KEAs Start Up Hub og uddannelsen i Økonomi & IT har spillet en stor rolle for iværksætter Thomas Jørgsholm og Wagyu Pusher, som sælger det über delikate wagyu-kød til almindelige forbrugere.
Start up med luksus wagyu kød
Tilbage i december 2020 sad Thormas Jørgsholm sammen med sin ene storebror og hjalp ham med noget dataanalyse for broderens restaurant Feed Bistro. Storebroderen havde netop afholdt et 10-retters wagyu-event og var begyndt at eksperimentere med kødet på sin Youtube-kanal.
Det gav en masse henvendelser fra folk, som spurgte, om de kunne købe noget kød af ham. Både Thomas og hans storebror blev overraskede over efterspørgslen. De begyndte at undersøge markedet, og det stod hurtigt klart, at der var et hul i markedet, da de eksisterende forhandlere kun havde stykker af 3-4 kg, som hurtigt blev meget dyrt.
”Vi ville gøre det til allemandseje,” siger Thomas Jørsgholm, som læser Økonomi & IT på KEA.
De to brødre involverede deres tredje bror og i marts 2021 havde de skabt en webshop i samarbejde med Thomas’ studiekammerat fra KEA, Jacob Sibbern.
”Der var ingen af os, der anede noget om e-commerce, SoMe annoncering mv., men vi kastede os ud i det. Og da jeg i løbet af fjerde semester stod og skar kød med online undervisning i ørene, kunne vi hurtigt se, at vi blev nødt til at have en fuldtid på projektet. Så min ældste bror sagde op efter blot ét år som advokat for at forfølge iværksætter drømmen.”
Siden da er det gået stærkt. De har udgivet deres egen wagyu-kogebog, åbnet deres første fysiske butik og stablet flere spændende samarbejder på benene – blandt andet med platformen Wolt, hvor WagyuPusher skulle agere ’flagskib’ for deres nye delikatesseafdeling.
Thomas Jørgsholm er IT- og markedsføringsansvarlig og naturligvis med i de strategiske beslutninger og den daglige drift.
”Min uddannelse Økonomi & It har hjulpet mig enormt meget i den forbindelse, fordi jeg har fået en super forståelse for økonomiske sammenhænge og IT. Derudover kan jeg kun rose KEAs praktiske måde at gøre tingene på, hvor man skal løse reelle problemer for virksomheder undervejs på uddannelsen fremfor udelukkende at læse tykke bøger med en masse teori, uden man får brugt det.”
Mindre men bedre kød
Men hvordan rimer kød fra Japan og Australien på bæredygtighed, i en verden der har om noget har brug for mindre kød?
”Vi ser en trend, hvor folk spiser mindre og mindre kød, men når det så er tid, skal det være kvalitet, og fra dyr der har haft et godt liv – og dette matcher perfekt med vores virksomhed og produkt. Du har helt ret i, at verden ikke har brug for mere kød, men bedre kød – og kød fra dyr, der har haft et godt liv. Dyrevelfærd er meget højt på agendaen hos vores producenter,” siger Thomas Jørgsholm og uddyber:
”I dagens Danmark vægtes bæredygtighed højt for mange mennesker, hvilket er helt forståeligt. For at være helt ærlig, er det ikke her, vi skaber den store værdi, da vi importerer kød fra Japan og Australien, som desværre skal flyves grundet holdbarhed. Vi arbejder hele tiden på at blive mere bæredygtige, men forsyningskæderne tillader ikke umiddelbart at kunne gøre denne rejse mere bæredygtig.”
Thomas og WagyuPusher har for nylig indgået et samarbejde med TooGoodToGo for at reducere madspild.
”Her sælger vi skæve bøffer, endestykker med mere, som ikke kan sendes ud til vores ’almindelige’ kunder. Vi sælger det til en tredjedel af prisen, så det ikke går til spilde. Dette er blot et af flere tiltag, der kan være med til at øge bæredygtigheden, samtidig med at det føles rigtigt for os.”