

Over halvdelen oplevede, at de blev mere reflekterede over deres egen situation eller fik hjælp til konkrete spørgsmål, mens 59 procent synes det ”bare” var dejligt at blive ringet op.

”Helt konkret har vi kunne fange nogle studerende, som havde brug for hjælp, og som vi måske ellers ikke havde fanget. Men i en krise som Covid-19 var, var det at tage en temperaturmåling faktisk det allervigtigste i den her rapport. At man tager de studerendes trivsel alvorligt, og ikke bare ringer til et udsnit, men til alle, har været overraskende positivt og givet stor værdi – også selvom det er enormt ressourcekrævende. Det kan svare sig,” siger Eva Valcke, chef for Forskning, Karriere og Relationer.

Den afsluttende rapport viser endnu en gang, at gruppearbejde og studiegrupper er meget vigtige for de studerendes sociale og faglige trivsel – både ift online og fysisk undervisning.

Generelt vurderede de studerende deres trivsel til middel, så resultatet er ikke så dårligt som frygtet, og som rapporter fra andre uddannelsesinstitutioner har vist.

Men omvendt KEA er nok de eneste, som har spurgt alle studerende, og som har ringet op i stedet for at sende et spørgeskema.

”Dem, som er helt nede i kulkælderen, svarer måske ikke ja til en samtale. Og 73 procent af de adspurgte vurderer, at opkaldet kunne være en hjælp for nogen af deres medstuderende, hvilket kan være et udtryk for bekymring på deres medstuderendes vegne,” siger Eva Valcke.

Som opfølgning på trivselssamtalen og Student to Student undersøgelsen har KEA studieliv iværksat Hello KEA, hvor studerende kan ringe ind efter åbningstid (fra kl.15-22) og snakke og få hjælp.

Men resultaterne bliver også brugt generelt på uddannelsesniveau – hvad vil vi gerne forstærke, ændre eller arbejde videre med. Derudover arbejder Studieliv på en række projekter omkring frivillig kultur, labs, faglige og sociale events, hvor omdrejningspunktet for det hele er co-creation med de studerende.

Baggrunden for trivselsopkaldet

Det er ingen hemmelighed, at Covid-19 nedlukningen, og et begrænset socialt studiemiljø, satte de studerende under et stort pres.

”På et tidspunkt i nedlukningen, begyndte vi at se nogle tegn på, at nogen af de meget engagerede og aktive studerende begyndte at sige fra til aktiviteter og falde decideret fra uddannelsen. Og selvom det ikke var voldsomt, så tænkte vi, at hvis de her - normalt meget aktive og engagerede studerende - gør det, så er der risiko for, at en større gruppe også gør det,” siger Eva Valcke, chef for Forskning, Karriere og Relationer.

Derfor blev det hurtigt besluttet at fortsætte med de aktiviteter, som KEA allerede havde iværksat for at støtte trivslen, og derudover iværksætte projektet med at ringe til samtlige cirka 5.000 fuldtidsstuderende på KEA.

”Målet var først og fremmest at få en temperaturmåling på både den faglige og sociale trivsel, og henvise dem, der havde brug for det, til den rette hjælp og rådgivning. Men indsatsen gav samtidig mulighed for at indsamle data og tematikker, der kunne sikre, at vi fremover sætter ind de rigtige steder med de rigtige tiltag. Det skaber en baseline og gør os klogere, så vi kan lave endnu mere målrettede aktiviteter og undgå mistrivsel og i sidste ende frafald,” siger Eva Valcke.

Rapporten kan læses her

Spørgsmål om trivselsindsatser generelt på Københavns Erhvervsakademi:

Eva Valcke, chef for Forskning, Karriere og Relationer Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Spørgsmål om rapporten og Student to Student –trivselsindsatsen: Leder af KEA Studieliv Helle Guldberg, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.