Skjorter fra Røde Kors bliver re-designet i hænderne på KEA-studerende og solgt via Instagram. Det er en god forretning – på alle måder.

Røde Kors Genbrug og studerende på 4. semester på Sustainable Fashion KEA har samarbejdet om et projekt, hvor hver studerende fik udleveret 2-3 skjorter, der ikke kunne sælges i Røde Kors’ butikker. Ved hjælp af designmetoderne reconstruction og deconstruction har de studerende arbejdet med at give skjorterne nyt liv.

De nye produkter bliver solgt igennem en Instagram-profil, og indtjeningen fra salget af de upcyclede styles går ubeskåret til Røde Kors.  

”Som en del af projektet skulle vi udarbejde en salgsplan for, hvordan vi ville sælge de forskellige styles. Vi lavede en salgsplatform på Instagram, hvor det viste sig, at interessen var rigtig stor,” siger Cecilie Bønnelykke Hansen og Maja Julie Høg Madsen, der sammen med fire andre fra holdet har skabt salgskonceptet og styrer Instagramprofilen.

”Vi har fået et nyt syn på mode, fordi det at up-cycle kan man give tøjet mere værdi og et nyt liv. Derudover er det gået op for os, at det sælger rigtig godt. Forhåbentligt bliver det en mere normal del af modeindustrien at up-cycle/re-designe i stedet for at smide ud.”  

Du kan se mere og ikke mindst købe de unikke produkter her

Udover at projektet viser, hvor stort potentialet er i re-construction og tjener penge til Røde Kors, som kan bruge dem på velgørende arbejde, så er det også en måde at nedbringe Røde Kors bugnende tøjlagre