Internettet og vores digitale løsninger dræner kloden for ressourcer. Nu arbejder ForteAdvice og nogle af de største digitale bureauer på en række digitale dogmer, der skal øge bæredygtigheden. KEA er med.
Kloden græd, da vi dansede til Despacito
Kan du huske dengang med ’Despacito’? Alene streaming og downloads af det éne hit, krævede lige så meget strøm som fem afrikanske lande bruger tilsammen på et helt år.
Hver gang du Googler, åbner en email, besøger et site, streamer, prompter ChatGPT, er på sociale medier eller gemmer i skyen aktiverer du servere, som udleder Co2. Rigtig, rigtig meget endda.
Internettet bruger hvert år mere strøm end hele Storbritannien, og udleder lige så meget Co2 som flytrafikken. Og det går den forkerte vej. Fra 2017 til 2021 steg gennemsnitsstørrelsen på websites med 42 procent.
”Hvis du går ind på en given CEO’s kontor og spørger, hvad de to største agendaer er, vil svaret lyde: bæredygtighed og digitalisering.” Det fortæller Jesper Nørding Pedersen, direktør og partner i ForteAdvice, som lever af at lave digitale løsninger. Men han siger også, at de to – bæredygtighed og digitalisering – er hinandens modsætninger.
”Vi synes teknologi er super spændende, AI er fantastisk og rigtig mange af vores kunder har set en statistik, som siger, at forbrugerne elsker video. Men faktum er, at det dræner vores jord for ressourcer, og det er ikke bæredygtigt, hvis vi ikke begynder at gøre det anderledes.”
Problemet forstørres af, at ”den typiske CEO er en mand på cirka 60, der har et klart billede af, hvordan verden ser ud, mens hele hans organisation er på vej en anden vej.”
Dogmer skal rette op på wild west
Så hvad gør vi? Jesper Nørding Pedersen påstår ikke, at han har løsningen. Men i ForteAdvice besluttede de at gøre noget, og de vidste, at det skulle være meget konkret.
For mens produktionsvirksomhederne er langt fremme ift at ændre den måde, de agerer i verden, så er den digitale branche sammen med landbruget, håbløst bagud.
”Den digitale branche er stadig lidt wild west. Der er ikke implementeret fælles standarder, certificeringer eller principper, selvom viden og certificeringer er tilgængelige” siger Jesper Nørding Pedersen.
Derfor skabte ForteAdvice sammen med bureuaets medarbejderne et bæredygtighedskompas og en række dogmer, som har fokus på at udvikle og producere mere bæredygtige digitale løsninger, der tager hensyn til ikke bare planeten, men også mennesker og samfund.
Kravene til Aula ville se anderledes ud i dag
For én ting er Co2, noget andet er, hvordan digitale løsninger påvirker os mennesker. Og det er så her, Jesper Nørding Pedersen afslører, at han f.eks. selv var med til at designe Aula, som vi i dag forstår har skabt masser af støj og stress blandt forældre og lærere. Og ”derfor har en ekstra stor forpligtelse til at gentænke de løsninger, han har været med til at skabe” – også selvom der dengang var nogle krav til løsningen, man nok ikke ville stille i dag.
”Vi er nødt til også at spørge, om vores digitale løsninger reelt skaber værdi for mennesker, eller om det er med til at gøre dem usikre, frustrerede eller decideret syge,” siger Jesper Nørding Pedersen og uddyber:
”Interaktionsdesign er noget af det mest farlige, vi overhovedet har. Det skaber en masse intuitive handlinger, som kommer fra frontallappen, og de kommer, når jeg er sur, vred, ked af det eller usikker og nervøs. Det er de negative følelser, vi handler på.”
Stærkere standard i fælles front
ForteAdvice, Peytz og AKQA arbejder i øjeblikket på at få en stor gruppe af Danmarks største bureauer med på at efterleve en række dogmer, som også indbefatter sikkerhed og ligestilling, og håbet er, at det vil skabe en snebolde-effekt, som vil sprede sig til hele branchen.
”Vi tror faktisk på, at revolutionen kommer ved, at vi er mange, der arbejder sammen.”
Det er også grunden til, at ForteAdvice rakte ud til KEA for sammen at skabe nye branchestandarder.
ForteAdvice ville gerne lave en rigtig standard, men det er virkelig dyrt, og de har ikke fundet nogen, der vil finansiere det endnu. Derudover vil det formentlig tage en årrække, før en sådan standard ville være klar til brug.
”Og jeg tror ikke, at vi har fem år. Det går alt for stærkt det her,” siger Jesper Nørding Pedersen.
Håber at gafle KEA-dimmitender
Han er vild med, at KEA underviser i bæredygtig kode, og i det hele taget har fokus på bæredygtig it med alt, hvad det indebærer.
”Tænk, hvis vi kan uddanne en hel generation til at tænke anderledes,” siger Jesper Nørding Pedersen, som ikke lægger skjul på, at han også har en personlig interesse i at samarbejde med KEA:
”Forhåbentlig er der nogle KEA-dimittender, der vil vælge os, når de skal søge job, fordi de ved, at vi arbejder med de her dogmer. Jeg skal ikke have alle udviklere, jeg skal bare have den éne procent, som gerne vil arbejde med de her principper. Og hvis de helt fra uddannelsesstart er flasket op med en bæredygtig tankegang, så kan vi lave den kode og de løsninger, der flytter noget.”
Bæredygtig kode og andet godt
Helt konkret kan man bygge en arkitektur, hvor man forholder sig til, om det kan gøres simplere, bedre og med færre kald i skyen.
Det kan være grafik i stedet for video, påpasselighed med hvilke farver man bruger eller designe helt til dark mode – sort betyder nemlig, at pixelen slukkes helt, mens hvid kræver et højt energiniveau. Og meget, meget mere.
Mandag den 20.november afholdes en bæredygtigheds kick off-dag for de studerende på Multimediedesign, hvor Jesper Nørding Pedersen præsenterer ForteAdvices bæredygtighedskompas og nogle af de dogmer, de arbejder med:
- Minimer belastning af energisystemet
- Transparens – der må ikke bruges dark patterns
- Brugernes data er brugernes data
- Lige tilgængelighed for alle
- Kunstig intelligens skal bruges med omtanke
Rasmus Sanko og Pernille Tranberg kommer også og holder oplæg om digital bæredygtighed i relation til mennesker og samfund.