Butiksledelse kan være lidt af en udfordring for optikere, for ét er at være topspecialiseret optiker, noget andet er at være daglig leder og stå for driften af en butik og dens ansatte. Synoptiks butikschefer klædes på med efteruddannelse i detailhandel og ledelse med en uddannelse fra Detailakademiet på KEA.
Fra specialist til detailist
Optikere er højt specialiserede inden for deres fag, men er egentlig ikke uddannet til at lede medarbejdere og stå for driften af en butik. Kari Kuhberg, som er uddannelsesansvarlig i Synoptikkæden, fortæller om optikernes udfordring:
”Som optiker er deres helt store udfordring, at de er uddannet specialister og vi beder dem om at være ledere og detailister. Vores ledere er mere akademikere end de er sælgere, de er optikere, de har ikke fået salg, konceptstyring og detail med i deres optiker-uddannelse.
”Det centrale behov, som Detailakademiets uddannelser rammer, er ifølge Kari Kuhberg en uddannelse, der kun fokuserer på detail og ledelse. Det er noget, som butiks- og områdecheferne kan bruge direkte i deres hverdag:
”Det vigtigste, jeg har oplevet at vores ledere har fået ud af det her forløb, er en aha-oplevelse af, hvad det vil sige at arbejde med detail - hvordan de går til de krav og opgaver, som de møder i hverdagen i butikken. Vores ledere får en stor værktøjskasse til at løse de opgaver.”
'Nogle gange skal vi ud over kanten'
Og Synoptiks ledere, der har taget en akademiuddannelse i Retail Leadership på Detailakademiet/Københavns Erhvervsakademi, er enige. Mikael Kirschner, butikschef, Synoptik i Køge er en af dem, der har fået udbygget sin ledelses-værktøjskasse:
”Som leder kan jeg bruge den erfaring, jeg har opbygget gennem mange år, når jeg omsætter den nye teori til praksis, det har været den største gevinst. Detailakademiets uddannelse har givet mig så meget. Den synergi, der er opstået her, er ubetalelig ”, fortæller Mikael Kirschner.
Et fag om konceptstyring blev et hurtigt omsætteligt aktiv for butikschef Mikael Kirschner, der stod foran en omstrukturering af konceptet i butikken:
”Forløbet har inspireret mig både på det personlige og faglige plan. På det første modul blev vi præsenteret for faget Konceptstyring og det var en stor gevinst, der faldt godt i tråd med at vi var ved at omstrukturere vores koncept i Synoptik – så det var perfekt timing.”
Dorte Knudsen, butikschef i Synoptik i Herning fortæller, at det af og til har været ’grænseoverskridende’ at gå på Detailakademiet:
”Jeg er blevet klog på mig selv og hvor vigtigt det er at være nærværende over for medarbejderne i butikken. Jeg har fået en masse værktøjer til at lede med. Nogen gange skal vi ud over kanten, for at vi kan flytte os. ”
Uddannelser med fokus på detail og ledelse
Udover rygtet om dårlige arbejdstider så har detailbranchens helt store udfordring været manglen på muligheder for længere uddannelsesforløb - især til butiksledere – typisk på mellemlederniveau, der gerne vil gøre karriere.
KEAs uddannelser på Detailakademiet imødekommer således et stort branchebehov for godkendte uddannelser med fokus på detailhandel og ledelse. Torben Sølvsteen, underviser og udvikler af Detailakademiets uddannelser, forklarer:
”Detailbranchen har i mange år efterspurgt muligheden for efteruddannelse og opkvalificering. Nogle få store kæder har haft deres egne programmer, men det har de ansatte ikke kunnet tage med i andre virksomheder og det har ikke været officielt godkendte uddannelser. Nu har vi med Detailakademiet skabt en mulighed for at tilbyde praksisnære uddannelser, der kan bruges i hele detailbranchen, og som er godkendte med ECTS point og kvalitetssikret i rammerne af KEA Københavns Erhvervsakademi”, fortæller Torben Sølvsteen, som har været med til at udvikle uddannelserne i tæt samarbejde med branchen.