Start dit eget brand, få dine bæredygtige designs produceret hos en top-producent og gentænk så hele salgsprocessen. Sådan lød opgaven for de studerende på Fashion Management. Resultatet er netop nu udstillet i KEAs bibliotek, og branchen elsker det.
Studerende mestrer modebranchens fremtid
Studerende på Fashion Management fik til opgave at starte deres eget brand og designe fem styles, men vel at mærke med udgangspunkt i en selvvalgt influencer: Hvad står influenceren for, hvad er deres brand promise og hvordan kan det omsættes til design?
Samtidig skulle de studerende også forholde sig til trendteori, høj inflation og at alle designs skulle produceres i såkaldt deadstock - tekstiler der er blevet tilovers eller kasseret.
Alt skal være solgt på forhånd
At det er en influencer, de studerende skal designe til, handler faktisk også om bæredygtighed.
”De skal designe ud fra et pull-princip, direkte fra virksomhed til forbruger. De må ikke bare starte et brand og producere en masse tøj - der må ikke være lageropbygning med risiko for varer, der aldrig bliver solgt. Det hele skal være solgt på forhånd,” forklarer Henrik Eppers, underviser på Fashion Management.
Der er de seneste år sket et paradigmeskifte i modebranchen, som tidligere har været totalt domineret af fast fashion. Nu er der nye tider, og det forholder Fashion Management på KEA sig selvfølgelig til:
”Tidligere var der stort fokus på sourcing og produktion, kort sagt indkøb. Men nu har vi også fokus på den kommercielle side samt nye regulativer og krav om cirkularitet. Ligesom vi skal erkende, at den klassiske firmastruktur med investorer etc. ikke nødvendigvis er det, vi skal. Måske skal man starte med design thinking - finde sin konsument og start et sted, som ikke nødvendigvis er på toppen.”
Stor efterspørgsel på dimittender
At KEA har ændret Fashion Management uddannelsen, så den nu har to ben, handler om, at KEA uddanner til- og i samarbejde med erhvervslivet.
”Branchen har behov for medarbejdere, der mestrer indkøb og værdikæder, men som samtidig også mestrer den kommercielle side – ikke mindst digitalt. Derfor har vi udviklet et E-commerce ben til specialet, som betyder, Fashion Management-studerende kan bidrage til både indtjening og profit på hele værdikæden. De små virksomheder skal kunne mestre det digitale, ellers forsvinder de. Folk køber hos Boozt, hvis ikke de små butikker formår at gøre det nemt.”
Optag fordoblet
Den store efterspørgsel fra industrien betyder også, at Fashion Management har fordoblet optaget. Og det er ikke kun i modebranchen de studerende er eftertragtede:
”Kan du dit supply chain, logistik, indkøb etc. så kan du arbejde alle steder. Og vores studerende har allerede SEO-optimeret, inden chefen overhovedet spørger om det. Ligesom bæredygtighed er et fundament for hele uddannelsen. Det offentlige er fx Danmarks største indkøber, men der er stadig rum for forbedring ift. bæredygtigt indkøb, og det kan vores studerende.”
De studerendes designs, som er produceret i Portugal, udstilles lige nu i KEAs bibliotek på Guldbergsgade.