Nye tiltag i KEA’s studiestartsprogram skal sikre et trygt og varmt miljø for alle studerende. En god studiestart med fokus på inklusion og fællesskab er med til at styrke de studerendes trivsel på sigt.
(Endnu) tryggere studiestart på KEA
I disse dage er der fuld gang i studiestarten på alle KEAs uddannelser. Det summer af liv og glade dage.
Men at begynde på en ny uddannelse kan være både spændende og skræmmende. Med forståelse for, hvor afgørende en god start er, har KEA i år introduceret en ny tilgang til studiestarten med endnu større fokus på inklusion, tryghed og støttende fællesskaber.
"Vi har altid anerkendt vigtigheden af de første dage og uger på KEA," siger Ida Fallentin fra Center for Vejledning og Studiestøtte på KEA. "Men denne gang ville vi gerne gøre endnu mere i vores bestræbelser på at ruste introvejlederne til at understøtte de trygge fællesskaber, så alle føler sig trygge og inkluderet - uanset deres personlighed eller baggrund."
Intro-træning med fine a-ha-oplevelser
En af de centrale komponenter i den nye tilgang er et samarbejde med Ventilen, der arbejder for at bekæmpe ensomhed blandt unge. Ventilens ekspertise i at skabe inkluderende miljøer har været vigtig i træningen af KEAs introvejledere:
"Ventilen har hjulpet os med at finjustere vores tilgang og vores program, med fokus på hvordan vi aktivt kan involvere og inkludere alle studerende i fællesskabet, og det har givet en række fine a-ha-oplevelser."
Usikkerheder bliver taget i opløbet
De fleste er nervøse, når de starter, men for nogen, kan det opstarten være decideret bekymrende: Hvad sker der, når jeg kommer, er der nogen i døren, hvad er det præcise program, kan jeg holde pause, kan jeg nøjes med at deltage i noget af det?
Som noget nyt adresserer velkomstbrevet nervøsiteten i form af et ’Du er sikkert nervøs, men bare rolig, det er de andre også’. Og eventuelle bekymringer imødekommes ved at skrive præcis, hvad der vil ske.
Introvejlederne tog imod i døren med et ”Vi har glædet os til at se dig” og viste, hvor man skulle gå hen.
Forskellige muligheder til forskellige studerende
Forud for studiestarten har KEAs introvejledere blandt andet haft workshops og refleksionsøvelser med Ventilen.
En af de introvejledere, der deltog i træningen, reflekterede over oplevelsen: "Det gjorde os mere bevidste om de små ting, der kan gøre en stor forskel. Bare det at vide, at man skal hilse på de studerende ved døren og personligt guide dem, kan fjerne mange nerver."
Studiestartsprogrammet er struktureret, så det tilbyder en blanding af aktiviteter, der imødekommer forskellige studerendes behov. De nye studerende har fx kunnet vælge imellem en festlig eller mere rolig velkomst og afdæmpet start på dagen.
Desuden består introdagene af forskelligartede aktiviteter fra afslappede sammenkomster til større begivenheder, så de studerende kan engagere sig på deres eget komfortniveau.
Intro før intro
En særlig innovativ del af årets program var muligheden for, at nye studerende kunne besøge KEA før den officielle studiestart. Over 100 nye studerende benyttede sig af dette tilbud, hvor de fik mulighed for at udforske campus i ro og mag samt møde vejledere og undervisere.
På KEA har det altid været sådan, at alkohol ikke er i fokus. Derfor hedder det heller ikke den første fredagsbar, men den første fredagscafe. Barerne skal nok komme.
Slutter ikke med studiestart
KEAs engagement i de studerendes trivsel slutter ikke ved studiestartsugen. Programmet strækker sig ind i september og oktober med sociale aktiviteter organiseret på holdniveau. Disse aktiviteter, som spænder fra quiz-aftener til museumsbesøg, er designet til at styrke båndene indenfor mindre grupper, så fællesskabet fortsat vokser, efterhånden som året skrider frem.
”Studiestarten er vigtig - at man fra begyndelsen bliver en del af et fællesskab har afgørende betydning for, hvordan man får det på studiet fremadrettet både socialt og fagligt,” slutter Ida Fallentin.
Studiestartskonceptets overordnede fokus
- En bred studiestart, hvor en mangfoldig gruppe af studerende deltager og kan se sig selv i aktiviteterne
- Studiestarten skal være uden egenbetaling og være tilknyttet KEAs lokationer og lokalområdet
- Fokus på inklusion og mange deltagemuligheder
- Fællesskabet, ikke alkohol, skal være omdrejningspunktet
- Studiestarten skal forankres i PARIS-aftalen og de frivillige foreninger på KEA