Når man blander økonomisk forståelse med dataanalyse, kommer ukendt forretningspotentiale frem i lyset. Det kan Mind Institute skrive under på, efter de har haft Økonomi & IT-studerende Christian Sandgreen i praktik.
Studerende gør virksomhed klogere på deres egne kunder
Det metakognitive uddannelsesinstitut Mind Institute uddanner fagpersoner, virksomheder og medarbejdere til at kunne arbejde professionelt med mental og fysisk sundhed. Som relativt nystartet virksomhed har de prioriteret tiden hos kunderne frem for optimering af virksomhedens interne processer, og derfor søgte de en praktikant til fagligt input til den opgave, men til deres store glæde og overraskelse har de fået meget mere end det:
"Vi havde søgt en økonomipraktikant til at optimere vores interne processer. Men at Christian (praktikanten, red.) havde den dybe viden om data, og at det viste sig, at Christians arbejde med data afslørede viden om både os selv og vores marked; viden som vi kan bruge i markedsføringsmæssig sammenhæng – det havde vi ikke set komme!" fortæller stifter af Mind Institute, Charlotte Ander Ernsø og fortsætter:
"Jeg har altid været meget interesseret i at kunne måle på outcomet af det, vi laver, og har haft det i pipelinen, at det skulle vi gøre, når vi en dag ville få tid. Men jeg havde ikke forventet, at det skulle være nu med Christians praktik. Han har haft et helt andet take end os, og der er ingen tvivl om, at vi aldrig ville være kommet så langt i at få synliggjort effekten af vores arbejde uden Christian og hans dataanalysekompetencer. Vi kan måle meget mere og meget bredere, end vi var klar over, og det er klart Christians fortjeneste."
Rådgiver om forretningsudvikling gennem dataanalyse
Christian Sandgreen studerer på den internationale linje af professionsbacheloruddannelsen Økonomi & IT, og i forbindelse med den obligatoriske praktik på studiet søgte han en praktikvirksomhed, der ikke på forhånd arbejdede med data, så han kunne komme ind i en form for konsulentrolle. At rådgive virksomheder inden for forretningsoptimering gennem digital transition er netop den karrierevej, Christian drømmer om, når han er færdiguddannet om et halvt år:
"Jeg søgte bevidst efter et praktiksted, der ikke kendte så meget til dataanalyse, så jeg kunne komme ind og få prøvet mine rådgiverkompetencer af og få vist dem, hvordan arbejdet med data kan forbedre indtjeningen og dermed forretningen. Det har jeg i høj grad fået gjort. Jeg har blandt andet lavet en opsamling på deres eksisterende data om deres kunder og systematiseret dem, ligesom jeg har vist dem, hvordan de kan indsamle yderligere data," fortæller Christian og fortsætter med et grin:
"De vidste jo nærmest intet om deres forretning! Men nu har de fået et ret godt overblik, og det har været fedt at kunne bidrage på den måde."
Ud over at få prøvet sine rådgivningskompetencer af valgte Christian Mind Institute, fordi de selv er en lille rådgivningsvirksomhed, som han forretningsmæssigt gerne ville lære af, da han selv drømmer om at starte selvstændigt en dag:
"Jeg har altid haft en drøm om at blive selvstændig. Jeg havde læst biologi på universitet i to år, inden jeg begyndte på Økonomi & IT, men jeg fandt ud af, jeg langt hellere vil arbejde med at skabe forretning, så derfor søgte jeg ind på KEA. Men her adskiller jeg mig lidt fra mine studiekammerater, for de fleste af dem vil gerne arbejde med ren dataanalyse, hvor jeg gerne vil bruge uddannelsen til at kunne rådgive virksomheder i deres digitale forretningsudvikling."
Tæt kobling til praksis
Christian har fra dag et i praktikken være værdiskabende i Mind Institute, fordi han er kommet med hel ny viden og færdigheder i at omsætte teori til praksis. Og netop uddannelsens praktiske fokus var årsagen til, at Christian i sin tid valgte at søge ind på Økonomi og IT:
"Jeg valgte helt klart uddannelsen på grund af den stærke kobling mellem teori og praksis. Jeg havde overvejet CBS, men valgte KEA til, fordi jeg gerne ville have mere praksis, og dem jeg kender, der læser på CBS, siger, det er ren teori. Alle vores eksamensopgaver på KEA er praksisrettede og sker i samarbejde med en virksomhed, som har et problem, der skal løses. Det kan jeg rigtig godt lide. Jeg havde håbet, før jeg søgte ind på uddannelsen, at det ville være på den måde, og det har det været, så det her studie har virkelig været det helt rigtige for mig," fortæller Christian og fortsætter:
"Folk tror, at vi på uddannelsen sidder og koder hele tiden, men det er kun en lille del af uddannelsen. Det meste på uddannelsen handler om, hvordan man kan skabe forretning ved hjælp af IT-løsninger. Vi har blandt andet fået grundlæggende viden om mikro- og makroøkonomi, regnskab, organisation og kommunikation, så vi forstår forretningsdrift. Jeg har så tilvalgt valgfaget Business Consulting Service Management, fordi jeg gerne vil gå consulting-vejen, og der kan man jo gøre sin uddannelse til lige præcis dét inden for økonomi og IT, man brænder for," siger Christian og afslutter:
"Men det fedeste er helt klart, at vi på uddannelsen arbejder sammen med rigtige virksomheder og får prøvet teorien af i praksis, så vi kan se resultatet af vores kunnen med det samme, og vi ved, hvordan vi skal gå til opgaverne, når vi står ude i en virksomhed."