Danmarks Entreprenørskabsfestival samlede hundredvis af dygtige entreprenører, som pitchede deres ideer foran dommerne og erhvervsfolk. Grow Up-prisen gik til Luhise Holm fra KEA.
Neighborlink vinder start up-pris
Flere hundrede studerende, undervisere og erhvervsfolk var samlet til Danmarks Entreprenørskabsfestival, som Fonden for Entreprenørskab afholder.
Start Up Programme er Fonden for Entreprenørskabs entreprenørskabsprogram, der er målrettet studerende på alle korte og mellemlange videregående uddannelser i hele Danmark.
Der blev dystet indenfor nye idéer og mere modne idéer – sidstnævnte i form af Grow Up-prisen, som i år gik til Luhise Holm fra KEA med virksomheden Neighborlink. NeighborLink er en app, der samler naboer, opgange og boligblokke. Målet for Luhise Holm er at gøre det nemt og trygt at dele, låne og udveksle ydelser.
”Det er superfedt og overvældende at vinde. Udover pengene er det også dejligt at blive bekræftet i, at jeg har de rigtige tanker og er på rette vej med min idé. For det er også en branche, hvor man møder mange bud på, hvad der kan gå galt. De 10.000 kroner skal gå til at validere min idé yderligere, inden kodningen begynder,” siger Luhise Holm.
” Det er en stor anerkendelse, der giver mig endnu mere motivation til at fortsætte arbejdet med at styrke lokalsamfund gennem ressourcedeling og fællesskab.”
Grow Up-prisen er sponsoreret af Chr. Augustinus Fabrikker, og adm. direktør Claus Gregersen udtalte ifm. kåringen, at "Innovation, iværksætteri og entreprenørskab er helt centralt, når vi skal drive vores fremtid i en bedre retning. Derfor hylder vi Fonden for Entreprenørskabs store og vigtige indsats og ikke mindst de unge talenter og ildsjæle med evner, engagement og ambitioner ud over det sædvanlige. Det er præcis disse egenskaber, som er essentielle for at skabe forandring - og måske den næste succesfulde start up.”
Der var KEA-studerende repræsenteret i flere forskellige kategorier, og to pitchede i finalen.
TRYGT OG SIKKERT
Da Luhise Holm var i starten af tyverne oplevede hun et tilbagevendende tema under sine mange flytninger: det var udfordrende at etablere kontakt til naboer, medmindre man var så heldig at møde dem på trappen.
De fleste steder var der en Facebook-gruppe, men den var ofte fyldt med unødvendig information og nogle gange en negativ tone.
”Målet med NeighborLink er at styrke lokalsamfundene og gøre det nemmere at engagere sig i for eksempel sin boligblok. Uden at overvælde brugeren med uendelige muligheder.”
Det er platform, der giver brugerne mulighed for at dele, låne eller bytte fx overskudsmad, værktøj eller tøj samt tilbyde eller efterlyse ydelser som børnepasning og rengøring.
I modsætning til en Facebook-gruppe giver appen brugerne mulighed for at filtrere opslag baseret på deres aktuelle behov.
NeighborLink har en unik funktion i form af kategorivalg. Det betyder, at du ikke behøver scrolle igennem ligegyldige opslag, men kan gå direkte til den kategori, der passer til dit behov.
”Derudover leverer vi en sikker, lokal platform, der adskiller sig fra andre apps ved ikke at være drevet af specifikke interesser, produktkategorier eller tjenester,” siger Luhise Holm, som studerer Entreprenørskab & Design på KEA og også er en del af KEAS STARTUP HUB.