68 studerende fra Marketing & Communication Design har givet deres innovative bud på, hvordan Rødder, der laver bæredygtig madkultur, kan engagere flere unge i bæredygtige måltider – også på Roskilde Festival.
Fermentarium, fællessang og fastfood

Hos Rødder er kommunikationschef Carina Liesk mildt sagt imponeret:
”De studerende på KEA har et meget højt fagligt niveau – både analytisk og kreativt. Det er helt vildt og meget imponerende, hvad de nåede på tre uger både konceptuelt og i forhold til branding, det visuelle, ideer, produkter og sammenhænge.”
Rødder skaber spiseoplevelser til folket på de bedste økologiske sæsonråvarer i samarbejde med små lokale, regenerative og økologiske gårde. Deres filosofi er, at et måltid skal være hyggeligt, have masser af velsmag og næring og være produceret med omtanke for både dyr, mennesker og planet.
Men Rødder ville gerne ryste posen, og de studerende fik til opgave et udvikle et nyt sanseligt oplevelseskoncept til Rødder, som samtidig skal danne ramme for et event kit til brug på Roskilde Festivals madscene ’Food Is Now’, og til andre events og eksterne samarbejder som Rødder er en del af.
Nye bæredygtige madoplevelser målrettet unge
I tre uger arbejdede de studerende med at udvikle oplevelseskoncepter, som både kan styrke Rødders identitet og skabe nye veje til deres unge målgrupper. Projektet tog udgangspunkt i konkrete udfordringer fra Rødder og resulterede i en lang række kreative, gennemarbejdede og praksisnære løsninger.
De studerendes koncepter spændte fra et mobilt fermenterings-lab – kaldet Fermentarium – til et fredagsfastfood-koncept, som med humor og velsmag gør op med den klassiske junkfood ved at servere fastfood "the Rødder way". Der var også koncepter med fællessang i kombination med langbordsmiddage, Rødder-signaturdrinks på sæsonens råvarer og visuelle opgraderinger af brandets identitet. En Plantefabrik placeret i Rødders gårdhave, hvor man kan plante og så, bytte frø og stiklinger samt engagere sig i dyrkningsfællesskabet.
På bagsiden af containeren etableres et kompostsystem, der omdanner Rødders madaffald til næringsrig jord. Plantefabrikken bygges udelukkende af genbrugsmaterialer
og udstyres med et regnvands opsamlingssystem til bæredygtig vanding for at reducere vandspild. – alt sammen med fokus på at gøre Rødder mere relevant og tilgængeligt for en yngre målgruppe.
"De studerende har været utroligt dygtige til at forstå vores DNA og så twiste det på en måde, der er tro mod os, men mere målrettet målgruppen. Legende, sjove koncepter, som samtidig spreder viden om gode råvarer," siger kommunikationschef Carina Liesk.
”Vi har virkelig fået meget ud af samarbejdet. Én gruppe havde nærmest rullet en helt ny brandidentitet ud. Og det kan vi ikke bare lige gøre, men det siger meget om niveauet hos de studerende, at de kan lave så gennemarbejdet et koncept på så kort tid. Det var jeg meget imponeret af.”

Fra Paris til Nordvest – med bæredygtighed i bagagen
Forud for samarbejdet med Rødder var de studerende blandt andet på studietur til Paris, hvor de hentede inspiration fra byens cafékultur og bæredygtige fællesskaber som La Recyclerie og restauranten Ventrus.
"Besøget i Paris åbnede virkelig mine øjne for, hvordan bæredygtighed og fællesskab kan smelte sammen i oplevelser, man har lyst til at være en del af," fortæller Sille, en af de studerende i gruppen E6. "Det taler ind i det, Rødder står for - noget folkeligt, ærligt og imødekommende."
Sille og hendes gruppe og deres koncept med cocktails på sæsonens råvarer, er et eksempel på et koncept, der udfordrede det, Rødder normal gør, men som vakte stor begejstring.
”Vi havde mange ideer oppe at vende, men den her kombinerede det eksklusive med det sæsonbestemt og jordnære. Samtidig er den relativt simpel og nogle gange er den simpleste ide den bedste,” siger Sille.

Hver deres ’rigtige’ rolle
Undervejs i projektet havde de studerende i hver gruppe forskellige roller som fx projektleder, konceptudvikler og researchansvarlig – og det gjorde noget særligt ved dynamikken.
"Jeg blev faktisk overrasket over, hvor godt det fungerede at arbejde på den måde. Roller og struktur frigav energi til at være kreativ. Ideerne flød bare," siger Sille.
For hende var projektet en øjenåbner i forhold til hendes fremtidige karriere.
"Jeg fandt ud af, at jeg hellere vil arbejde med ét brand og udvikle det i dybden end at sidde på et bureau. Der er noget fantastisk ved at kunne nørde, lege og bygge videre på ét univers," siger Sille.
Hos Rødder vil Carina Liesk klart anbefale andre virksomheder at samarbejde med KEA-studerende, fordi ”man får så meget ud af det, blandt andet et helt andet blik på sin virksomhed.”
”Men den anden del er, at vi gerne vil operere som en ansvarlig virksomhed. Vi har et ansvar for at få flere med på bæredygtige råvarer, men også at dele ud af det vi har med den kommende generation på arbejdsmarkedet.”
Læs mere Marketing & Communication Design på https://kea.dk/uddannelser/erhvervsakademi/designteknolog/marketing-communication-design

Om forfatteren
