Fire take aways fra Retail´s Big Show Students program 2019 i New York.
Succes som retail-medarbejder
Igen i år havde jeg fornøjelsen af at være med til NRF Retails Big Show i New York og traditionen tro begynder det hele med Retail´s student program hvor 1.100 retail studerende fra 133 colleges og universiteter deltog fra hele USA. Til karrieredagen havde de studerende mulighed for at mødes med over 30 recruitere fra mange af USAs største kæder og derved kickstarte deres karriere i retail.
Hovedtaleren var ingen mindre end CEO for BJ´s Wholesale Club og formand for NRF Chris Baldwin. (BJ´s Wholesale Club er en amerikansk discounter på størrelse med COOP). Der er ingen, der er i tvivl om, at der sker store forandringer i detailsektoren. Gamle hæderkronede virksomheder bukker under, mens nye og mere agile og digitale koncepter skyder op. Men hvad skal der til for at få succes som retail-medarbejder i en sektor med store omvæltninger? Det gav Chris Balwin et bud på.
1. Quantitative skills
Man skal som retail-medarbejder have mange forskellige kompetencer. Det er ikke længere nok bare at være god til én ting, som eksempelvis indkøb. Man skal forstå hele værdikæden og have indsigt i flere områder. Som salgsassistent er det ikke nok ”bare” at være god til at sælge. Du skal forstå produktet på niveau med en indkøber. Du skal være god til merchandising, hvis du oplever, at der er produkter, der ”ligger døde”. Du skal forstå og kunne bruge tal, ledelse, coaching, logistik og så skal du have et digitalt mindset. Alle er væsentlige kompetencer der i dag er nødvendige for at overleve som retailer.
2. Strategic agility
Du skal forstå din kædes strategi og du skal kunne handle på strategien. Du skal kunne omsætte ord til handling, hurtigt. En strategi er kort fortalt en plan for at nå et fremtidigt mål. Derfor skal du sætte dig ind i hvad strategien og planen er for den kæde, du arbejder i og hvordan du kan understøtte den plan med udgangspunkt i din butik. Du skal spørge dig selv; ”Hvad kan jeg gøre”? Hvis ikke du kender strategien eller planen for din butik, så spørg din chef.
Derudover handler strategic agility også om at kapitalisere på små innovationer i butikken. Eksempelvis hvis du har fundet en ny måde at optimere en proces på, så bør du dele den viden med dine kollegaer, så I konstant opnår små forbedringer i jeres butik.
3. Digital fluency
Der er ingen tvivl om, at forståelse for hvordan teknologi har indflydelse på forbrugerens købsbeslutning, er en meget vigtigt kompetence for den succesfulde retail-medarbejder. Derfor er det vigtigt, at du sætter dig ind i, hvilke teknologier der driver salget og ikke mindst hvordan du kan anvende teknologi. Eksempelvis at skabe en ”omnichannel” oplevelse i butikken. Hvis du arbejder i en kæde, hvor I ikke arbejder imod at skabe en omnichanneloplevelse, så vær selv opsøgende og sæt dig ind i hvilke kæder, der arbejder med omnichannel og hvad de gør. Gør det, fordi retail-medarbejdere som forstår og kan anvende ny teknologi til at drive salget med, bliver en meget efterspurgt vare i detailhandlen.
Et godt eksempel på et brand, som er dygtige til omnichannel, er det amerikanske herretøjs brand BONOBOS, som for øvrigt er blevet opkøbt af retail-giganten Walmart, netop fordi BONOBOS er dygtige til at drive salget med afsæt i teknologi.
4. Watches vs. Calendar
Som succesfuld retail-medarbejder skal du kunne handle hurtigt. Tænk i minutter og ikke i kalenderdage. Alt går stærkere og teknologien har stor indflydelse herpå. Prøv at tage udgangspunkt i dig selv. Hvis du sender en mail eller besked, forventer du hurtigt svar. Hvis du køber noget på nettet, forventer du hurtig levering og sådan er det med alt. Derfor skal du handle hurtigt i butikken. Eksempelvis hvis et produkt ikke sælger, så skal du ikke vente en uge for at se, om det kommer til at sælge bedre - for det gør det oftest ikke. Så nej, du skal ikke vente! Du skal gøre noget nu!
Det var fire kompetencer som du, som succesfuld retail-medarbejder, skal mestre, i hvert fald ifølge Chris Baldwin.