Hvordan kan Ekstra Bladet blive vedkommende for unge læsere i en tid med faldende avissalg? Tør op hvor andre tisser, lyder en af løsningerne fra studerende på Digital Konceptudvikling.

Ekstra Bladet er i gang med en digital omstilling. Langt færre danskere end tidligere læser nemlig dagblade. Og mens Ekstra Bladet har godt fat i danskere over 40 år, står det ikke så godt til med de unge.

Mens hele familien tidligere kiggede på den samme skærm, og alle læste i avisen på køkkenbordet, så har smartphonen i høj grad medført en individualisering af vores medieforbrug, og de yngre generationer arver ikke længere de ældre generationers medievaner.

Ekstra Bladet Digital Lab bad derfor studerende på Digital Konceptudvikling om hjælp til, hvordan de kan gøre deres nyhedsformidling relevant nok til, at de unge mellem 25-40 år selv vælger at opsøge den.

Gruppe 4 begyndte med at slå fast, at målgruppen er for bred – der er simpelthen for stor forskel på en 25-årig og en 40-årig. De afgrænsede derfor målgruppen til de 25-30-årige og til ét segment: dem med interesse i sport. Til dem har Gruppe 4 skabt en sportsapp, som består af et styrket sportsunivers og øget tilstedeværelse på SoMe.

Gruppe 9 tog udgangspunkt i den manglende troværdighed Ekstra Bladet har blandt unge, og foreslog derfor et helt nyt sub-brand kaldet Nuntiuz – en nyhedsapp med brugerdefinerede nyheder de unge kan relatere til og i et helt anderledes og ’rent’ design end Ekstra Bladets nuværende pangfarver og forskelligartede grafik.

Gruppe 1 har skabt sub-brandet ’Det’ ekstra’ – som kombinerer oplysning og underholdning og er inddelt i forskellige abonnementer. Hovedkanalen ’Breaking’ med Peter Faltoft og Esben Bjerre som værter er gratis, mens abonnement 1 giver mulighed for at vælge kanalen Sport eller Samfund samt Breaking til 19 kr om måneden. Abonnement 2 indeholder både Samfund og Sport og Breaking til 29 kr. om måneden, mens studerende kan få det hele til kun 9 kr.

De to værter serverer underholdende nyheder på daglig basis. Sammen med gæsteværter går de i dybden med troværdige nyheder om aktuelle emner, men det er også underholdende, konfliktfyldt og inkluderende.

Skærmbillede 2020 05 18 kl. 21.17.46Gruppe 10 har med ’Ekstra Ballade’ også valgt at satse på podcastformatet og nyheder i et underholdende format blandt andet programmet ’Tør op hvor andre tisser’ dedikeret til politiske nyheder. En central del af konceptet er liveshows, som skal inkludere lytterne – over hele landet – men også skabe omtale før, under og efter showene.

”Vi havde selvfølgelig forventet nogle gode løsninger fra de studerende, men jeg må sige, at deres grundige tilgang til opgaven, og den måde de har gennemarbejdet problematikken på, vidner om et overraskende højt niveau, siger Nilaus Borly, Head of Digital Lab på Ekstra Bladet og slår fast, at de helt sikkert kommer til at føre en masse af de studerendes arbejde og ideer ud i livet:

”Vi er faktisk allerede i fuld gang med at sikre, at vi gør brug af samtlige gode pointer og vinkler fra alle 10 løsninger, så ingen pointer går til spilde. Vi kigger også på, om det ikke kunne være interessant at arbejde videre med udvalgte af de studerende i det videre forløb. Står det til os er det bestemt ikke sidste gang vi samarbejder med KEA.”