43 procent af dem, der bliver optaget på IT-arkitektur er kvinder, Datamatiker har fordoblet andelen og samlet set er andelen af kvinder på KEAs danske STEM-uddannelser steget med 44 procent fra 2020 til 2022.
Rekord mange kvinder på KEAs STEM-uddannelser
Anna Bucka Wessel vil Bygningskonstruktøruddannelsen så meget, at hun overvejede at supplere sin studentereksamen med en erhvervsuddannelse for at øge chancerne for at komme ind.
Sara Nielsen er lige blevet kandidat i Human Ernæring, men brænder så meget for kodning, at hun nu har søgt ind på Datamatiker.
Det samme gælder Frederikke Thrane Christiansen, som lige har skrevet bachelor i Astrofysik. Hun opdagede, at det var kodningen, der var sjovest:
”Jeg elsker alt med kode og computere, og derudover har jeg mange venner, der har gået på KEA og været glade for det. Det er fedt at programmere, og tidligere har jeg brugt det til at lave simulationer af universet, men min helt store drøm er at programmere de engines, der står for fysikken i computerspil – altså, at når man fx skubber til noget, hvordan skal tyngdekraften så være, for at det virker ægte.”
Og Rebecca Strange Kjeldsen kunne med et snit på 11,8 komme ind på hvilken som helst uddannelse, men valgte at søge ind på Multimedie Design på KEA.
Fokus og konkrete tiltag virker
At øge diversiteten – herunder køn – på de digitale og tekniske uddannelser er vigtigt, fordi det giver bedre resultater hele vejen rundt fra produkter og løsninger, til arbejdsmiljø og bundlinje.
”Noget af det, vi har gjort, er at vise, hvad man kan komme til at flytte af dagsordner med programmering, og en digital eller teknisk uddannelse i det hele taget, sådan at vi ikke kun appellerer til dem, der har den tekniske interesse, men også de mange, der gerne vil påvirke samfundet og bidrage til en mere bæredygtig verden,” siger Katja Munch Thorsen, uddannelsesdirektør for de digitale og tekniske uddannelser på KEA.
”Vi gør det også ved helt konkret i vores kommunikation at vise potentielle studerende de kvinder og den diversitet, vi allerede har, så de kan se, at det findes og er en mulighed for dem også. Vores mål er en divers skare af studerende - ikke bare i forhold til køn – men også forskellige typer af mennesker med vidt forskellige interesser, baggrund og evner. Formålet er diversitet på mange parametre.”
Og indsatsen stopper ikke, når de studerende er kommet ind:
”Når nu vi har en mere divers studenterskare, skal vi også tilbyde et studiemiljø, der er tilpasset mange forskellige studerende, hvor man både kan finde faglig hjælp og sparring, men også et godt socialt miljø, hvor man kan møde de andre og få glæde af fællesskabet. Og det er vi lykkedes ret godt med i form af vores Code Lab og Cafe Digital,” siger Katja Munch Thorsen.
44 procent af ansøgerne var kvinder
For fire år siden boede Cecilie Wallentin i Berlin med sin onkel, som sagde til hende, at han syntes, hun kiggede ualmindeligt meget på bygninger, så hvorfor ikke gøre interessen til levevej?
Cecilie tog en erhvervsuddannelse som teknisk designer og fandt ud af, at det med bygninger var det helt rigtige.
”Men jeg ville mere - dybere og bredere i byggeriet, og derfor søgte jeg ind på Bygningskonstruktør på KEA. Det betyder meget for mig, at bæredygtigt byggeri er en stor del af uddannelsen - i mine tre år som teknisk tegner har jeg bevidst kun tegnet bæredygtige byggerier.”
44 procent af ansøgerne til Bygningskonstruktør var kvinder, og det samme gælder optaget på Webudvikling.
Mens en uddannelse som Energiteknolog i år optager 15 procent kvinder, hvilket måske ikke lyder af meget, men det er næsten en fordobling i forhold til sidste år.
Når der skal udvikles nye teknologier og løsninger – ikke mindst ift. samfundsudfordringer såsom grøn omstilling - ved vi, at jo mere diverse teams, man har, desto bedre løsninger får man. Men det gælder også brugeroplevelsen for halvdelen af verdens befolkning samt miljøet på arbejdspladserne.
”At skabe mangfoldighed i teams er ikke bare gunstigt, det er afgørende,” siger Muniba Talha, som underviser i digital transformation, strategi og data science på KEA.
Og det er både yderst tiltrængt og en god forretning:
”Når der er diversitet i en virksomhed, så påvirker det alt. Man diskuterer og udvikler fra langt flere vinkler, man kommunikerer anderledes og alt det påvirker salget – ’diverse’ virksomheder har 36 procent højere profit og 26 procent højere innovationstempo,” siger Nora Bavey, medgrundlægger af en kapitalfonden Unconventional Ventures, der investerer i iværksættere indenfor impact tech.
Stop for engelsksprogede uddannelser har konsekvenser
Derfor er det også et tab for danske virksomheder, at KEA er blevet pålagt at lukke de engelsksprogede uddannelser. Både fordi det betyder, at KEA må optage færre studerende på en række uddannelser, hvor erhvervslivet mangler arbejdskraft, og fordi det er et tilbageslag for diversiteten – i det hele taget og i forhold til køn:
”Historisk har der været en virkelig flot søgning af kvinder til KEAs engelsksprogede STEM-uddannelser. Den følger mange af de danske STEM-uddannelser trop på nu, men den gode tendens ville være endnu stærkere, og der ville være endnu flere kvindelige STEM-dimittender i fremtiden, hvis vi fortsat havde de internationale uddannelser,” siger Eva Valcke, uddannelsesdirektør for KEAs design og byggeuddannelser.
Læs mere om KEAs samlede optag her: Stop for engelsksprogede uddannelser fører til lavere optag
Og mere om dette års søgning til KEAs uddannelser her: Ansøgningsfrist: Teknologi og IT hitter