På KEA kårer vi hvert år Årets Underviser. I år har over 800 studerende indstillet deres yndlingsunderviser til titlen. I løbet af den kommende tid afslører vi løbende de ni nominerede. Vinderen kåres på KEAs medarbejderdag den 15. august.
Peter Lind er nomineret til Årets Underviser 2024
"Det er vigtigt for mig, at de studerende afslutter hver dag med at kunne noget ”nyt”, noget de ikke kunne, da dagen startede.
Samtidig forsøger jeg at tilrettelægge forløb sådan, at der er et naturligt behov for ny læring – så vi for eksempel starter med i fællesskab, at løse en opgave med de værktøjer vi kender, men løber ind i et uløseligt problem, som vi så skal lære et nyt værktøj til at hjælpe os med. Jeg synes selv, at det er svært at huske en masse teori, som man ikke forstår formålet med, og mener at de fleste lærer langt bedre, når det foregår gennem hænderne end gennem øjet, når vi gradvist forstår teorien bedre og bedre gennem praksis.
Man skal føle, at det er umagen værd at deltage i undervisningen, samtidig med at det ikke bare må blive ”et show”, men noget der lægger op til, at man skal knokle. De studerende må godt føle sig lidt pressede, ikke så meget at det bliver for overvældende, men tilstrækkeligt til at de mærker det som en belønning, når de kommer igennem en opgave.
Og fordi stort set alt hvad jeg underviser i, er nyt og ukendt for de studerende, lægger jeg meget vægt i at iscenesætte læringen, at skabe en fælles forståelse for det område vi skal arbejde med - at etablere en fælles platform som vi kan bygge ovenpå!"
Hvorfra får du inspiration til din undervisning?
"Jeg er ikke helt sikker på, hvad der menes – om det er inspiration til emnerne, undervisningsformen, øvelser, øvelsesformer, cases, eller forløbsplanlægning. For undervisning er SÅ meget mere end at stå i lokalet og ”underholde” – selv om vores ”planlægningslagkage” forventer, at vi kun bruger en time til at planlægge hver times undervisning, så ligger der uendeligt meget mere i det.
Mest af alt er der selvfølgelig de studerende selv – de spørgsmål de stiller, de ting de interesserer sig for, de ting de ikke forstår, og de ting de gerne vil lære at forstå. Det synes jeg, er vigtigt at være opmærksom på, så undervisningen forekommer relevant – og det uanset om man skal undervise i gamle teorier og modeller eller de nyeste trends. Der er altid en vinkel, man kan finde, der vækker mere genklang, og giver en indgang, en interesse hos de studerende for at lære mere!
Jeg er selv en af dem, der synes at 'alt er spændende', så det gør det meget svært at vælge fra. Jeg følger andre undervisere på fx YouTube, både professionelles forelæsninger og amatørers forklaringer ved skrivebordet, og finder altid både gode ting at kopiere og dårlige ting at fravælge.
Jeg er glad for, når vi fra tid til anden har kollegiale diskussioner om nye emner eller undervisningsmetoder, og ville på mange måder ønske, at der var et endnu bedre fællesskab, og der blev skabt bedre rammer for et fællesskab for alle undervisere, end en konkurrence i at 'være den mest populære'."
BLÅ BOG: PETER LIND
- Jeg underviser på datamatiker, hvor jeg underviser i Programmering, Systemudvikling og Teknologi – samt valgfagene ”Datastrukturer og algoritmer – sat i spil” og ”Low Level programmering med C”. Tidligere har jeg været på multimediedesign, hvor jeg primært underviste i brugergrænsefladeudvikling.
- Jeg har arbejdet på KEA i 11 år.
- Jeg startede som svagstrømsingeniør, men arbejdede med webudvikling fra de tidlige 2000’ere og frem. Har både været ansat og selvstændig, arbejdet i store og små virksomheder, privat og offentlig – blev underviser ved et tilfælde for ”lige at prøve om det var noget for mig” … Har sidenhen taget en Master i IKT og Læring.