Bryggeriet Anarkist fik sanselige og bæredygtige oplevelseskoncepter med flere konkrete ideer, som blev hapset på stedet – og en a-ha oplevelse i forhold til hvor stor en ting unboxing er.
”Deres arbejde var simpelthen så gennemført”
Allerede da Ulrik Holst Malling, brand manager hos bryggeriet Anarkist, trådte ind ad døren på Marketing & Communication Design første gang, blev han overrasket, og sådan fortsatte det.
”Folk var tændte, og der sad en hel sal af entusiastiske og positive studerende – jeg kan godt huske min egen studietid, og det var ikke altid sådan,” siger Ulrik Holst Malling.
”Vi oplevede en meget stor grad af kreativitet fra studerende, som havde et stærkt visuelt og grafisk udtryk, og som var dygtige til at fremlægge – en disciplin man ikke skal underkende. Omvendt skal de lære, at der er en verden vest for Valby bakke, hvor folk er over 25 år, men det er nok meget naturligt, når man er det sted i livet, som de er.”.
Især en af gruppernes arbejde gjorde indtryk, og Anarkist er blevet ved at vende tilbage til deres ide – selvom den ikke kan lade sig gøre:
”De foreslog os at downsize til 33 centiliters dåser og lave en sixpack med tre varianter i hver. Hvilket var en super god ide, fordi det er en måde folk kan smage sig igennem vores range, og det så godt ud – de havde lavet flotte mock ups på 33 centiliter dåser.”
Fra indpakning til brætspil
Når man laver en sixpack, er man samtidig tvunget til indpakning, men det havde gruppen også løst på forbilledlig vis:
”Indpakningen var ikke bare skrald, men kan rent faktisk bruges, fordi den også fungerer som spilleplade til et brætspil. Deres arbejde var i det hele taget bare så gennemført,” siger Ulrik Holst Malling.
Men hvorfor så ikke bruge ideen?
”Det er jo det ærgerlige med den virkelige verden nogle gange: I et konkurrencepræget marked er det simpelthen for dyrt at pakke flere forskellige varianter, men det er det eneste, der spænder ben. Og ideen er så god, at min chef og jeg talte om, at måske kunne vi gøre det, at køberne selv samler en sixpack i supermarkedet. På den måde undgår vi udgiften til pakning, og forbrugerne kan stadig tage øl-smagningen med on the go.”
Anarkist er et mikrobryggeri, der holder til i Albani-bryggeriets historiske bygninger i Odense og ejes af Royal Unibrew A/S.
Anarkist blev etableret i 2018 ud fra bryggeriets ønske om også at udvikle og markedsføre craft beer – eller specialøl på godt dansk. Bryggeriet stiller også kedler og faciliteter til rådighed for andre mikrobryggere, der ønsker at være med til at udvikle nye bryg.
Anarkist vil gerne væk fra det stereotype billede af en øldrikker, når det gælder crafted beer. Man skal ikke være øl-specialist eller se ud på en særlig måde. Anarkist er demokratiske og vil ikke ekskludere - hverken med prisen eller ved at fremstå elitære.
Det er bare øl
Det inkluderende og guidende dannede fundament for Gruppe 5, som blandt andet havde skabt en mobil ølvogn med en tapwall (væg med tappehaner), som skal give forbrugeren en følelse af at være på et rigtigt bryggeri, selvom det blot er en vogn. Og så havde de lavet en tavle, hvor forbrugerne ved at svare på spørgsmål såsom ’Kraftig eller cremet’ bliver ledt til den øl, der vil passe bedst til dem.
Og det var en af de ideer, som Ulrik Holst Malling allerede under præsentationerne sagde ”den hapser jeg” til.
”Det er sjovt og passer godt til brandet. Ideen præsenterer en uprætentiøs tilgang til craftøl, hvor man ikke skal være medlem af en lukket klub, men derimod gerne vil invitere indenfor ved at hjælpe og uden at sige ’ved du ikke engang, hvad en dobbelt IPA er’. Det er godt fundet på og godt set i forhold til vores DNA.”
Gruppe 5 arbejdede meget med forbrugeren og fokus på et stærkt forbrugerfællesskab både online og i den virkelige verden. Men de var også ude at tale med både Folkehuset Absalon og nichekiosken Khiohsk om et eventuelt samarbejde med Anarkist, hvilket både gjorde dem klogere og gav et selvtillidsboost:
”Det er fedt at opleve, hvordan fagpersoner er interesserede i at diskutere problemstillinger med os, selvom vi blot er studerende. Begge steder var åbne og nysgerrige omkring konceptet og ideen, og vores anbefaling til Anarkist indebærer en mere fremtidsorienteret plan, hvor Anarkist skal optræde hos relevante samarbejdspartnere såsom Kihoskh og Absalon. Her vil de kunne opretholde deres popularitet og image uden at gå på kompromis med deres vision om mangfoldighed og inklusion, ” lyder det fra gruppen, som desuden vil aktivere forbrugerne online med en Instagram-profil, hvor man kan følge med i Anarkists Danmarks-tur via en tourplan samt diverse online aktiviteter såsom ølsmagning, Q&A, Øl-guide mm.
”Det har været en stor drivkraft for vores gruppe at arbejde med en rigtig virksomhed, som var klar på at implementere vores forslag, hvis den rigtige idé kom.”
Gik et ekstra skridt
For Anarkist var det omvendt tydeligt, at de studerende havde brugt mange kræfter og energi på opgaven:
”Entusiasmen overraskede positivt - at de lige gik det ekstra skridt for at blive klogere og få mere indsigt,” siger Ulrik Holst Malling.
”Og så fylder unboxing mere, end jeg lige troede. Det var ret overraskende, hvor mange, der havde valgt en abonnements-løsning, hvor unboxing var en del af iscenesættelsen. Men vi har fem varianter, så vi ville nok hurtigt løbe tør for overraskelseselementet, og desuden vil vi gerne have folk til at tage vores varer ned fra hylden i supermarkederne. Men det er interessant at få yngre menneskers perspektiv og blive klogere på, hvad der trender.”