Sook er en gulvstol, som gør det komfortabelt at være nærværende og tilbringe tid med børn på gulvet. Udviklet med blik for både komfort og æstetik af to studerende på Produktionsteknolog.
Stolen forældre og pædagoger har ventet på
Små børn kommer som regel med deres helt egen gulvpolstring i form af en ble. For voksne derimod kan al den tid man tilbringer på gulvet med småfolk, hurtigt blive ukomfortabel i ryg, knæ og bagdel. Det problem løser Sook-stolen, som er målrettet småbørnsforældre og pædagoger. Begge grupper bruger en stor del af deres tid på gulvet sammen med børnene.
”Vi ønsker at fremme nærvær og tilstedeværelse mellem barn og voksen, og det tror vi på, at vores produkt kan hjælpe med. Og for os har det været vigtigt at udvikle en æstetisk model, som kan stå fremme i stuer, børneværelser og institutioner,” lyder det fra Emil Høgh Pedersen, som er uddannet møbelsnedker og har en masse god erfaring med udvikling af møbler, og Markus Lange Mathiasen, som har en baggrund fra handelsskolen og er interesseret i økonomi, salg og markedsføring.
Begge studerer til PRODUKTIONSTEKNOLOG PÅ KEA og er en del af KEAS STARTUP HUB. med deres virksomhed Høgh & Lange.
FORENER ERGONOMISK STØTTE MED STILFULDT DESIGN
Sook Stolen er unik i sit design. Det er en stol uden ben, der placeres direkte på gulvet med en fem centimeter tyk pude for øget komfort. Puden er fastgjort med velcro, hvilket gør det nemt at rengøre eller udskifte den. En simpel men effektiv rygstøtte giver ekstra støtte, og et håndtag på rygstøtten sikrer, at stolen er nem at flytte. Det stabelbare design øger yderligere den praktiske anvendelighed - især i institutioner med begrænset opbevaringsplads.
”Men vi har også ønsket at udvikle et møbel, som er stilrent og simpelt, og som kan stå fremme i private hjem eller børneinstitutioner. Derfor er design og kvalitet en vigtig faktor for os,” lyder det fra de to studerende, som har draget nytte af den viden og kompetencer, som kommer med produktionsteknolog-uddannelsen:
”Som produktionsteknolog lærer du kort sagt to ting: at udvikle produkter, og hvordan du producerer produkter - fra fremstillingsmetoder og materialelære til økonomi og projektstyring. Der er mange grundsten fra undervisningen, som vi kan inkorporere i vores projekt.”
ENTREPRENANTE FÆRDIGHEDER
Uddannelsen giver de studerende færdigheder i alle dele af processen fra markedsanalyse til salg.
”Vi klæder de studerende på med færdigheder, så de kan tegne i SolidWorks, fremstille fysiske prototyper i L16, udvælge materialer og processer med Material Intelligence, simulere produktets styrke og produktionsplanlægge baseret på lean-teori og automatisering,” siger underviser Dina Jacobsen.
Den entreprenante del komme ind, når de studerende skal arbejde med et scenarie, hvor deres fysiske produkt skal danne grundlag for etableringen af en virksomhed:
”De skal kortlægge markedspotentialet for deres produkt og demonstrere indsigt i konkurrenceforholdene i branchen. I kombination med resultaterne fra de andre fagligheder kan de studerende med spænding i slutningen af semesteret konkludere om, de har udviklet en forretningsplan, der er rentabel.”
Det gælder også Emil og Markus, som derudover har fået yderligere hjælp og sparring i KEAS STARTUP HUB.