Med Ski Trip vil studerende på Økonomi & It gøre det hurtigt og nemt at finde den helt rigtige skidestination, rejse og hytte uden at skulle bruge en formue på et rejsebureau.
Ski Trip - Momondo for skiløbere
Stilheden på toppen af bjerget og turen ned ad pisterne kan være ren zen meditation, men at arrangere en skiferie er til gengæld lidt af en omgang.
Med Ski Trip vil 26-årige Joachim Munch gøre det meget nemmere at finde den billigste skiferie, skræddersyet til de specifikke krav og behov du har.
Helt konkret skal Ski Trip tilbyde både en søgefunktion på fx hytter, men også muligheden for at sortere og filtrere ud fra land, område, antal pister eller lifter samt type og størrelse af hytte og hvor den skal ligge i forhold til pisterne.
”Så der er flere forskellige måder Ski Trip tager hånd om gæsten og yder en service.”
Begyndte som en studieopgave
Ideen til Ski Trip kom, da Joachim Munch sammen med to medstuderende på Økonomi & It fik til opgave at udtænke en virksomhed med en levedygtig forretningsmodel. De tre studerende besluttede sig for at forenkle den komplekse proces med at booke skirejser. Ideen er at samle alle ski-relaterede udbydere på én brugervenlig platform – lidt ligesom Momondo har gjort med flyrejser.
"Der er et marked for det. Jeg har selv været igennem bookingprocessen flere gange, og det tager rigtig lang tid - nogle dropper endda at tage på skiferie på grund af de overvældende valgmuligheder, eller vælger den dyre løsning i form af rejsebureauer. Jeg vil gerne optimere processen og skabe den løsning, jeg selv savnede."
Og ligesom med Monondo er det helt afgørende for Ski Trips succes at indgå strategiske partnerskaber med dem, der udbyder alt det, der skal købes og lejes til en skiferie.
Forretningsforståelse er key
Opgaven afspejler studiet på Økonomi & It, fordi den ikke kun fokuserede på konceptualisering, men er en sammensmeltning af forretningsforståelse og IT, og alle de elementer der indgår i iværksætteri.
”Det handler i høj grad om forretningsforståelse - hvordan man opbygger en virksomhed, hvordan man finder sit kundesegment, målgrupper, hvordan man analyserer markedet. Og rent it-mæssigt så lærer du, hvordan man laver en hjemmeside – både hvordan du bygger den, og hvordan det hele hænger sammen,” siger Joachim Munch.
Det skal være meningsfuldt
Han har altid været glad for tal, og kunne egentligt godt tænke sig mere ren økonomi på studiet:
”Men at vi får så meget forretningsforståelse er også positivt, og det betyder noget, når vi skal ud at arbejde. Og i dag er det super aktuelt, at du ved noget om både økonomi og IT. Kombinationen fascinerer mig - jeg kan godt lide at arbejde med tal, og muligheden for at bygge en IT-infrastruktur omkring det er spændende,” siger Joachim Munch, som studerer på fjerde semester og gerne vil bruge uddannelsen til en fremtid som iværksætter.
"Jeg håber at være selvstændig en dag. Men det vigtigste er, at mit arbejde er noget, jeg tror på som fx Ski Trip, der hjælper folk. Det handler ikke kun om at tjene penge, det handler om at gøre en forskel."