Jonas Fannikke Holbech og KEA vinder den nationale undervisningspris på 500.000 kr. Pengene skal bruges på at intensivere arbejdet med bæredygtig IT.
Jonas Fannikke Holbech og KEA vinder den nationale undervisningspris på 500.000 kr. Pengene skal bruges på at intensivere arbejdet med bæredygtig IT.
Af Mette Dahlgaard og Anne Winther
Jonas Fannikke Holbech og KEA modtager i dag Undervisningsprisen 2023. Med prisen følger 500.000kr.
Når Jonas bliver inviteret til konfirmation, et jubilæum eller forældremøde på skolen, skal han lige tage en dyb indånding. At sidde ved et nysseligt bord, smalltalke “og hvor kender du så Agnete fra?” falder ham ikke naturligt.
På samme måde er hans instinkt også at træde ud af rampelyset, når han kåres til årets underviser og nu får Undervisningsprisen 2023.
Men det er som om, det trykkende ubehag ved opmærksomhed forsvinder, hvis vi krydsklipper til en undervisningsseance foran 60 studerende. Den faglighed Jonas Fannikke Holbech står på, når han lærer unge mennesker, hvordan de mestrer det sprog og de koder, der ligger i maskinrummet under hjemmesider, virker nærmest som en superheltekappe.
“Der er ikke noget federe end undervisning, der virker. Hvor man føler, at de studerende udfordrer en, og hvor det bliver dialogbaseret. Dét er der godt nok meget energi i - og så er jeg helt færdig, når jeg kommer hjem,” siger Jonas Fannikke Holbech.
At Jonas Fannikke Holbech i år bliver modtager af Undervisningsprisen ville nok have overrasket hans yngre jeg. I 2004 havde den dengang 27-årige unge mand fået ansættelse som ekstern lektor på et programmeringsfag på IT-universitetet. Da han for første gang træder ind i auditoriet, sætter sin computer på bordet og kigger op på de cirka 90 mennesker, der sidder foran ham, vender han sig resolut om:
“Jeg gik ud på toilettet og kastede op i håndvasken.”
Heldigvis fik Jonas Fannikke Holbech ro på nerverne, og selvom hans underviserkarriere havde en svær start, endte det med fine evalueringer.
Og sådan fortsatte det. Da det blev annonceret på KEAs sociale medier, at han var nomineret til Undervisningsprisen 2023, kommenterede tidligere studerende fra år tilbage med lovprisninger og tillykker’.
”Jeg syntes simpelthen, det er så spændende, det jeg laver. Jeg identificerer mig som webnørd og frontend udvikler, og kan slet ikke lade være med at holde mig opdateret. Og det smitter, tror jeg. At være dybt funderet i min faglighed giver mig en ro, så jeg også bliver en dygtig formidler,” siger Jonas Fannikke Holbech og uddyber:
“God undervisning er et samarbejde mellem mennesker. Det kræver, at du kan forklare tingene på forskellige måder og sætte dig i de studerendes sted. Og det har jeg relativt let ved - så længe vi er inde på mit fagfelt.”
I dag er Jonas Fannikke Holbech vejviser og læremester for unge mennesker på Multimediedesign på KEA, en turbouddannelse på to år spækket med et kompliceret pensum. Kodning er drønsvært selv for en generation, der er født i den digitale tidsalder. Det ved Jonas Fannikke Holbech, og han husker at fortælle sine studerende, at det tager tid, kræver gentagelser og også mange fejlskud, før koderne og deres meningsgivende rækkefølge sidder i fingerspidserne:
“Så ro på. Det siger jeg ofte til mine studerende. For jeg tænker, at det må være enormt svært at lære noget, hvis du er presset og mærker en tvivl på dine evner, kontra hvis du har en erfaren underviser, der forsikrer dig om, at alt ikke behøver falde på plads første gang.”
Men når det så alligevel falder på plads, og man nærmest hører et ’klik’ i hovedet på en studerende, så giver undervisningsjobbet allermest mening, forklarer Jonas Fannikke Holbech.
