Studerende på 1.semester på Smykker, Teknologi & Business gør brug af vidt forskellige tekniker og materialer – herunder hestehår – i deres bud på en medaljon. Smykket der gemmer på noget.
Medaljoner på helt nye måder
Emaljering er en dekorationsmetode, hvor farvet glaspulver smeltes fast til sølv eller kobber.
Én af mange metoder og teknikker som de studerende på 1.semester på SMYK-uddannelsen introduceres for.
Og den metode har Freja valgt at bruge på sin medaljon, som ved første øjekast fremstår blid med sin lyserøde emalje og hjerteformede hul i midten. Men ved nærmere eftersyn er medaljonen gennemboret af fire pigge, og ringe og en kæde i medaljonens kant mimer ørepierceringer. Den romantiske medaljon er i Frejas hænder blevet punk.
Udover emaljering er de studerende også blevet introduceret til sandstøbning, valseprægning af metaller, 3D-presning, puksvejsning, laserskæring, støbning med jesmonite, termoformning af akryl, træ og ben, filevoks og 3D-print. Teknikker som de nu har mødt og kan udforske yderligere senere i deres uddannelse.
Hestehår istedet for metaller
Celine Garofalo har valgt at bruge hestehår som ’kæde’ til sin medaljon.
”Jeg har ikke lavet så meget arbejde i metaller, jeg er derimod meget fascineret af hår som materiale.
Jeg faldt på et tidspunkt over de Victorianske ’mourning’ smykker, som brugte menneskehår fra en afdød eller fra levende venner, udkårne eller børn. Det er svært at få fat i menneskehår, så jeg har valgt at bruge hestehår, som også er lidt stærkere, og derfor egner sig bedre til en halskæde.”
For Celine spiller bæredygtighed også en rolle:
”For mig er det vigtigt, at der er tale om biprodukter, som allerede er der og ellers ville blive smidt ud, og som kan være smukke på andre måder end metaller. Det er fedt at eksperimentere og udvide begrebet – selvom fx hår og ben har været brugt i andre kulturer i tusindvis af år.”
Leger med størrelser og former.
Flere af de studerende har taget udgangspunkt i dyr, som i deres naturlige form har et hulrum fx krabber, biller og skildpadder. Traditionelt er medaljoner et relativt stort vedhæng, men en af de studerende har valgt at bytte om på størrelsesforholdene og har skabt en kæde sammensat af store ringe og her udgøres medaljonen af et lille rødt hjerte.
Cecilie Jonassen er optaget af smykker til skjorter i øjeblikket og har skabt forskellige manchetknapper de seneste år med fokus på at ”gøre dem mere moderne og lidt mere feminine”. I tillæg har de haft en funktion til ’almindelige’ skjorteknapper, i modsætning til traditionelle manchetter, og herfra har hun brygget på et smykke til kraven på en opknappet skjorte. Hendes koncept glider ned på knappen og er ikke en broche, der stikker hul i tøjet. Derfra var der ikke langt til en fortsættelse af konceptet, som rummede et hulrum, og dermed blev en medaljon.
”Jeg er virkelig glad for resultatet og har allerede mange flere idéer og designs i hovedet,” siger Cecilie Jonassen.
Indpakningens værdi
At stifte bekendtskab med forskellige materialer og teknikker fra analog filevoks til 3D-print gjaldt ikke kun medaljonerne. En del af opgaven var også at skabe et passende display.
”Ideen til displayet kom til mig i en drøm,” siger Anton Vorreiter Jensen om Babushka-dukken, som er en rejsegave fra hans far, og som normalt står på hans skrivebord.
”Dukken tilføjer både noget personligt, men også noget forunderligt og mystisk. Indpakning i mange lag er med til at styrke fornemmelsen af værdi.”
Anton Vorreiter Jensen inkorporerede intuitivt design i udformningen af sin medaljon:
”Designet kunne til enhver tid ændre sig, jeg lod mig inspirere og prøvede så vidt som muligt at forblive omstillingsparat. Ved hjælp af denne metode fik jeg skabt et originalt design, som er kommet direkte fra min prefrontale cortex.”