Studerende har skabt en række magasiner, der spænder den grafiske bue og vedkommende fortæller os historien om babymorderen på Enghavevej til en udforskning af skyld og det middelmådiges dårlige ry.
Magasiner blottet for mode, spækket med indhold
Magasinerne er imponerende flotte og kunne snildt stå og gøre sig til på enhver velassorteret magasinhylde. De bliver ikke mindre imponerende af det faktum, at de er skabt midt i en corona-tid, hvor ingen af de studerende fra valgfaget på Communication Design & Media måtte mødes.
Magasinet Streets of Copenhagen dykker ned i alle de historier, der gemmer sig i livet og bygningerne omkring gaderne i København. Første nummer handler om Enghavevej - arbejderkvarterets centralnerve, arkitekturen, kulturelitens indtog, men også historien bag ’Englemagersken’. Det er hjerteknusende læsning om Dagmar Overby, der dræbte babyer ved at stikke en hattenål i det bløde punkt, de har i kraniet. Såret helede hurtigt, men efter nogle dage døde de små af indre blødninger. Dagmar Overby fik fat på babyerne ved at sætte annoncer i avisen, hvor hun tilbød at finde nye hjem til ’uægte’ babyer født i synd. De stakkels mødre afleverede børnene i god tro med ønsket om at give dem et bedre liv. I stedet endte de deres korte liv i Dagmar Overbys brændeovn.
Danmarks første kvindelige seriemorder blev dømt for drabet på 16 babyer, men politiet mente, at hun havde slået i hvert fald 25 børn ihjel.
Det er ikke sikkert, Dagmar Overby overhovedet følte skyld. Men for de fleste andre er det en særdeles velkendt følelse.
Magasinet Moods undersøger mentale tilstande. Første nummer er dedikeret til skyld – fra guilty pleasures til den skyld der følger med afhængighed og forbrug.
Strange er et magasin om kroppen og ud af kroppen, og ligesom de andre magasiner fra de studerendes hånd, er de befriende blottet for mode, klassisk forbrugsstof og optimerings-tips.
Magasinet Mediocre sætter fokus på 'middelmådighed' - det der hverken er fremragende eller dårligt, men midtimellem. Hvilket nærmest er forbudt i dag. Som samfund, som mennesker har vi sat barren højt. Virkelig højt. Ikke mindst i forhold til de generationer, der kom før os.
Vi skal udvikle os, lære, stræbe efter at være bedst, skabe forandring, være innovative, gøre en forskel, men faktum er, at ikke alle er lige gode til alt. Måske ikke engang fremragende til noget. Presset er ægte.
”Vi ønsker ikke at belære andre. Vi ønsker blot at vise de gode aspekter, der kan være ved et 'mediocre liv'. Vi ønsker at synliggøre de positive sider og have det standpunkt, at det altså er okay ikke at være lige god til alt,” siger Julie Marie Danlev, som har haft rollen som Editor Manager på magasinet.
Det betyder, at hun blandt andet har sat tonen og stilen for magasinet.
”Jeg har lært utrolig meget i arbejdet med dette projekt. Det blev en større udfordring, da skolen lukkede ned, men det gav mig mulighed for et større ansvar, hvilket jeg rigtig godt kunne lide. Det har været super interessant at se, hvor hurtigt alle har adapteret til de nye undervisningsmetoder. Det gælder både undervisere og studerende. Vores teamwork har særligt imponeret mig,” siger Julie Marie Danlev. Men ikke alt har været en dans på roser:
”Det at arbejde hjemmefra kan også betyde flere distraktioner, særligt hvis man ikke er vant til det. Pludselig tager man sig selv i at have tjekket køleskabet 30 gange på en dag - det kunne jo være, der var hoppet noget lækkert derind siden sidst, man tjekkede. Skrivebordet bliver lige pludselig til sofaen, som bliver til tre afsnit af Love is Blind på Netflix. Distraktionerne er overalt, og de kan være svære at holde på afstand, især hvis man befinder sig hjemme, hvor disse distraktioner normalt er tilladte.”
Daniel Ferraz de Jesus havde svært ved at vælge valgfag – simpelthen fordi der var så mange tiltrækkende muligheder, men magasin-projektet endte med at være en berigende oplevelse.
Blandt andet fordi han trådte ud af sin komfortzone: i stedet for at gøre som han plejer, nemlig at vælge de mindre roller med mindre styringsansvar, påtog han sig i stedet rollen som managing editor.
”Jeg voksede i opgaven med at organisere holdet og sørge for, at alle fulgte den samme retning. At skabe sammenhæng i skribenternes ideer, holde en bestemt tone og stil og overføre den til de visuelle teams,” siger Daniel Ferraz de Jesus.
Han endte endda i den situation, at hele tre layout-grupper gerne ville arbejde med deres magasin-indhold, hvilket betød, at de fik tre vidt forskellige visuelle versioner af deres magasin.
”Det var ret sjovt og overraskende at se den vej, som layout-teamene hver især tog, og hvordan de kunne forgrene sig og skabe så anderledes et perspektiv – selv indenfor de grænser vi satte.”
Du kan se et udvalg af de forskellige magasiner her: