Melissa Bech er en af Danmarks største modeprofiler med en karriere, der rummer både Wood Wood, magasinet Cover og iværksætter-succes med Blanche. Nu samles trådene som ny brandudviklingschef i Bestseller - og hun bruger stadig, hvad hun lærte på KEA.
Design-dimittend lander top-job i Bestseller
Melissa Bechs CV har en imponerende spændvidde fra store brands til glittet magasin over iværksætteri, og fundamentet til karrieren blev på mange måder lagt på KEA.
Melissa Bech troede egentlig hun skulle være designer-designer og drømte engang om Central Saint Martins. Omvendt var det ikke helt nok, hvis uddannelsen kun fokuserede på det kreative aspekt – der måtte også gerne være noget forretning. Derfor søgte hun ind på Designteknolog på KEA.
Og det var godt, for Melissa Bech fik hurtigt smag for branding, salg og marketing.
Og så var det på KEA, at hun grundlagde et værdifuldt netværk og fik indsigt i alle dele af værdikæden.
"KEA tilbød mange muligheder for at involvere sig både fagligt og socialt, hvilket jeg i høj grad benyttede mig af. Det betød, at jeg fik et godt kendskab til branchen og til mine medstuderende, som var en god blanding af forskellige mennesker, men som alle havde samme interesse: mode i forskellige aspekter. Og alle dem, jeg lærte at kende på studiet, har siden startet deres eget eller fået jobs i store virksomheder,” siger Melissa Bech, som er professionsbachelor i Design & Business fra KEA.
Praktik i London og New York
Hun tilføjer, at KEAs designuddannelser skiller sig ud ved at være tættere på branchen. Blandt andet i kraft af obligatoriske praktikperioder.
“KEA har gode kontakter i branchen – også i udlandet – og det var fedt at komme ud og prøve ting af i praksis. Jeg lærte super meget af mine praktikperioder, og blev samtidig klogere på mine styrker og præferencer,” siger Melissa Bech, som først var i praktik hos Dominic Jones i London og siden hos Pamela Love i New York, hvor hun både lavede smykker, marketing og PR.
BLOG LEDTE TIL WOOD WOOD
I New York oprettede hun noget dengang helt nyt og fancy: en blog.
“Den blev hurtigt mere end en hobby. Det var en platform, hvor jeg kunne opbygge mit eget brand og vise min stil,” siger Melissa Bech.
Bloggen ledte blandt andet til en invitation til et Wood Wood-show, som så ledte til et tilbud om først praktik og siden job indenfor PR, som så ledte til et job med internationalt salg for den danske modevirksomhed.
”Det er vigtigt at stille sig ud i verden, vise hvem man er, og hvad man kan – hvis jeg skulle give et godt råd til mit studerende jeg, så ville det være at lave et portfolio og huske at dokumentere alt - og ikke bare resultaterne, men i lige så høj grad processen. Og at turde tage chancerne og sige ja, når de kommer.”
Drønhård magasin-verden
En af de gange sådan en chance dukkede op var, da Malene Malling, som stod bag modemagasinet Cover, spurgte, om hun kunne tænke sig at blive moderedaktør på det feterede magasin.
”Jeg havde altid drømt om at være på et modemagasin, men det var meget hårdere, end jeg havde regnet med. Det er noget af det hårdeste, jeg har prøvet – også selvom det var en god arbejdsplads. Cover var et magasin, som var drevet af ideer og kreativitet og med meget lidt fokus på det kommercielle. Men det var godt at prøve, og erfare at jeg – også - gerne ville arbejde kommercielt og bygge ting op, som kunne blive store,” siger Melissa Bech.
Klædt på til succes som iværksætter
Den lyst blev indfriet, da hun kastede sig ud i livet som iværksætter med brandet Blanche, der satsede på tidløs kvalitet. Med Blanche opnåede hun at samarbejde med Christian Lacroix og blive solgt i nogle af de største butikker i verden.
”Jeg turde spring ud i det, fordi jeg havde brugbar viden med i rygsækken,” siger Melissa Bech og uddyber:
”På KEA lærer du både det kreative og forretningsdelen. Jeg fik viden om hele værdikæden fra designeren sætter penslen på papiret til produktion, markedsføring og det liv produkterne har i butikkerne. Jeg fik en dyb forståelse for modens livscyklus. Og så selvfølgelig min erfaring fra Wood Wood, Cover og Norse Projects.”
Selvom det endte fint og flot med Christian Lacroix et tout, så var virkeligheden og opstarten med Blanche også at køre fra København til Sønderborg for at få et nej, og derefter til Fyn for at få et til.
”Jeg kørte Danmark tyndt for at sælge – hvilket man ikke skal føle sig for fin til – og der var mange nej’er i starten. Men følelsen af sejr overskygger de hårde tider.”
Drømmejob er mange ting
Forståelsen for hele værdikæden samt erfaringen med at opbygge brands giver enormt god mening i det nye job som brandudviklingschef for Rouge, et premium brand i mega-koncernen Bestseller.
”Opstart er super spændende, men det har også sat sine spor, fordi jeg gav meget af mig selv ikke kun fagligt, men også personligt. Jo ældre, jeg bliver, har jeg i højere grad brug for at separere mit personlige jeg og mit arbejds-jeg. Bestseller er derimod en kæmpe og meget velsmurt maskine, hvilket betyder, at jeg i højere grad kan arbejde på det strategiske niveau.
Umiddelbart kan Melissa Bechs CV og nye job signalere karriere med stort K. Men det har aldrig været det, der var drivkraften for hende:
”Jeg har altid været drevet af de mennesker, jeg arbejder sammen med. Og sådan noget som at jeg kan holde mit tysk og engelsk ved lige, som jeg taler flydende. Drømmejob er mange forskellige ting.”