Det digitale og fysiske butiksunivers smelter mere og mere sammen, og det er en kunst at få de to til at gå op i én højere enhed. Derfor kan studerende på Designteknolog nu gå endnu mere i dybden i form af det spritnye valgfag Retail Design.
Nyt valgfag i Retail Design
Rigtig meget af vores forbrug er rykket fra fysiske butikker til webshops og sociale medier, men det gør kun den fysiske oplevelse og ikke mindst sammenhængen mellem det digitale og det fysiske univers endnu vigtigere.
Med valgfaget ’Retail Design’ får de studerende mulighed for at specialisere sig i at levere en god kundeoplevelse på tværs af kontaktpunkter - fysiske såvel som digitale - så kunden oplever brandet på en ensartet og god måde, fortæller underviser Helle Haurum:
”Digitale platforme bliver konstant og hele tiden integreret i fysiske universer, og kunstig intelligens fylder også mere og mere. De studerende på KEA lærer at forbinde det, der foregår på fx insta og tiktok, med det fysiske.”
Det skal ses i sammenhæng med, at de studerende på Designteknolog evner at tænke strategisk, samtidig med at de også er super operationelle, hvilket er i høj kurs ude i virksomhederne.
”De er do’ers. De går ud og gør i tråd med den valgte strategi. De får simpelthen strategier til at leve,” siger Helle Haurum, som underviser sammen med et helt hold af undervisere på valgfaget.
På det nye valgfag ’Retail Design’på Designteknolog-uddannelsen, kommer de studerende til at arbejde med at udvikle løsninger til retailere og retail-brands indenfor livsstilsbranchen. Ikke mindst gennemarbejdede og engagerende retail-universer, der rummer både digitale og fysiske touch-points, så kunden får en god og ensartet oplevelse, lige meget hvor forbrugeren møder retail-brandet.
Kombi giver ekstra muskler
Søren Alling er ejer af Res-Res, som netop både er en fysisk butik med fysiske varer samt et web-univers inklusiv sociale medier. Og som så mange andre små- og mellemstore virksomhedsejere kan han ikke være alle steder på én gang. Derfor hilser han valgfaget varmt velkommen, da det betyder potentielle medarbejdere med de kompetencer og det fokus, han ikke nødvendigvis selv besidder:
”Tidligere var det typisk sådan, at folk enten var uddannet indenfor fysisk detail eller e-commerce. Men sådan en butik som Res-Res er begge dele, og vi har brug for at kunne gøre os konkurrencedygtige på et område, der bevæger sig i raketfart.”
Bevidste forbrugere stiller større krav
I Res-Res kan man købe et mærke som Nudi Jeans, som med Søren Allings ord er sindssygt dygtige online, men som også har kæmpe teams, der ikke laver andet:
”Det er ikke alle, der er i sådan en power-situation. Der er langt flere små og mellemstore virksomheder, og der er det ideelt med medarbejdere, der mestrer dels at kunne integrere det fysiske med det digitale, så det bliver en én til én oplevelse, og som samtidig også er helt up to date på de bevægelser, der rykker enormt hurtigt.”
Som forbrugere bliver vi mere og mere bevidste, og derfor er det vigtigere end nogen sinde at kunne levere en god kundeoplevelse.
”Vi forventer, at selve produktet er produceret på en ordentlig måde, men vi forventer også, at alt det, der omgiver produktet, er i orden fx i form af emballage, udbringning, levering, den fysiske butiks indretning, eventuelle uniformer, print-reklamer og meget, meget mere.,” siger underviser Helle Haurum.
Case-baseret undervisning
Når det nye valgfag går i luften fra næste semester, bliver de studerende præsenteret for den allernyeste viden om retail og new retail. Men der er også oplæg fra branchen og besøg hos forskellige retailere, der har nogle inspirerende og tankevækkende retail-universer. Og så skal de studerende selvfølgelig selv prøve kræfter med at udvikle integrerede løsninger til rigtige brands.
”Vi gør meget ud af koble den viden, du får på studiet, med real-life udfordringer. Vi arbejder derfor med at udvikle virkelige løsninger til konkrete problemstillinger for en eller flere retailere,” siger Helle Haurum.
På valgfaget ’Retail Design’ får du opdateret viden og konkrete færdigheder indenfor f.eks. digitalt grafisk design, fysisk grafisk layout, service design, new retail (integration af digitale løsninger i retail-universet) og optimering af kundens rejse, som alt sammen er med til at sikre, at kunden får en god oplevelse på tværs af platforme. Det betyder også, at de studerende skal i Makerlab og producere fysiske elementer til deres ’kunde’.
Retail Design er et valgfag på 4. semester på Designteknologuddannelsen, som du kan LÆSE MERE OM HER.