Studerende pitchede deres virksomheds-ideer foran et panel af erhvervsfolk – og især et brætspils-abonnement og en platform til deling af frø og stiklinger gav panelet dollartegn i øjnene.
Løvens hule på KEA
Hvilket produkt eller service står verden og mangler lige nu? Det er det store 10.000 kroners spørgsmål, men ikke desto mindre den udfordring de internationale studerende på Marketing & Communication Design fik: Få øje på et hul i markedet, udvikl et produkt eller en service, som kan udfylde dette hul og byg så et brand og formuler en brand management strategi.
Lidt af en mundfuld. Som de studerende ikke desto mindre løste til stor beundring fra panelet af iværksættere og erhvervsfolk:
”Vi var rigtig godt underholdt af elevernes sprudlende kreativitet og deres enormt stærke evner inden for grafisk design og brand design. Og overraskede over den diversitet, der var på gruppernes projekter - vi blev præsenteret for alt fra apps til hurtige forbrugsvarer og dele-fællesskaber,” lød det fra Jakob Schmidt Clausen og Peter Juul Regnersgaard fra True Gum, der producerer fem tons plastikfri tyggegummi om ugen, har 40 ansatte og sælges i 20.000 butikker i hele europa.
De var især glade for BOARD, som vil sende brætspil ud til folk på abonnement. Brætspil fik en kæmpe optur under Corona, og der er åbnet flere brætspils-cafeer, i en tid hvor 88 procent af danskerne savner tid væk fra skærmen.
900 nye spil om året i Danmark
Alene i Danmark lanceres der 900 nye spil om året, men udfordringen er, at 95 procent af forbrugerne kun køber spil, de allerede kender og har prøvet.
BOARD er et abonnement, hvor man hver eller hver anden måned får tilsendt et nyt spil, og det betyder, at spilproducenterne er villige til at sælge spillene til kostpris til gengæld for anmeldelser og for at få nye spil ud hos de traditionsbundne forbrugere.
Søren Alling, ejer af ResRes var vild med, at gruppen havde fundet på en anti-digital ide, ”I bringer folk sammen ægte.”
Søren Alling var til gengæld mindre begejstret for hele producer og forbrug-aspektet i det, men gruppen havde skam tænkt bæredygtighed ind: Netop fordi folk er så helt utroligt traditionsbundne, når de køber spil, og fordi de lanceres så mange nye hvert år, findes der massevis af spil på lagre, som allerede er produceret. Og hvis abonnenten på et tidspunkt ikke længere har plads til sine spil, kan man returnere dem gratis, hvorefter de vil blive doneret væk.
Jakob og Peter fra True Gum var også super begejstrede for både ideen, hele det digitale univers og identiteten, men hvordan med konkurrenter?
”Der er masser af steder, man kan købe spil, både fysisk og online, men ingen konkurrenter i Skandinavien med vores koncept og som tilbyder abonnement og har samme aftale med producenterne,” løs det fra gruppen bag Board, hvortil Peter Juul Regnersgaard svarede:
”Hvis det er rigtigt, er det et stærkt koncept, som jeg godt kunne overveje at investere i.”
Portal til frø- og plantebytte
Ligesom de var begejstrede for fællesskabet POLLEN, hvor man kan dele stiklinger, planter og frø. Der findes masser af Facebookgrupper, DBA etc. Men ikke en samlet platform med søgefunktion, forum, bytte, Køb/salg etc. Og som også har den sociale fællesskabsdimension med.
Gruppens oprindelige ide var en platform for (stue)planter), men feedbacken fra panelet lød, at der findes et have af supermarkeder og butikker, der sælger planter for en slik. Men derimod ikke en samlende platform for frø, stiklinger og planter af mere sjældent og/eller økologisk slags på trods af, at markedet er kæmpestort.
Overraskede mentorer
Hver gruppe fik fra begyndelsen af projektet tilknyttet en business savvy mentor, som de kunne spare med i udviklingen af deres forestillede ‘Company X’.
Udover Søren Alling fra ResRes og Michael Schlenzig fra bureauet COPLUS var Mathias Juel Hansen og Adam von Staffeldt Beck Mejlshede fra Goodie Box også tilknyttet som mentorer:
"Vi var mentorer for 12 meget dygtige studerende og kom ind på alt fra centrale indsigter, brandstrategi, brugerrejser, storytelling, art direction, visuelle identiteter og præsentation – og de har virkelig leveret! Og selvom det handler om rejsen, må vi indrømme, at destinationen også viste sig at være ret fantastisk. Vi endte med to spændende nye brands: Et som forbinder kreative freelancere med kunder og et som er klar til at befri verden for engangskaffekopper.”
Sidstnævnte er Cuppa, der gerne vil erstatte de 300 millioner plastikkopper om vi danskere bruger om året med en foldbar (fylder ikke noget i tasken) og genanvendelig silikonekop, som indgår i et pantsystem.