Hos Metroselskabet er de så begejstrede for internationale studerende fra KEA, at de ikke bare har mange i praktik – mere end en fjerdedel bliver også fastansat og langt flere får studiejob.
Metrobyggeriet nærmer sig KEA-praktikant nr.100
Det begyndte for små 10 år siden med en enkelt praktikant eller to fra KEA -de viste sig at være super dygtige, og næste år træder praktikant nummer 100 fra KEA ind ad døren til Metroselskabet, som bygger Københavns metro og letbaner.
Det er primært studerende fra den internationale bygningskonstruktør, der kommer i praktik, og det er ikke tilfældigt. Udover, at alle praktikanterne fra KEA kommer med en masse ny viden – ikke mindst den digitale – så er metrobyggeriet en international affære med medarbejdere fra hele verden, og det betyder, at de internationale studerende er i ekstra høj kurs:
”Det gør, at alles arbejde bliver nemmere. Vi er 330 mennesker i alt i virksomheden fordelt på 25 nationaliteter. Vi har alle tænkelige kulturer i alle tænkelige farver og religioner. Alle vores kontrakter er underlagt EU-udbud, og de fleste af vores entreprenører er fra udlandet. Dem der bygger vores metro kommer fra hele jorden. Så de internationale praktikanter betyder blandt andet, at vi forstår dem, der kommer og bygger for os og omvendt, fordi praktikanterne også kommer fra mange forskellige lande. Vi har praktikanter fra Argentina, Vietnam, Italien, Skandinavien og alt derimellem. Metroselskabet vil gerne tage ansvar for, at der også i Danmark findes højt specialiseret arbejdskraft, der kan træde ind på dette internationale arbejdsmarked. Det er blandt andet derfor, vi tager praktikanter, ligesom vi har krav om at vores entreprenører uddanner lærlinge på selve byggeriet,” siger Jacob Vimpel, Architect Coordinator i Metroselskabet og giver et par eksempler:
”På metrobyggeriet af den kommende M4-forlængelse til Sydhavn har vi fx en fransk entreprenør, og i Frankrig har man et helt andet hierarki, end vi har – vi har en meget flad struktur i Danmark, mens de har et stejlt hierarki, og der kan en fransk praktikant være en stor hjælp til at undgå misforståelser. Og når vi fx har tilsyn på pladserne, så kan den portugisiske praktikant tale med den portugisiske armeringsbinder. Det er med til at bryde barrierer ned, og det gør det nemt for os og nemt for dem. Alting bliver sjovere og bedre,” siger Jacob Vimpel, som selv i sin tid uddannede sig til bygningskonstruktør og rejste til Wales, hvor han tog sin afgang og siden læste en master i Edinburgh i Skotland. Tilbage i Danmark arbejdede han blandt andet på forskellige tegnestuer og underviste på den internationale bygningskonstruktør på KEA, og nu er han altså i Metroselskabet.
”Det er lidt som at arbejde i udlandet bare herhjemme -hver dag er en ny dag med nye skæve oplevelser.”
Internationale KEA-studerende får job
Over en fjerdel af de internationale praktikanter har fået fast job i Metroselskabet og langt flere har fået studiejob.
”Deres sprogegenskaber og kulturelle forståelse passer super godt ind i vores virksomhed. Typisk bliver de studentermedhjælpere, mens de laver afsluttende opgave, og nogle af dem, vi har fastansat igennem tiden, er her stadig - vores første praktikant Massimo er her stadigvæk og er blevet tunnel inspector - andre ryger videre til Rambøll, tegnestuer osv. efter nogle år,” siger Jacob Vimpel og fortæller, at KEA-dimittenderne får meget forskellige job: fra byggepladsen til skrivebord - indenfor drift, vedligehold, finans, management, planlægning, tegninger og reinvesteringer.
”Vi danskere kan godt synes, at vi er så dygtige, men vi ville aldrig have været i stand til at bygge metroen, hvis ikke vi havde folk udefra - de har alle bygget metro før, det havde vi aldrig prøvet,” siger Jacob Vimpel.
”Og tingene kan gøres på mange måder – også andre måder end den, vi selv synes – det har gjort os bedre at have praktikanter og ansatte fra hele verden.”