Det svært at være i top på bæredygtigheds- og teknologidagsordenerne uden en sund forretning. Derfor er ’Forretning der rykker’ KEAs tredje pejlemærke.
Forretning der rykker
You can’t have one without the other.
På KEA har vi bæredygtighed og teknologi som strategiske pejlemærker, men uanset hvad fokus er for den enkelte virksomhed eller organisation, så er forretning essentielt:
”Vi opererer med flere bundlinjer på KEA, men uden forretningsdelen kan de andre ikke flyve,” siger Jens Barslund Ellehauge, ressourcedirektør på KEA.
KEA er et erhvervsakademi, og derfor fylder forretningsaspektet meget i vores uddannelser: Forretningsfokus og forretningsforståelse indgår i uddannelsernes fagelementer, og KEAs dimittender får altovervejende arbejde i den private sektor, hvor forretningsforståelse er en afgørende kompetence.
Halvdelen af KEAs studerende overvejer at starte egen virksomhed, hvilket vidner om, at forretningsfokus er centralt i deres mindset, allerede inden de starter på KEA. Derudover er praktik obligatorisk på alle uddannelser, og samarbejder med virksomheder indgår også i alle uddannelser blandt andet i form af cases.
Så når ’Forretning der rykker’ er et af KEAs tre strategiske pejlemærker er det ikke, fordi forretning er et nyt fokusområde, men fordi det til stadighed skal videreudvikles og understøtte bæredygtig og teknologisk udvikling.
”Vi vil fortsat sikre, at vores dimittender er klædt på til at skabe værdi i de virksomheder og brancher, de skal arbejde i. Vores studerende skal ikke nødvendigvis ud at styre økonomien i en virksomhed. Men ligesom de skal kunne vurdere og kvalificere deres faglige valg i forhold til bæredygtighed og teknologi, skal de også kunne vurdere de forretningsmæssige konsekvenser og tænke i flere bundlinjer. Det kunne være, hvordan det ene kabel fremfor det andet faktisk kan gøre forretningen bedre – måske er anskaffelsesprisen høj, men levetiden er længere og ressourceforbruget lavere,” siger Jens Barslund Ellehauge.
Det kan også være, når 170 designstuderende vælger en case-virksomhed, som de udarbejder en ’case for change’ for. Det gør de med ’Accelerator toolbox’, som er skabt af FN, og som giver de studerende et rammeværktøj til at arbejde med alle dele af virksomhedernes værdikæde og udvikle innovative løsninger, der både har højt impact i forhold til FNs verdensmål, men også har stor forretningsværdi.
Og på KEAs smykkeuddannelse handler det også om hele værdikæden. Her lærer man ikke blot at lave smykker, men også om materialevalg og ikke mindst bæredygtige materialer og nye teknologier, som giver mulighed for nye og mere bæredygtige produktionsformer. Ligesom markedsanalyse, salg og markedsføring af smykkerne er en lige så vigtig del af uddannelsen som designdelen.
”Bæredygtighed for bæredygtighedens skyld og teknologi for teknologiens skyld kan ikke stå alene i de brancher, som KEA uddanner til. Det er virksomheder, der skal overleve og leve - ikke forskning, men forretning. Og lige nu sker der en rivende udvikling i forretningsmodeller, som vi skal være på forkant med - både drevet af behov for bæredygtighed og teknologiudvikling.”
Og på KEAs smykkeuddannelse handler det også om hele værdikæden. Her lærer man ikke blot at lave smykker, men også om materialevalg og ikke mindst bæredygtige materialer og nye teknologier, som giver mulighed for nye og mere bæredygtige produktionsformer. Ligesom markedsanalyse, salg og markedsføring af smykkerne er en lige så vigtig del af uddannelsen som designdelen.
”Bæredygtighed for bæredygtighedens skyld og teknologi for teknologiens skyld kan ikke stå alene i de brancher, som KEA uddanner til. Det er virksomheder, der skal overleve og leve - ikke forskning, men forretning. Og lige nu sker der en rivende udvikling i forretningsmodeller, som vi skal være på forkant med - både drevet af behov for bæredygtighed og teknologiudvikling.”
