Hele ideen med studiestart og introdage er at ryste folk sammen, men det er sin sag, når man ikke må mødes fysisk. Men på Datamatiker fandt de en løsning, der gik over al forventning.
Skattejagt og mails reddede studiestarten
Den gode studiestart er grundlaget for det gode studie.
Derfor håbede alle også til det sidste, at de nye KEA-studerende kunne få lov at begynde deres studieliv fysisk på KEA. Sådan gik det desværre ikke.
Det betød, at hele introen skulle lægges om til at være digital og temmelig meget i sidste øjeblik.
”Vi frygtede, at introvejlederne så ikke gad at være med alligevel, fordi guleroden for dem i høj grad er det sociale, og fordi det er fedt at gøre noget for andre. Men de ville meget gerne fortsætte,” siger underviser Nicklas Frederiksen.
Faktisk havde de en ide til en virtuel skattejagt på Lygten 37, som er den adresse, hvor datamatikerne holder til.
Med et 3D-kamera (forestil dig Google street view) filmede de Lygten 37 og skabte et skattejagt-spil, hvor de nye studerende kunne undersøge og navigere rundt i bygningens lokaler og gange og klikke forskellige steder, hvor der var pop ups med gåder, de skulle løse i grupper og på tid. Som en ekstra lille bonus have tutorerne skaffet sponsorerede gaver som præmier.
”Det var virkelig fede puzzles, og de nye studerende tog rigtig godt imod det – man kunne se på deres chat, at de synes, det var nice,” siger Nicklas Frederiksen.
Og det er første semester-studerende Casper Aakvist Steengaard helt enig i:
”Det var en genial måde, hvor vi både fik undersøgt vores kommende studie-lokaler og fik lært hinanden bedre at kende. Det var et virkelig godt spil, vores vejledere havde lavet. Overordnet var det en god intro, selvom alt foregik over computeren, og jeg glæder mig meget til at sætte ansigter på stemmerne.
Den eneste, jeg manglede, var selvfølgelig det sociale aspekt af en normal studie start. Jeg følte, der var en meget passiv aura fra mange af de andre studerende, da det godt kan være ret nervepirrende at snakke foran 30-40 mennesker, som man hverken kan se eller kender. Men jeg fik dog hurtig et bedre indtryk af nogle af mine medstuderende, da vi blev splittet op i mindre grupper.”
Det genkender underviser Nicklas Frederiksen. At stille sig op foran en digital forsamling kan godt være lidt af et vakum:
”Det er til tider en meget tom oplevelse, men tutorerne holdt fast, og det var fedt at se de studerende engagere sig. De nystartede har fået en meget federe oplevelse. Og dem, der arrangerede det, har også fået meget ud af det. Det er soft skills, og det er lærerigt.”
Det billede genkender uddannelseschef Lars Bogetoft:
”Da alle klasserne var samlet, oplevede jeg en meget åben dialog og stor hjælpsomhed mellem de studerende på en måde, som vi normalt ikke ser ved studiestart.”
Udover skattejagt og stort engagement fra tutorerne havde underviser Patrick Agergaard også arbejdet intenst med en god indflyvning til studiet ved løbende at kommunikere med de studerende over mails inden studiestart.