Linn og Mathias der studerer Creative Branding har vundet ikke bare én, men begge førstepræmier i Ocean Outdoor-konkurrencen på i alt 1,5 millioner kroner. Nu skal de to studerende realisere deres ud af boksen-ideer for henholdsvis DBA og Organdonation - ja tak.
Studerende vinder 1,5 million kr.
Det er ikke hver dag, at studerende vinder priser på halve og hele millioner kroner, og slet ikke to af slagsen. Men det er præcis hvad Linn Mølholm Heide og Mathias Kjær Christiansen har præsteret.
De har nemlig vundet 1.pladsen og 1 million kroner i Ocean Outdoor-konkurrencen for deres ide til DBA, og sørme også 1.pladsen samt 500.000 kroner i Non Profit-kategorien for deres ide til Organdonation - ja tak.
Hjerteskærende tilbud
Til Organdonation - ja tak har Linn og Mathias skabt en tilbudsavis, men i stedet for almindelige varer er der organer på siderne, mens lyden af en hjerterytme høres. Dernæst skiftes til teksten ”Ikke alt kan købes for penge”. Og derefter ”Hvad vil du give videre?”, mens lyden nu er skiftet til en flatline-tone.
Linn og Mathias’ ide udnytter, at Ocean Outdoors 700 interaktive skærme placeret i 30 byer rundt i landet har lyd, ligesom de bruger kontrasten til det miljø, skærmene står i, og hvor folk er vant til at se tilbudsaviser, men nu er det organer.
”Man er nødt til at være lidt vovet for at ændre folks adfærd. Den målgruppe vi gerne vil have fat i, er dem, der allerede har taget stilling - de skal bare huske at registrere sig. Der er nemlig en ret stor gruppe, der har taget stilling, men ikke fået rykket på det,” siger Linn Mølholm Heide.
Vandt i begge kategorier
Ideen til DBA tager udgangspunkt i alt det skøre og sjove, der bliver sat til salg på dba.dk.
”Man kan hurtigt ende i et rabbit hole over alt det, der er til salg og bliver solgt. Men det får dig også til at tænke Gud, så kan jeg jo også sælge alt det, jeg ikke bruger,” siger Linn Mølholm Heide og fortsætter:
”Ocean Outdoor er ret high tech på deres skærme, og vores idé udnytter den live feed-teknologi, skærmene har. Så hver gang der bliver solgt en sjov mærkværdig ting på DBA, bliver det streamet ud på skærmene – hvilket gerne skulle give folk lyst til at sælge deres egne ting.”
Juryen kunne godt lide kontrasten og det bæredygtige aspekt i, at skærmene hænger i storcentre, hvor man er ude at købe nye ting, men det her handler om gensalg af brugte ting.
Da Linn og Mathias præsenterede ideen for DBA, var det faktisk deres første rigtige kundemøde.
”Vi havde virkelig forberedt os, og de synes heldigvis, vores koncept var sjovt og godt. Mathias og jeg er i praktik hos Publicis, som er et reklamebureau. I den første uge gav de os en masse cases, vi kunne vælge imellem blandt andet den her konkurrence, og vi synes det lød virkelig spændende. Bureauet og Sebastian, vores vejleder, har bakket op og troet på os hele vejen igennem.
Hvilket Sebastian Jensen, Creative Director hos Publicis, også giver udtryk for på LinkedIn:
”Hvor er vi heldige hos Publicis, at så talentfulde kreative praktikanter vælger at bruge deres tid hos os. Kæmpe tak og kæmpe tillykke.”
Praktik er guld værd
Linn Mølholm Heide, har læst Entreprenørskab & Design på KEA og studerer nu på overbygningen på Design & Business på specialet Creative Branding sammen med Mathias Kjær Christiansen.
”Det her er mit andet praktikophold, og jeg har fået mega meget ud af begge praktikophold. På KEAs uddannelser er der en tæt forbindelse til erhvervslivet - vores kontakt til Publicis kom faktisk i stand, fordi en fra bureauet havde været ude og holde oplæg for Mathias og hans hold,” siger Linn Mølholm Heide.
Vinderduoen kan inden længe se deres ideer ført ud i livet takket være de betydelig præmiepenge og ikke mindst en kæmpe anerkendelse fra den branche, de inden længe bliver en del af. Du kan se deres vildt fede VIDEO-PITCH TIL DBA HER.