Grafisk Maskinfabrik sælger kæmpe maskiner af den slags, som ikke lige kan smides ind bag i bilen – og til kunder i hele verden. Nu har studerende udviklet en app, der gør det muligt at fremvise maskinerne hos kunden i 3D via augmented reality.
Studerende udvikler virtuel salgs-app
Det er næsten som at være der selv. Eller er rettere: som om den er der. Altså maskinen.
Via app’en, som de studerende har udviklet, kan kunden vælge imellem Grafisk Maskinfabriks’s maskiner og se dem i AR. Nærmere bestemt foregår det ved, at gulvet scannes og derefter kan maskinen placeres via mobiltelefonens skærm og opleves i 3D, som var den til stede i virkeligheden. Kunden kan tilmed kan flytte og rotere den kæmpestore virtuelle maskine efter eget ønske.
Grafisk Maskinfabrik A/S ligger i Birkerød, og har gennem de seneste 40 år udviklet maskiner til konvertering og efterbehandling inden for label-industrien verden over.
Som et led i salgsprocessen fremviser GM deres maskiner til kunder, og det er vigtigt for virksomheden, at der skabes en god relation. Men det er ikke altid muligt eller praktisk for kunderne at komme til Birkerød eller omvendt.
Men det kan de nu med de studerendes virtuelle løsning.
Kunderne kan endda se alle tilvalg og ekstraudstyr på maskinen i AR og samtidig læse om, hvad det enkelte tilvalg gør.
”Der er et potentiale i at anvende augmented reality i en udviklings- og produktionsvirksomhed såsom Grafisk Maskinfabrik - specielt under pandemier som COVID-19, hvor det ikke har været muligt for kunder at få fysiske demonstrationer af GM’s maskiner. Her har alternativet været live streaming af demonstrationerne, hvilket langt fra har givet kunderne den fulde oplevelse,” lyder det fra Nikolaj Pelle, Sebastian Lund Christensen og Jens Frederik Hansen, som tidligere har læst til Produktionsteknolog og nu tager overbygningen i Produktudvikling og Teknisk Integration.
Og AR har været en sand øjenåbner for dem – inden de blev præsenteret for AR som én ud af række teknologier på uddannelsen, var den eneste erfaring de havde Pokemon GO og IKEA´s app.
”Vi fik mulighed for at afprøve teknologien i et semesterprojekt i samarbejde med fodboldklubben FC København. Hele læringsforløbet og siden projektet med Grafisk Maskinfabrik har været en øjenåbner i forhold til at anvende AR i brancher, som den GM befinder sig i. Der er stadigvæk meget at udforske og undersøge endnu, men vi føler, vi har taget det første spadestik på vej hen mod noget, som kan give GM og lignede virksomheder stor værdi.”
Projektet, gruppearbejdet og ikke mindst studierne på Produktudvikling og Teknisk Integration har også haft stor værdi for dem selv:
”Det mest interessante ved PTI’en er, at stort set alt man foretager sig som studerende tager udgangspunkt i konceptudvikling (kreativitet) og prototyping (produktivitet).”
På PTI’en har de fået øget interesse og forståelse for teknologier ssom 3D-print og augmented reality samt kendskab til kodning – både gennem Arduino og elektroniske kredsløb og app-udvikling ved hjælp af C# og Unity.
”PTI’en har givet os adgang til at prøve mange helt nye ting af og derigennem opbygge nye professionelle og personlige færdigheder. Vi har fået øjnene op for, at produktudvikling ikke nødvendigvis skal have det fysiske produkt i fokus, men at både proces og resultat også kan være fuldt digitalt – eksempelvis i form af en smartphone-applikation. Det har været befriende også at have mulighed for i endnu højere grad at arbejde software-baseret - særligt fordi disse digitale færdigheder i stigende grad vil være relevante at kunne i fremtiden. Og samtidig har vi haft mulighed for i et større omfang at specialisere os inden for de områder, vi finder særligt interessante at arbejde med.”
De tre studerende har haft et forrygende team-work af den slags hvor tre giver fem:
”Guppedynamikken og alle vores aktiviteter sammen har været fænomenal. Vi har lært meget om teamwork gennem dette projektforløb, især hvordan man som gruppe kan optimere arbejdsindsatsen ved at trække på hver sine spidskompetencer og personlige arbejdstilgang – uden at det bliver på bekostning af den fælles konsensus og forståelse for arbejdet som helhed. Uddelingen af opgaver i forhold til hver vores kompetencer har været med til at gøre det hele gnidningsfrit.”