Studerende fra Smykker, Teknologi & Business på KEA imponerede det afdæmpede luksusbrand med deres kreativitet og ikke mindst tekniske færdigheder. Projektet testede ikke kun de studerendes designevner, men gav generøs feedback og professionelle muligheder.
Studerende designer barfods-luksus til Shamballa Jewels
Da Signe Sandberg gik i 10.klasse lavede hun skoleprojekt om Shamballa Jewels - allerede dengang var hun tiltrukket af deres ”quiet luxuary”. Hun skrev et langt brev til virksomheden, og fik svar fra grundlægger Mads Kornerup – og dermed også hans email.
Siden lykkedes det Signe Sandberg at komme ind på Smykker, Teknologi og Business på KEA, og da hun skulle i praktik, fandt hun mailadressen på Mads frem igen. Det ledte til en samtale og et halvt års praktik.
”Efter praktikken spurgte de, om jeg havde lyst til at fortsætte med at arbejde for dem,” siger Signe Sandberg, som blandt andet udvikler på designideer og koncepter, men også animationer til hjemmesiden og andre digitale opgaver.
”Det er en god blanding af det designkreative og det tekniske. Både Mikkel og Mads er meget åbne, og alle hos Shamballa Jewels har den der rolige tilgang.”
RO PÅ – ALT ER GODT
At den spirituelle symbolik ikke er påklistret, men en reel tilgang til verden, mærker man også tydeligt hos de to grundlæggere Mikkel og Mads Kornerup samt sidstnævntes søn Storm, da de studerende på 2.semester skal præsentere deres bud på en high end kollektion inspireret af tibetansk buddhistisk symbolik med særlig fokus på herresmykker.
”Slap af, når I præsenterer. Man kommer let til at overtænke det hele,” lyder det beroligende, akkompagneret af varme smil.
Og de studerende havde da heller intet at være bekymrede over, der var nemlig masser af ros til både deres designevner, og hvordan de på meget kort tid havde sat sig ind i, hvad det kræver at føre en kollektion ud i livet samt deres ”imponerende evner” i Rhino og 3D.
Men især tre grupper skilte sig ud på storytelling, design og ideer.
UTRADITIONEL BRUG AF CHAKRAER
Førstepladsen gik til gruppen bag ’Call of Chakra’.
Kollektionen blev bemærket for sin utraditionelle brug af chakraer repræsenteret i hver sit smykke og – for Shamballa - nye bud på produkter såsom en slipsenål (hjertechakret) og et bælte (rodchakret).
”De havde en gennemført storytelling, deres ideer var 100 procent gennemførlige og de ramte vores DNA spot on,” siger Storm Kornerup, strategic analyst hos Shamballa Jewels.
TEKNISK PERLE
Runner up ’Indra’ fik især ros for deres tekniske kunnen:
”Det er imponerende og interessant, at I har taget en mere teknisk vinkel – det kæmper vi selv med, og vi har brugt mange år på at løse det, I har tænkt,” lød det.
Gruppen har blandt andet skabt en ring, som inkorporerer Shamballas ikoniske perle, men i en delt version, som øger muligheden for customization, og også giver mulighed for at man kan dele perlen med fx sin kæreste.
Samtidig har gruppen konstrueret ringen sådan, at perlen sættes fast med to specialdesignede skruer, som kræver en særlig skruetrækker. På den måde ledes kunden ind i butikken, hvor man kan give en ekstra god oplevelse.
”Jeres tekniske kunnen er imponerende – vildt flotte animationer – og så er det godt set, at vi ikke har en ring, hvor man kan sætte perlen.”
KLASSIKER I NY VERSION
For mange er Shamballa Jewwels synonym med macrame armbånd. Og gruppen bag ’Luminous Legacy’ imponerede med deres nyfortolkning i form af solide ædelmetal versioner af det ikoniske knyttede armbånd.
”Jeres ide er super spændende, og samtidig meget kommercielt – vi vil gerne lave showpieces, men vi vil også gerne sælge, og det kan det her. Og så er det virkelig godt, at I designer op mod vores eksisterende produkter. For selvom man designer en ny kollektion, skal der være tråde til kerneproduktet og det eksisterende DNA.”
At ideen virkelig er god, blev bekræftet af, at Shamballa Jewels faktisk tidligere har forsøgt at lave deres armbånd i faste macrame-versioner:
”Det gik ikke, men teknologien er blevet bedre siden dengang.”
VIL HELLERE BYGGE VIDERE PÅ FÆLLESSKABET
Alle tre grupper blev inviteret til at komme ind og præsentere deres kollektioner for Shamballas medarbejdere.
"Det vil være super inspirerende for vores team at se jeres arbejde og høre jeres ideer."
I dag er Signe Sandberg en del af det team, og selvom hun godt kan drømme om at starte sit eget engang, er hun lige nu mere end tilfreds med at suge til sig og være en del af et fællesskab, hvor hun kan hjælpe med at føre andres ideer og visioner ud i livet.
Det samme gælder Storm Kornerup. Han ved godt, at han på papiret tilhører en generation, hvor individet og det at leve sig selv ud er i fokus - at han stikker ud, når han siger, at han virkelig gerne vil videreføre og arbejde i den familiedrevne virksomhed:
”Det tager meget lang tid at bygge en smykkevirksomhed op, og jeg kan ikke se, hvorfor jeg skulle starte forfra. Vi står altid på skuldrende af andre og bygger videre på deres – uanset om vi vil det eller ej. Men hver generation har altid mulighed for at præge og bidrage til at gøre det eksisterende endnu bedre”