På KEA kårer vi hvert år Årets Underviser. I løbet af den kommende tid afslører vi løbende de ti nominerede. Vinderen afsløres på KEAs medarbejderdag den 12. oktober
Inspirerende og virkelighedsnær undervisning.
Blå bog: Tina Krag
- Underviser KEA Kompetence i faget Personalejura
- Har været på KEA i 5 år
- Jeg er uddannet jurist fra Københavns Universitet, hvor jeg blandt andet er specialiseret i familie- og arveret samt konfliktløsning.
Siden jeg blev færdig som jurist i 2003, har jeg undervist i forskellige juridiske discipliner. Mit første underviserjob var på Københavns Universitet.
Som nyuddannet jurist blev jeg ansat i Beskæftigelsesministeriet og der startede min interesse for personalejura. Undervejs i min karriere har jeg haft mulighed for at arbejde i forskellige fagforeninger og hjælpe en masse af deres medlemmer. Jeg har også arbejdet i forskellige HR-afdelinger og har derfra et godt indblik i de udfordringer og arbejdsopgaver, som fylder hos de studerende på KEA Kompetence. I dag arbejder jeg som chefkonsulent i Dansk Industri, hvor jeg er beskæftiget med kurser, netværk, digitalisering og rådgivning af medlemsvirksomheder.
Jeg endte som underviser på KEA efter at have ”liket” et opslag på LinkedIN, hvor KEA søgte en underviser til Personalejura. Efter at have ”liket” opslaget blev jeg ringet op af KEA og spurgt, om jeg var interesseret i at blive den underviser, som de manglede.
Er de ord, der ofte går igen i de mange indstillinger, der har sikret Tina Krag en nominering til titlen som Årets Underviser på KEA. Tina er den syvende nominerede ud af ti.
"Jeg starter altid op med at lære mit hold at kende. Herefter målretter jeg undervisningen til de studerende, som er på holdet. Undervisningen tager udgangspunkt i deres virksomheder og de udfordringer, som de studerende har, eller som de finder spændende. Vi tager også udgangspunkt i, hvad der rører sig i medierne. Det kan være alt fra nye GDPR-regler, en ny trepartsaftale om COVID-19 til Mee-to-sager.
De studerende bidrager hver gang vi mødes med deres egne oplevelser og ”krigs”-historier fra arbejdsmarkedet som enten medarbejder eller leder. Det er rigtig vigtigt for mig, at undervisningen er relevant, aktuel og virkelighedsnær." forklarer Tina omkring hvorfor, hun tror, de studerende beskriver hendes undervisning som inspirerende og virkelighedsnær.
Hvad er specielt ved din måde at undervise på?
"Alle lærer noget hver gang, som de kan bruge direkte i deres arbejde i virksomheden eller i deres videre arbejdsliv. Vi har det ret sjovt undervejs"
Og det med at have det sjovt, er vigtigt og Tina uddyber:
Det var helt tilfældigt, at jeg valgte at læse jura. Da jeg gik på gymnasiet deltog jeg på en uddannelsesdag. Jeg havnede i et lokale, hvor de skulle fortælle om jura. Der blev gennemgået en masse cases, hvor personer fik stjålet ting, personer døde eller ting blev smadret. Det gjaldt herefter om at finde ud, hvem der kunne kræve erstatning, hvem der var ansvarlig osv. Ved hver case skulle vi finde ud af præcist, hvad der var sket (fakta) og hvilke regler (jus), der kunne anvendes. Jeg synes, at det var utrolig sjovt og tænkte dengang, at det var lidt ligesom at være en detektiv, der skulle løse en sag.
Når jeg underviser i personalejura på KEA, så er vi detektiver, der finder ud af, hvad der er sket, hvilke regler vi kan bruge og hvilke mulige løsninger, der er. Det synes jeg stadig er utrolig sjovt og det tror jeg også de studerende synes.
En af dine studerende har i sin indstilling udtalt følgende om dig og din undervisning. "Tina inspirerer, hun formår at gøre til tider svært lovstof forståeligt. Hendes undervisning er fangende og hendes tilgang er anerkendende. Tina indbyder til fortrolighed og skaber rum for konstruktive dialoger." Hvad tænker du om den udtalelse?
"Jeg bliver utrolig glad og rørt over, at min undervisning opleves som inspirerende." og fortsætter:
Det er rigtig vigtig for mig, som underviser, at gøre juraen helt forståelig og anvendelig. Jeg gør meget ud af, at regler er noget vi bruger og ikke vi bare skal lære udenad. Vi har fx en case med en personalefest, som går lidt galt. Herfra lærer vi at håndtere sygdom, vold og krænkelser på arbejdet samt at vurdere erstatningsansvar og anmelde arbejdsskader. Det er nogle regler, som de studerende synes er svære at forstå, når de læser om dem i bogen, men kombineres reglerne med en personalefest, så er det faktisk meget ligetil og også ret sjovt.
Vi har altid mange gode dialoger om, hvordan juraen kan bruges. De studerende er altid utrolig engagerede og gør det fantastisk at undervise på KEA." siger Tina Krag.
"Jeg er meget glad for at være nomineret. Det betyder rigtig meget, at de studerende har taget sig tid til at komme med feedback og tilbagemeldinger både i forbindelse med undervisningen men også her ved nomineringen." slutter Tina.
Herunder ses Tina i gang med "corona"-undervisning.