“Uddannelsesinstitutioner taler lidt højtravende om, at man skal åbne den studerende for faget, og åbne faget for den studerende. Det bliver meget konkret, når man en gang imellem får lov til at være den person, der kan flytte et ungt menneske. Det er fedt.”
For Jonas Fannikke Holbech handler det blandt andet om at identificere zonen for nærmeste udvikling -der hvor den enkelte studerende kan rykke sig.
”Så kan jeg justere min pædagogik og didaktik omkring det. Man kan med fordel blive sig bevidst om, hvad det er, man gør – og fortælle det. Hver uge fortæller jeg mine studerende, hvad de skal lære, hvordan jeg har struktureret det og hvordan vi kommer derhen.”
Alle programmører ved, at udviklingen inden for feltet går stærkt, og at man skal holde sig på tæerne for at forblive fagligt relevant. Det betyder, at Jonas Fannikke Holbech lytter til en times podcast hver dag om sin egen branche, læser artikler og bruger enormt meget tid på Twitter, fordi det er der diskussionerne foregår, og alt hvad der rører sig kommer frem.
Og så tager han i virksomhedspraktik et par uger hos nogle af de bureauer og større danske arbejdspladser, der står i kø for at hapse hans studerende.
“Jeg har brug for at verificere min faglighed, at bruge den og også mærke om de valg, jeg tager omkring curriculum, rammer virkeligheden. I det hele taget gør jeg meget ud af at have et stærkt bånd til industrien. Når jeg kommer ud og ser, hvordan designerne arbejder sammen med UX’erne, og hvordan UX’erne arbejder med koderne, får jeg be-eller afkræftet det, jeg underviser i til hverdag.”
Og det er også noget af det, juryen har lægt vægt på, og som er karakteristisk for erhvervsakademierne: at Jonas Fannikke Holbech mestrer koblingen mellem det, der foregår på uddannelsen, og det der foregår ude i virksomhederne.
”Nu har vi gennem mange år hyldet den gode underviser på KEA, og det er fantastisk, at det nu også bliver anerkendt nationalt, fordi det betyder meget for de mange dygtige undervisere vi har på KEA ,og de mange studerende der indstiller deres undervisere, fordi det har afgørende betydning for deres læring og udvikling,” siger Katja Munch Thorsen, uddannelsesdirektør for de digitale uddannelser på KEA.
Med den nationale undervisningspris følger 300.000 kr. til KEA og 200.000 til Jonas Fannikke Holbech. Hvad han vil bruge pengene til, er naturligvis en privat sag, men ”jeg har købt for 17.000 kr. træ og skruer og bygget et shelter i baghaven.”
De penge KEA modtager skal bruges til at intensivere arbejdet med bæredygtighed indenfor IT.
”To af pejlemærkerne i vores strategi er teknologi og bæredygtighed, og derfor er det helt oplagt, at bruge de penge, der følger med prisen, til at styrke arbejdet med kombinationen af teknologi og bæredygtighed,” siger Katja Munch Thorsen.
Det kunne fx være en digital clean up dag, hvor studerende og undervisere hjælper alle med at rydde op i deres digitale skrald for at nedbringe Co2-udledningen. Eller et stort kick off for 2.semesters-studerende på Multimediedesign, hvor hot shots indenfor it og bæredygtighed deler deres viden og holder work shops, fortæller Frederikke Bender, som er uddannelseschef på Multimediedesign. Hun håber, at underviserne på alle KEAs digitale uddannelser vil byde ind med ideer:
”Bæredygtighed optager både virksomhederne, de studerende og underviserne, og vi ved noget om bæredygtighed i kernefagligheden, så derfor vil vi gerne bruge midlerne til at klæde de studerende på til at blive bæredygtighedsambassadører i branchen.”
Undervisningsprisen 2023 uddeles af Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary og Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund i Operaen i København.