”Pisse-dygtige studerende” gav COOP Crowdfunding en masse indsigter samt helt konkrete ideer til, hvordan de kan engagere endnu flere danskere i at investere i nye og bæredygtige madprodukter.
Crowdfunding som bæredygtig investering
Mange ved det ikke, men COOP er faktisk ret aktivistiske og er gået forrest og har kæmpet for miljø og bæredygtighed, længe før det blev mainstream. De var fx de første til at udfase blandt andet buræg, fluorstoffer i emballage og skyllemiddel.
COOP var også nogle af de første i Danmark til at crowdfunde, hvilket vil sige, at man som privatperson kan investere selv små beløb i et produkt eller en start up, og hvis der er nok, der gør det, får virksomheden den nødvendige investering og kan lancere.
For COOP Crowdfunding handler det om at bringe forbrugere og virksomheder sammen for at skabe bedre fødevarer. Det er både en måde at få de varer på hylderne, man ønsker, og en måde at forrente sine penge, hvis det er det, man er ude efter.
COOP Crowdfunding er i rivende udvikling, og planen er at udvide til andre produkter end mad og drikke. Det kræver en ny strategi og en ny brand platform, og det har de fået hjælp til af 54 studerende fra Marketing & Communication på Designteknolog-uddannelsen.
”De studerende er pisse dygtige, og vi har fået vildt mange gode indsigter – både forretningsideer og gode tanker om det overordnede brand og fremtiden,” siger Nicolai Jæpelt, Crowdfunding Chef.
Fællesskab og jordforbindelse
Flere af grupperne havde fokus på det, de kaldte COOP Community og COOP Local. For eksempel events og markeder, hvor kunderne kan møde virksomhederne og omvendt
Gruppe 5 vil med deres forslag forene kulturliv, oplevelser, produktion og crowdfunding med bæredygtighed som fællesnævner
”Det handler om at sætte ansigt på leverandører, genoprette jordforbindelsen og se hinanden i øjnene. At genfinde vores jordforbindelse betyder, at vi bliver mindet om, hvor vigtig naturen er for mennesket. Vi tror på fællesskabet og på mennesket, og vi drømmer om at blive grobund for bæredygtige ildsjæle, der vil tage del i vores bevægelse,” lød det fra Gruppe 5, som også gerne ville sætte fokus på at anerkende kunderne. Lade dem føle sig som en del af rejsen og jævnligt holde dem opdaterede på udviklinger i det, de har fundet.
Et andet og helt konkret forslag er COOP Community Map, der danner overblik over dit lokalsamfunds bæredygtige virksomheder, som du så har mulighed for at tage ud og opleve og støtte. Hjemmesiden danner dermed rammerne for et fællesskab inden for innovation og lokalt håndværk med fokus på bæredygtighed.
Og det begejstrede virkelig Nicolai Jæpelt:
”Hele vores omdrejningspunkt er relationer. Og det med, at vi bliver afsender på unikke events, som samler og bringer folk tættere sammen er stærkt.”
At samles fysisk er noget, COOP Crowdfunding helt sikkert kommer til at gå videre med. Men også de mange indsigter som vidensgrundlag og inspiration:
”Om tre uger laver vi et snit på tværs og samler alle deres analyser og anbefalinger, og det vil give et ret solidt og bredt billede, vi kan bruge i vores arbejde med brandet. Også i forhold til fortællingen og det at skabe en bevægelse var der fine indsigter og gode nøgleord såsom jordforbindelse og så frø. Og så var de dejligt bramfrie og sagde for eksempel, at hjemmesiden ikke fungere, hvilket var dejligt befriende.”
Faktisk ville Nicolai Jæpelt gerne have haft det endnu vildere:
”Deres arbejde var imponerende og professionelt og implementerbart. Men netop fordi det ikke er en ægte professionel situation, kunne jeg godt ønske mig nogle vilde og mere ekstreme bud, der tog det til et yderpunkt. Jeg sidder ikke og forventer, at jeg skal kunne implementere én til én, jeg vil bare gerne have ny inspiration.”
Men helt lavpraktiske forslag kan nu også noget. Gruppe 1 vil med COOP Create sikre, at crowdfunding-mulighederne også kan ses på hylderne i butikkerne, så kunderne rent faktisk opdager dem. Og de vil gøre det nemt at tage action med det samme ved hjælp af QR-koder og COOP-appen.