Studerendes koncepter gjorde så stort indtryk, at de blev bedt om også at pitche for hele topledelsen i Gjensidige, et af Skandinaviens største forsikringsselskaber.
Digital chef: ”Vi blev blæst bagover”
”Flere af mine folk, som har arbejdet med udvikling og konceptudvikling i mange år, måtte bare lægge sig fladt ned og sagde, at de havde lyst til at ansætte virkelig mange af de studerende lige med det samme,” siger Kasper Dahl, leder af Digital Udvikling hos Gjensidige. Han og kommunikationschef Trine Andrup blev blæst bagover af de studerendes koncepter og visuelle evner, som var af så høj kvalitet, at de bad de studerende fra Digital Konceptudvikling om at komme igen og pitche for hele topledelsen i Gjensidige.
Det skandinaviske forsikringsselskab har ‘tillid’ som kerneværdi – i sagens natur et abstrakt begreb. Derudover har forsikringer ikke et synderligt sexet ry. Det var med andre ord ikke en nem opgave, de studerende fik, da de blev bedt om at udvikle digitale koncepter, der skal øge kundernes tillid til Gjensidige, før, under og efter digitale køb.
Men via design sprints udviklede de studerende koncepter, som de forvandlede fra ideer til digitale prototyper. På bare fem dage.
Ovi Bejinariu, digital designer hos Designit, kom ind midtvejs i processen for at give feedback og postede blandt andet sådan her på LinkedIn:
“Midtvejs i deres sprint-uge kom jeg forbi og gav feedback til hver af de ni grupper, i alt 45 studerende. Og jeg er nødt til at sige, at den nye generation af studerende er skarpe, ambitiøse og meget, meget talentfulde.”
Da ugen var omme var det i allerhøjeste grad også meldingen fra folkene hos Gjensidige:
”Deres mindset og metodiske kompetence og ikke mindst de konkrete koncepter og graden af nytænkning var meget, meget imponerende. At konkretisere noget så abstrakt som tillid på så overbevisende en måde var meget imponerende,” siger Kasper Dahl og nævner blandt andet et support forum og et koncept med en billedbank, som ligger lidt længere væk fra kernen af, hvad de normalt arbejder med, men som ramte plet i deres branding platform, nemlig tillid.
”De evnede at få det oversat til meningsfulde koncepter på en meget,meget skarp måde. Det var gennemarbejdet, og der var lagt mange tanker i det. Det høje faglige niveau har blæst os alle sammen bagover, og det er også derfor, vi stiller med hele det store kavaleri og vil tilbyde praktikpladser til de studerende.”
Kasper Dahl og hans kolleger regner bestemt med at gå videre med de studerendes koncepter og input – dels i form af små ændringer og ved at tweak’e noget af den eksisterende kommunikation lig nu og her. Men også i form af implementering af koncepterne med support forum og billedbank, hvilket kræver mere og derfor ligger lit længere ude i horisonten.
Gjensidige har aktiviteter i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum og cirka 3.636 ansatte. Men Kasper Dahl og hans kolleger er blevet inspireret til at arbejde langt mere åbent og i samarbejde med folk udenfor organisationen:
”Når man lukker skyklapperne op og ser ud over dagligdagens trummerum i form af perspektiver fra nogen, der ikke er smurt ind i vores hverdag, kan det virkelig gøre en forskel. Både konkret i forhold til tillids-koncepterne, men også som en åbenbaring i forhold til, at vi bør arbejde mere åbent, få flere cases ud blandt studerende og en gang imellem invitere unge mennesker ind og sammen prøve at co-create. Vi skal ikke have alle svarene selv.”