Rosa hjalp LEGO med at knække koden til at få folk til at indlevere LEGO til genbrug – netop ved at tage udgangspunkt i den nostalgi, som mange har til deres gamle klodser. Løsningen skabte begejstring hos Digitaliseringsministeren.
Din barndoms LEGO som film
Mange vælger at gemme deres LEGO, fordi de ønsker, at deres (kommende) børn skal opleve den samme glæde ved det, som de selv har haft.
Men LEGO ønsker at reducere sit CO2-aftryk ved at gøre det nemt og attraktivt for kunderne at returnere deres brugte LEGO-klodser og samtidig tilbyde muligheden for at købe genbrugte klodser som LEGO-sæt.
Den udfordring havde legetøjs-giganten taget med til Digital Future Innovation Challenge, hvor studerende fra Digital Konceptudvikling på KEA og studerende fra Designskolen Kolding over fire dage løste virkelige udfordringer for blandt andre DSB, Børneriget og Gjensidige.
Din egen nostalgiske film
Rosa og hendes gruppe valgte at bruge den nostalgiske tilknytning til LEGO, som mange har, aktivt som en del af deres løsning: LEGO Nostalgia er en interaktiv butiksoplevelse, der fremhæver hver kundes personlige LEGO-minder og samtidig giver et gennemsigtigt indblik i LEGO’ets livscyklus og rejse.
Med LEGO Nostalgia tager man sine gamle klodser til LEGO-butikken, placerer dem på et sorteringsbånd, hvorefter algoritmer analyserer delene og tager dig med på en nostalgisk rejse gennem dine tidligere LEGO-oplevelser via en AI-genereret video.
Efter videoen får du din egen LEGO-token med en NFC-chip, så du altid kan gense din film.
Dine klodser bliver nu en del af LEGO Nostalgia Collection, en kollektion lavet af genbrugsklodser, og du modtager opdateringer i LEGO-appen, når dine klodser gives videre til en ny generation. Ligesom køberne, via en QR-kode, kan se hvor klodserne fra sættet kommer fra.
Ros fra højeste sted
Løsningen fik virkelig god respons fra blandt andre Digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen og LEGO selv:
”Det var faktisk en tidligere KEA-studerende, som nu arbejder for LEGO, og han sagde, at hans chef ville se det, så det var mega dejligt,” siger Rosa Vang Larsen, som er på 6.semester på Digital Konceptudvikling.
”Det var en super spændende challenge. Dansk Design Center havde faciliteret det virkelig godt, og det var sjovt at arbejde sammen med de studerende fra Kolding og få et indblik i, hvordan de gør. Det er altid fedt at samarbejde med andre, som har andre måder og et andet udgangspunkt. Digital Konceptudvikling er meget projektorienteret og vi er vant til at arbejde med kunder, så vi kunne bruge mange af de tools, vi har lært, og vores uddannelse virkelig meget.”
Christina Melander, director for digital transition hos Dansk Design Center har stadig ikke fået armene ned:
”Mest fordi alle de studerende satte barren SÅ højt og leverede - og fordi vores deltagende virksomheder og organisationer sender så mange roser - og alle uden undtagelse har fået stor værdi af at være med.”