Derfor vil vi også se flere forsknings- og udviklingsprojekter på KEA, hvor forretning er i fokus.
”I samarbejde med virksomheder og videninstitutioner skal vi styrke de studerendes indsigt i brancherne og virksomhedernes forretningsgrundlag, og det vil sikkert også kræve efteruddannelse af undervisere at få forretningsaspektet ind i flere dele af uddannelsernes faglighed. Men det er ambitionen. Og fra efteruddannelsesområdet har vi meget erfaring med krydsfeltet mellem fag-faglighed og forretning, og det skal vi have trukket ind på fuldtidsuddannelserne, hvor det giver mening,” siger Jens Barslund Ellehauge og refererer til, at de studerende på KEAs efter-og videreuddannelser skal have erhvervserfaring, og at de fleste er i beskæftigelse. Det betyder også, at de cases, de arbejder med, er reelle opgaver og udfordringer de sidder med i deres job. Og det giver i dén grad en finger på pulsen, som KEA kan overføre til input til fuldtidsuddannelserne.
Som katalysator for den udvikling vil KEA i 2022 etablere et forretnings-lab netop forankret på efter- og videreuddannelsesområdet men med den opgave at udbrede og udvikle forretningsaspektet på hele KEA.
Uanset om man er dimittend fra Design & Business, Produktionsteknolog, IT-sikkerhed eller VVS-installatør kan indkøb, materialevalg eller tilbudsgivning være en del af jobbet. Og selvom det ikke er tilfældet, er det af enorm værdi for virksomheden, når deres medarbejdere forstår og kan vurdere det forretningsmæssige aspekt af deres arbejde, hvordan de forskellige bundlinjer hænger sammen, og hvordan valg påvirker værdikæden i virksomheden – og hos kunden.
Også for KEA som institution er forretning essentielt. Vi kan ikke levere de uddannelser og det studiemiljø, vi vil, hvis ikke bundlinjen hænger sammen.
”Vi har mange bundlinjer, der skal hænge sammen, men den økonomiske er også for os afgørende for de andre bundlinjer. KEA er på mange måder som en virksomhed,” siger Jens Barslund Ellehauge og uddyber:
Derfor skal KEA også udvikle vores tilbud før, under og efter de studerende er hos os. Vi skal sikre, at de ved, hvad de går ind til, så vi undgår frafald, dårlige oplevelser og spild af tid. Og mens de studerende er hos os, skal de klædes på og hjælpes fagligt, socialt og praktisk. Og når de dimitterer, skal de opleve, at det, de har lært, virker og at de kan bruge os til løbende at videreudvikle deres kompetencer i deres arbejdsliv.
”I den proces skal vi arbejde bæredygtigt, og hvis ikke vi er på forkant fagligt og teknologisk, så er vores uddannelser lidt firkantet sagt ikke attraktive for studerende, og de brancher vi uddanner til. Så hvis vi ikke hele tiden investerer i faglig udvikling, teknologi, studiemiljø, trivsel og ikke mindst bæredygtige løsninger, så holder vi op med at være en god forretning.”
KEAs tre pejlemærker
Inden for de brancher, KEA uddanner til, drives den bæredygtige udvikling ofte af ny teknologi, og derfor er det vigtigt, at KEAs uddannelser klæder de studerende på til både kritisk og innovativt at kunne anvende ny teknologi og kunne vurdere forskellige valg af materialer, teknologier, metoder osv. i forhold til et bæredygtighedsperspektiv – og om det er en god forretning. Det enkelte pejlemærke er ikke så interessant i sig selv - det er kombinationen af de tre, der gør en forskel.
Læs mere om KEAs nye strategi og ikke mindst samspillet mellem de tre pejlemærker bæredygtighed, teknologi og forretning i nyheden "KEA får ny strategi" og på vores strategisite.
På KEAs nyhedssite kan du løbende følge med i de studerendes arbejde, virksomhedssamarbejder og bæredygtige initiativer – og læse om alle de tidligere.