Samtlige studerende på KEA vil den kommende tid modtage et trivselsopkald. En uformel omsorgssamtale, hvor den studerende kan vende udfordringer og få rådgivning til, hvordan KEA kan hjælpe.
Hvordan har du det?
Det er ingen hemmelighed, at Covid-19 nedlukningen, og et begrænset socialt studiemiljø, sætter studerende under et stort pres.
Derfor lancerer KEA en trivselsindsats, hvor alle KEA-studerende modtager et trivselsopkald. Opkaldet er en uformel omsorgssamtale, hvor den studerende kan vende eventuelle udfordringer og få rådgivning til, hvordan KEA kan hjælpe med de problemer, de står overfor - følelsesmæssige såvel som praktiske.
KEA har ansat otte studentermedhjælpere, der næsten alle er i gang med en uddannelse i psykologi. Samtalen som er helt tryg og anonym, skal åbne for, at de studerende fortæller, hvordan de har det, og hvordan de klarer sig under disse særlige omstændigheder – trives de, er de fagligt motiverede, tynger økonomien, er de ensomme, nedtrykte, går det bedre end normalt eller har de brug for hjælp på den ene eller anden måde.
”På et tidspunkt i nedlukningen, begyndte vi at se nogle tegn på, at nogen af de meget engagerede og aktive studerende begyndte at sige fra til aktiviteter og falde decideret fra uddannelsen. Og selvom det ikke var voldsomt, så tænkte vi, at hvis de her - normalt meget aktive og engagerede studerende - gør det, så er der risiko for, at en større gruppe også gør det,” siger Eva Valcke, chef for Karriere & Relationer på KEA.
Derfor blev det hurtigt besluttet at fortsætte med de aktiviteter, som KEA allerede havde iværksat for at støtte trivslen, og derudover iværksætte projektet med at ringe til samtlige cirka 5.000 fuldtidsstuderende på KEA.
”Målet er først og fremmest at få en temperaturmåling på både den faglige og sociale trivsel, og henvise dem, der har brug for det, til den rette hjælp og rådgivning. Men indsatsen giver samtidig mulighed for at indsamle data og tematikker, der kan sikre, at vi fremover sætter ind de rigtige steder med de rigtige tiltag. Det skaber en baseline og gør os klogere, så vi kan lave endnu mere målrettede aktiviteter og undgå mistrivsel og i sidste ende frafald,” siger Eva Valcke.
Indsatsen begynder i næste uge og kører frem til sommerferien.