Hvordan skaber man et stærkt brand som vegansk restaurant-gruppe uden at bruge netop den betegnelse? Blandt andet ved hjælp af svampe-statuer, plante-vægge og stærkt design.

Veganske og plantebaserede produkter buldrer frem, som den hockeystav regeringen fantaserer om, men rigtig mange bliver stadig lidt forskrækkede og ikke mindst afskrækkede ved udsigten til vegansk mad. Og derfor er folkene bag restauranterne Ark, Lupa og Souls tilbageholdende med at bruge netop den betegnelse, men hvad gør man så?

Kalder det, hvad det også er, nemlig ’conscious dining’- uanset, om det er i den finere ende på Ark eller den mere bistro-orienterede på Lupa.

Og netop begrebet conscious dining, et gennemført koncept og ikke mindst skulpturer skabt af svampe-mycelium var med til at blæse de ellers garvede restaurant-folk bag over af Gruppe 3:

”Gruppens løsninger var skarpe, gennemtænkte, godt designet og noget vi med glæde vil forfølge – de skal bare vende tilbage med et budget, nogle navne-variationer og en billedhugger. Vi er overbeviste, og vil elske at arbejde sammen om at leve kampagnen ud,” siger Jenia Nelisova og Jason Renwick og uddyber:

”Teamet har lagt meget arbejde i historiefortællingen, brugen af ​​metaforer, symbolik, semiotiske markører og humor, som vi holder af som virksomhed. Det viser en forståelse af vores virksomhed - noget der forventes af de studerende, når de kommer ud som markedsførere og/eller brandledere i 'den virkelige verden'. Blandingen af forståelse, sammenhængskraft og designæstetik ikke bare opfyldte, men overgik vores forventninger.”

Vores fremtid som samfund og menneskehed afhænger ikke kun af, hvordan de ældre generationer handler nu, men også af, hvordan de yngre generationer tænker, opfører sig og adresserer verden i fremtiden. Så vi er nødt til at arbejde sammen for at skabe en tryg fremtid, og her har KEA gjort sig bemærket, lyder det fra Jenia Nelisova og Jason Renwick:

”KEA har altid haft et bæredygtighedsfokus, der er utroligt vigtigt for os som virksomhed, for Danmarks klimamål samt de studerende og den måde det integreres i deres design thinking- proces. Det har været en fornøjelse at se, hvad kreative unge sind kan frembringe,” lød det om de studerende på Marketing & Communication Design, som havde fået til opgave at skabe en strategi for udviklingen af Souls i retning af en modervirksomhed for gruppen af restauranter.

Også Gruppe 2 imponerede Jenia Nelisova og Jason Renwick ikke mindst i kraft af deres præsentation og analyse:

”Denne gruppe fremlagde nogle vigtige indsigter og viste os et væld af rammeviden og grundig reserach - min hjerne gør ondt efter at have læst deres appendiks - men der er så meget værdi i det arbejde. Enhver god idé skal være forankret i research for at blive taget alvorligt. Vi elsker deres idé om at forbinde restauranterne via planter - enten i en gennemsigtig vase eller en plantevæg. Det er både et realistisk initiativ, og en dejlig rød tråd som vi let kan se os selv implementere.”

Skærmbillede 2021 04 08 kl. 12.16.35Gruppe 2 foreslog navnet Enroot til moderbrandet. Enrrot betyder både at rodfæste en plante i jorden såvel som at implantere en idé i sindet. Navnet Enroot symboliserer kerneværdierne bag brandet: et stærkt fundament for en sund livsstil, nøjagtigt som roden på en plante.

Derudover fokuserede gruppen også på vigtigheden af ​​event marketing. Nærmere bestemt en serie af on- og offline events i tre kategorier, som virkelig hittede hos restaurants-folkene, som ikke tror på traditionel marketing:

”Vi elsker alternative og kreative marketingtaktikker, såsom guerilla marketing, events og kunstinstallationer. Vi foretrækker pull-style marketing, snarere end tacky in your face- traditionel reklame.

Gruppe 2 foreslog blandt andet live madlavningskurser med Enroot-opskrifter, kurser i fx menusammensætning, dyrkning af urter, veganske ingredienser og erstatninger, naturvinssmagning, rundvisning på Funga Farm, jazzaften og Dj gadefester plus how to- videoer på SoMe.  

”Vi vil elske at have holdet ombord som vores event-planlæggere,” siger Jenia Nelisova og Jason Renwick. ”Der var i det hele taget gode ideer os alle grupperne, og det skal de vide.”

Gruppe 3 er:

Aoife Whelehan

Oona Marianne Pulkkinen

Daria-Iarina Ieremie

Jada Zecchin-Matuta

Kristín Högna Magnúsdóttir

 

Gruppe 2 er:

Karvel Ágúst Schram

Daði Freyr Ragnarsson

Preslava Yovcheva

Natália Mareková