Vi har spurgt underviser og lektor Rikke Moseholm om hvilke gode råd samt trends, hun vil pege på indenfor e-handel, strategi og forretningsudvikling.
Trends og gode råd: strategi og forretningsudvikling indenfor e-handel
Hvilke digitale trends kommer til at påvirke e-handel?
"Der er flere. Der kommer hele tiden nye digitale forretningsmodeller til, som påvirker og ændrer brancher. Den teknologi, der virkelig kommer til at påvirke e-handel, er implementeringen af AI, som vil gøre, at virksomhederne kan blive langt mere effektive i deres markedsføring og kan optimere på en masse services. Det er vigtigt at være opmærksom på, hvordan AI påvirker din forretningsmodel og marked nu og i fremtiden.
E-handel stiger stadig rigtig meget. Er du i et marked, hvor du skal vejlede eller skal optimere på din e-handelsplatform, skal du være klar over, hvordan det skal indgå i din forretningsmodel, og hvordan du udnytter og optimerer de muligheder, der ligger i e-handel."
Hvorfor er det vigtigt at have en digital forretningsstrategi?
"Der sker rigtig meget indenfor især e-commerce - det er et af de markeder, der vokser hurtigst. Der er så mange nye forretningsmodeller, der truer de eksisterende forretningsmodeller. Rigtig mange virksomheder mangler stadig at inkorporere det digitale som en væsentlig del af forretningsdelen, og så sakker de bagud. De bliver udfordret af virksomheder, der allerede har inkorporeret det digitale."
Hvem har glæde af en digital forretningsstrategi?
"Både dem, der ønsker at skabe innovation i en eksisterende forretningsmodel, og dem, der ønsker en ny forretningsmodel."
Hvilke værktøjer vil du anbefale til at arbejde med digital forretningsstrategi?
"Nogle af de værktøjer, jeg vil anbefale, underviser jeg også i. Jeg vil især pege på Business Model Generation, som bruges til at optimere, udvikle og forandre forretningsmodeller.
Metoden kan bruges til blandt andet at skabe et overblik over virksomhedens aktiviteter – hvad ønsker vi at tilbyde kunderne, hvad vil det kræve af vores virksomhed, hvad er afgørende for at skabe en strategisk fordel fremadrettet osv. Et rammeværktøj, der skaber et komplet overblik – både i forhold til det, man tilbyder markedet, og hvad det kræver at tilbyde dette. Jeg ville ønske, jeg selv havde haft det dengang, jeg arbejdede som marketingchef. Det giver virkelig en god mulighed for dels at skabe innovation som helhed, men også for at udvikle nye koncepter for virksomheden eller for kunden, hvis man fx er et bureau.
Derudover bruger jeg selv Business Model Canvas rigtig meget som en måde at skabe og udvikle forretningsmodeller på. Det giver fx et godt overblik over, hvordan man omsætter en forretningsmodel til en forretningsplan.
Hvad er dit bedste råd til virksomheden, der ønsker at udvikle sin forretning digitalt?
"Hele tiden at evaluere på sin forretningsmodel, fordi udviklingen går så hurtigt i øjeblikket. Det er afgørende hele tiden at gå ind og se på, hvordan du honorerer kundernes ønsker, og hvad konkurrenterne gør. For der dukker hele tiden nye op.
Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et strategiprojekt, der er hurtigt overstået, og så ser vi på det igen om 3 år. Sørg for at implementere det digitale i forretningsmodellen, og ikke bare som et appendiks til markedsføringstiltagene. Det skal gennemsyre – og her kommer omnichannel-aspektet ind, hvor det ikke bare gælder om at skabe en e-handelsvirksomhed, eller have alle de digitale data for sig selv. Men at data skal flyde frit imellem de forskellige afdelinger, så alle får så godt et indblik som muligt i kundernes adfærd og dermed bedst muligt salg.
Du skal vide meget mere om dine kunder i dag, og vide hvordan du får data om dem, hvordan du taler til dem personligt osv. Men først og fremmest skal du vide, hvad det er for et marked, vi ser i dag, hvilke tendenser og forretningsmodeller, der vinder frem, og hvordan du skal udvikle og innovere din forretningsmodel, så den står på mål med den digitale virkelighed.
Metoderne kan også bruges til at udvikle andre dele af virksomheden. Fx til at skabe nye værditilbud."
Rikke Moseholm, underviser i E-handel, Strategi og Forretningsudvikling, samt lektor i Digital Commerce
”Jeg har arbejdet med forretningsplaner i mange år, dels da jeg selv stod med ansvaret som international marketingchef hos blandt andre CHANGE og DYRBERG/KERN.
Jeg kender derfor både de gode værktøjer, og også de mindre gode, og jeg kender til strategiarbejde og forretningsudvikling indefra så at sige. Fra overordnet forretningsmodel til en eksekverbar forretningsplan.
I dag underviser jeg som lektor i Digital Commerce på KEA.”
Vil du uddanne dig indenfor e-handel og forretningsudvikling?
Du kan tage ”E-commerce – Strategi og forretningsudvikling” som et selvstændigt kursus på 5 ECTS-points, eller du kan følge fagmodulet som en del af diplomuddannelsen i Digital Konceptudvikling.
Læs mere om fagmodulet E-commerce – strategi og forretningsudvikling