På KEA kårer vi hvert år Årets Underviser. I år har over 1200 studerende indstillet deres yndlingsunderviser til titlen. I løbet af den kommende tid afslører vi løbende de ni nominerede. Vinderen kåres på KEAs medarbejderdag den 17. august.
På KEA kårer vi hvert år Årets Underviser. I år har over 1200 studerende indstillet deres yndlingsunderviser til titlen. I løbet af den kommende tid afslører vi løbende de ni nominerede. Vinderen kåres på KEAs medarbejderdag den 17. august.
Maj Helene Bahnsen er nomineret til titlen som Årets Underviser på KEA.
Hvorfor syntes du, at det er fedt at undervise på KEA?
"Min hverdag på KEA giver mig mulighed for at nørde mit fag, og samtidig arbejde med hvornår noget giver mening for de studerende. Fx. tester jeg af hvordan jeg kan formidle på forskellige måder, og se hvad der virker for dem og for mig. Det er en helt andet måde at arbejde på, hvor der bliver plads til leg og eksperimenter. Det passer mig rigtig godt.
Der er særligt 2 kompetencer, jeg håber på at give de studerende med udover det faglige:
Nysgerrighed og lyst til samarbejde.
Byggebranchen er hele tiden i bevægelse. Det er derfor af stor betydning, at man er nysgerrig, opmærksom, undersøger nyt og forholder sig kritisk. Samtidig er der vildt mange veje at gå og emner at specialisere sig indenfor efter studiet, så branchen har brug for, at vi er nysgerrige, og fortsat har lyst til at lære og opøve nye kompetencer hele livet.
Der er en tæt forbindelse mellem mit menneskesyn og mit læringssyn. Jeg gør meget ud af at skabe en tryg relation i undervisningen - både mellem mig og de studerende, men mest de studerende imellem – selvom de er langt i uddannelsen, når jeg har dem på 4. og 5.semester, skal de få øje på hinanden som potentialer, fordi ingen kan bygge et hus selv – det er så kompliceret og kræver mange forskellige kompetencer. Når vi lytter til hinanden - og viser respekt for det andre kommer med - fremmer vi både det samlede vidensniveau på holdet, og bliver bedre til at samarbejde.
På samme måde er det så privilegeret at arbejde sammen med et underviser-kollegie, hvor de andre undervisere har andre baggrunde end min, og jeg suger til mig af de andre underviseres viden og kompetencer. Den sparring jeg har med mine kollegaer - og særlig den mentor der tog imod mig, da jeg startede - er så vigtig for, at jeg trives, og for at undervisningen fungerer.
Jeg oplever Bygningskonstruktøruddannelsen som en meget relevant uddannelse indenfor byggeri, da byggeriet kræver denne koordinering på tværs af fag. Vi snakker i undervisningen også meget om, hvorfor det er svært ,og at alle må gøre sig umage. For vi SKAL bygge godt for miljøets, indeklimaets, helbredets, hverdagens og fremtidens skyld.
Det er meningsfuldt for mig at give mine erfaringer videre og være med til at uddanne nye kompetencer til byggebranchen. På mange måder kombinerer undervisningen, alt det som jeg bedst kan li': At motivere til samarbejde for de studerende, opleve de studerende vokse og se nye sider og kompetencer hos sig selv, formidle omkring byggeri, prøve nye ting af og være nysgerrig…"