Studerende fra Digital Konceptudvikling vandt alle fire priser samt hovedpræmien på 25.000 kr. fra Industriens Fond på dette års Circular Design Camp.
Studerende vinder samtlige priser
Det var en rimelig klar cementering af deres overlegne kompetencer indenfor idégenerering, konceptudvikling, prototyper samt formidling af innovative og cirkulære digitale koncepter, da studerende fra Digital Konceptudvikling på KEA ryddede samtlige priser ved årets Circular Design Camp.
I løbet af tre dage på Lokomotivværkstedet i København skulle studerende og iværksættere fra hele landet dyste om at skabe innovative og cirkulære løsninger til Vaer, Danfoss, KLS PurePrint og Electronic Reuse and Recycling.
Sneakers af spiller-trøjer
Hovedpræmien på 25.000 kr. fra Industriens Fond gik til Feminature Regulators, en gruppe studerende fra KEA, som havde skabt et koncept til Vaer, der laver sneakers. Ideen er at lave partnerskaber med fodboldklubber og blandt andet genbruge spillertrøjer til nye sneakers.
”Feminature Regulators inkarnerer virkelig ånden af innovation og bæredygtighed ved at upcycle spillertrøjer, som er hjertet af fankultur. Ved at udnytte den eksisterende loyalitet i fællesskabet introducerer dette initiativ en følelse af forbindelse og tilhørsforhold. Det, der skiller sig ud, er det kommercielle potentiale i dette koncept, som Vaer kan implementere med minimale yderligere ressourcer. Desuden er projektet meget skalerbart, hvilket sikrer langsigtet vækst og succes,” sagde Thomas Hofman-Bang, direktør i Industriens Fond ved overrækkelsen.
Opgaven lød på at komme med innovative og ikke mindst cirkulære løsninger, der kan forbedre Vaers businesscase. Efter tre dages lyn-innovation præsenterede Feminature Regulators ideen om partnerskaber med fx fodboldklubber og sko produceret af materialer fra en konkret spillers brugte trøje eller træningstøj. I skoene er der så indlagt en NFC-chip, der leder fans ind på en hjemmeside med unikt content.
”Vinderholdet har skabt en imponerede løsning på den udfordring, vi har stillet dem, ved at kombinere storytelling, fan-engagement og ny teknologi til vores upcyclede produkter. Det er sejt og virkelig imponerende, hvad de her unge har kunnet lykkes med på kun tre dage,” siger Lili Dreyer, Co-founder og CEO i VAER til Industriens Fond.
Circular Design Camp er en del af LOOP Forum, som er Nordens førende event om cirkulær økonomi. LOOP Forum samler mere end 3.000 deltagere fra ind- og udland med talks, debatter, oplæg og showcaser håndgribelige løsninger til virksomheders cirkulære omstilling.
I alt bød konkurrencen på 14 ideer, som de deltagende virksomheder Danfoss, VAER, KLS PurePrint og Electronic Reuse & Recycling kunne tage med hjem og videreudvikle på. Men også de unge har fået gode erfaringer med sig fra de intensive dage:
”Det har været vildt inspirerende at være med. Vi har fået testet vores kompetencer og faglighed på virkelige problemer og oplevet, at vi med gå-på-mod og kreativitet kan komme virkelig langt på meget kort tid,” lyder det fra vindergruppen Feminature Regulators bestående af Amel Wasef Zaki, Sophie Kjellerød Have, Signe Arstorp Madsen og Anna Beyer Rubin fra KEA, der udover titlen som vinderteam også kunne tage en check på 25.000 kr. med hjem doneret af Industriens Fond.
Bæredygtighed et vilkår
”Den kommende arbejdsstyrke og særligt den unge generation får en helt afgørende rolle i virksomhedernes omstilling til en grønnere og mere cirkulær måde at producere på. Derfor er denne brobygning mellem produktionsvirksomheder og unge vigtig, så vi sikrer, at virksomhedernes behov matches med de unges kompetencer,” siger programleder for Bæredygtig produktion i Industriens Fond, Anders Ziegler-Kusk. Det kan du læse mere om her.
Circular Design Camp er udviklet af designbureauet Regndans.