I et tre-dages nationalt hackathon mødtes Økonomi & IT-studerende fra hele Danmark på KEA for at generere innovative ideer til fremtidens bæredygtige mejeri hos Øllingegaard.
Insekter og QR-koder – studerende finder nye veje til bæredygtigt mejeri
Det er allerede et krav, at alle de landmænd, der leverer mælk til Øllingegaard opsætter bistader, at der er sået urter i deres kløvergræsmarker, at de ikke bruger soya og at de skal etablere minimum én ny biotop hvert år. Og at de selvfølgelig er økologiske eller biodynamiske.
Øllingegaard er også gået ind i plantebaserede produkter og har deres egen havredrik. Så mejeriet, som også består af Naturmælk, har allerede en række tiltag som griber ind i fremtiden – ikke mindst i forhold til bæredygtighed.
Men Øllingegaard vil gerne forsætte med at være på forkant. Og det er her de studerende fra Økonomi & IT kommer ind i billedet.
Pionerer gemmer på godterne
I et tre dage langt Hackaton på tværs af KEA, UCL og Zealand har de studerende givet deres bud på, hvad Øllingegaard bør satse på i fremtiden - og hvad der eventuelt skal udfases.
”De studerende har et helt andet perspektiv og indgangsvinkel til mejeri, end vi har. De udgør en kæmpe arbejdskraft, for en lille virksomhed som vores, som på kort tid udviklede virkelig mange gode ideer,” siger Lasse Bagge fra Øllingegaard og uddyber:
”Vi har fx arbejdet med bæredygtighed og økologi i 30 år, og de studerende gjorde det klart, at det kunne vi godt kommunikere langt mere effektivt – og gav os ideer til hvordan."
Ny investering - i bamser?
Blandt de forskellige gruppers forslag var blandt andet naturworkshops og madskoler. Og at bruge QR-koder til at fortælle om bæredygtighed og mejeridrift blandet andet linket op til børnespil.
”Ideen med samle mærker via QR-koder, hvor man kan vinde en økologisk bamse, har jeg allerede pitchet videre i organisationen. Og vi har faktisk lige investeret i Hårbølle Mejeri, som blandt andet laver fåreost, så tænk hvis vi kunne lave en bamse af uld fra fårene.”
Gruppe 12’s løsning er baseret på en ny markedsføringsstrategi, hvor næsten al storytelling fjernes fra emballagen og overføres til et digitalt univers. Her kan man fx fortælle om, hvor godt køerne har det i forhold til konventionelle køer krydret med daglige opdateringer på sociale medier med koen Brunhilda for at skabe awareness om Øllingegaards tiltag.
”Hackatonet har givet et rigtig godt indblik i, hvor forskellige og kreative ideer man kan genere ud fra samme opgave, når man først åbner op for kreativiteten,” siger Sebastian og William fra Gruppe 12 og uddyber:
”Selvom vi var 25 grupper, var der ikke to identiske ideer. Samtidig fik vi et indblik i de forskellige og anderledes arbejdsprocesser, som de andre akademier har.”
Insekter og plantebaseret ost
Blandt ideerne var der flere bud på plantebaserede produkter. Gruppe 3 foreslog en plantebaseret smøreost baseret på hestebønner og ærter - bælgprodukter som begge er nemme at producere i Danmark og har et højt indhold af protein.
”Vi vil gerne have flere plantebaserede produkter foruden vores havredrik, derfor hedder vi ikke længere Øllingegård Mejeri, men bare Ølllingegård,” siger Lasse Bagge.
”Landmanden leverer allerede mælk til os, men i fremtiden afleverer han måske også et læs havre og hestebønner, som vi kan skabe plantebaserede produkter af.”
En helt anden ide var at bruge insekter til foder til køerne. Og det er Lasse Bagge ” hundrede på bliver en del af fremtiden”:
”De vokser hurtigt og er en rigtig god proteinkilde. I dag går 80 procent af det, der dyrkes, til foder til dyr, og kun 20 procent går til mennesker. Insekter optager et meget lille areal, og de er en sikker kilde til foder, fordi de ikke er vejr-afhængige. Og så er det noget med, at de genererer ret meget overskudsvarme, som kan udnyttes. Jeg er kæmpe fan.”
Udover at komme med rigtig mange konkrete bud på fremtidig innovation oplevede Lasse Bagge også de studerende, som meget engagerede.
”Jeg holdt oplæg den første dag, og det var egentlig ikke meningen, men jeg endte med at stå der i mange timer og svare på spørgsmål – og overraskende forskellige spørgsmål - de var enormt engagerede.”