På KEA kårer vi hvert år Årets Underviser. I løbet af den kommende tid afslører vi løbende de ti nominerede. Vinderen afsløres på KEAs medarbejderdag den 12. oktober
Inspirerende og inddragende.
Blå bog: Rados Nenadovic
- Underviser på KEA Byg
- Har været på KEA i 1 år
- Jeg har en baggrund som teknisk designer fra KTS (i dag NEXT) fra 2008. Så har jeg læst til bygningskonstruktør international linje på KEA fra 2012. Slutteligt har jeg en kandidatuddannelse indenfor Ledelse og Informatik fra Aalborg Universitet i Sydhavnen fra 2014.
I 2008 arbejdede jeg i 1 års tid som teknisk designer for en mindre arkitektvirksomhed, hvor jeg både projekterede og stod for byggestyring af fjeldhytter i Norge.
I 2014-2016 arbejdede jeg som byggeteknisk rådgiver for Videncentret Bolius, hvor kunderne hovedsageligt var private boligejere.
I 2016-2017 arbejdede jeg som byggeleder for en udvikler- og totalentreprenørvirksomhed, hvor jeg stod for opførelse af nybyggeri af etageejendomme, og hvor mit ansvarsområde var byggestyringen af underentreprenører og kvalitetssikringen af det udførte arbejde på byggepladsen.
I 2017 -2020, arbejdede jeg for samme arbejdsgiver, men som projektleder med ansvaret for opførelse af Danmarks største DGNB certificeret boligbyggeri med beliggenhed på Amager.
I oktober 2020, startede jeg som Adjunkt på KEA Byg. Min motivation for at søge ind var et ret bevidst og naturligt valg. Som person er jeg meget udadvendt og social anlagt. Derudover går jeg meget op i byggeri og faglighed. Og kombinationen af det sociale og det faglige, gør mig mig meget motiveret til at lære fra mig, og det synes jeg, er det bedste i hele verden.
Er de ord, der ofte går igen i de mange indstillinger, der har sikret Rados Nenadovic en nominering til titlen som Årets Underviser på KEA. Rados er den sjette nominerede ud af ti.
"Jeg går meget op i, at de studerende får maksimalt udbytte af min undervisning.
Når jeg underviser, så har jeg det ene øje på undervisningsmaterialet dvs. powerpointen, og det andet øje på de studerende. Samtidig har jeg også et øre på dem hele tiden, og det gør at jeg kan fornemme i hvor høj grad de studerende er med. Hvis jeg fornemmer, at niveauet er for højt eller for lavt, eller at min måde at formidle viden på ikke ’rammer’ de studerende rigtigt, så laver jeg en selv-evaluering efter endt undervisning, og justerer undervisningen ind.
Af den grund har jeg aldrig to undervisningsgange, som er 100% ens, både hvad angår indhold, men også hvad angår måden, jeg underviser på.
Noget af det som jeg fornemmer fungerer, og som de studerende sætter pris på ved min undervisning, er inddragelses-elementet. Jeg inddrager de studerende i undervisningen ved at spørge dem om ting, som både er åbenlyse og nemme at svare på, men også om ting som er diskutable, og som kan løses på mange forskellige måder. Her har alle lov til at komme med deres kommentarer og holdninger, og når først den ene, og den anden og den tredje kommer med bemærkninger og kommentarer, så lytter jeg og giver en konstruktiv feedback på deres inputs. Det fornemmer jeg, at de synes godt om.
Jeg fornemmer at vidensniveauet løftes, når de studerende interagerer med hinanden om et konkret spørgsmål eller problemstilling." forklarer Rados omkring hvorfor, han tror, de studerende beskriver ham som inddragende og inspirerende.
Hvad er specielt ved din måde at undervise på?
"Jeg synes, at min undervisning er struktureret og planlagt på sådan en måde, at de studerende får den undervisning og viden, på dét tidspunkt hvor de rent faktisk skal bruge den viden.
Det betyder, at de i deres semesteropgave kan bruge den viden, de lige har fået, til at skabe noget progression når de arbejder med deres projekter, og det fornemmer jeg, fungerer for de fleste."
En af dine studerende har i sin indstilling udtalt følgende om dig og din undervisning. "Rados er megainspirerende, og har den vildeste energi! Og så har han qua hans erhvervserfaring, den bedste evne til at formidle pensum, så man med det samme forstår det i en praktisk kontekst." Hvad tænker du om den udtalelse?
"Jeg bliver enorm berørt og glad." og fortsætter:
Det som jeg synes er det særlige ved udtalelsen, er ordene, ”inspiration”, ”energi”, ”formidling”, ”pensum” og ”praktisk”. Ordene beskriver de elementer som har været til stede, og som har gjort at den studerende har fået et udbyttet undervisningen, og det gør mig sindssygt glad." siger Rados Nenadovic, der naturligvis er meget glad for at blive nomineret.
"At blive nomineret til årets underviser har jeg på ingen måder forventet. Og fordi at tanken ikke har strejfet mig, så gør det mig endnu mere glad og stolt, når de studerende vælger at nominere mig til årets underviser." slutter Rados.