Malene Hasse har en baggrund som teknisk designer og bygningskonstruktør fra KEA.
Nu er hun ansat i Metro-selskabet, hvor hun arbejder som team- og projektleder på en kommende Metro-linje i København.
Hér har hun ansvar for en del af de forberedende arbejder såsom ledningsanlægninger, arkæologi og bygningstilpasninger, som skal være på plads, inden en hovedentreprenør går i gang med selve stationsarbejdet.
Som teamleder har Malene således fra dag ét haft brug for ledelseskompetencer i sit nuværende job, og dem ville hun gerne have finpudset gennem noget efter- videreuddannelse.
BLU-uddannelsen lå lige til højrebenet
Malene brugte noget tid på at undersøge, hvad der var på markedet og var først omkring nogle mere generelle akademi-lederuddannelser.
Men i forhold til fag og de kompetencer, hun gerne ville bygge videre på, så var der ikke rigtig noget, der passede ind, syntes hun.
Til sidst faldt hun heldigvis over Byggeriets Lederuddannelse (BLU) på KEA, som fagmæssigt og kompetencemæssigt bare gav meget mere mening for hende.
”Den lå faktisk lige til højrebenet i forhold til at være i byggebranchen”, forklarer hun.
Fuld opbakning fra arbejdsgiver
Det var udelukkende på eget initiativ, at Malene gerne ville læse videre og have nogle flere ledelseskompetencer. Men da hun præsenterede idéen for sin arbejdsgiver, mødte hun fuld opbakning og løfte om økonomisk dækning af alle fire fagmoduler.
”Jeg har kun mødt støtte fra min arbejdsgiver, hvilket selvfølgelig er og har været meget motiverende”, udtrykker Malene begejstret.
Har fået mere tyngde som teamleder
Selv om Malene blot er halvvejs i forløbet, drager hun allerede nu nytte af de ting, hun har lært på BLU-uddannelsen og kan se, at det giver god mening for hende i hendes stilling.
For hende handler det ikke kun om at få nogle værktøjer og noget teori, men lige så meget om at arbejde med sig selv og videreudvikle nogle af de kompetencer, som lige præcis hun har behov for at styrke.
Malene har ikke som sådan personaleledelse, men hun har et team, hun leder, og efter at have gennemført de to første af i alt fire fagmoduler, nemlig ”Ledelse i praksis” og ”Projektledelse”, udtrykker hun det sådan:
”Jeg har fået en bedre forståelse af, hvordan et team fungerer, og hvad det er for typer af mennesker, jeg har med at gøre. Og hvad det er, jeg skal sørge for, der er i mit team af folk, for at få det til at fungere. Jeg er også blevet mere opmærksom på, når noget så ikke fungerer. Hvad gør vi så? Hvad er det så, vi skruer på? Det har jeg også fået værktøjer til at håndtere.”
At det glider nemmere med det team, hun har ansvar for at lede, forklarer Malene med, at hun nu kan identificere, hvad hendes opmærksomhedspunkter er i forhold til de folk, hun har på teamet.
”Nu ved jeg, hvordan jeg skal præsentere en opgave for den enkelte på teamet for at få det bedste resultat ud af det. Og så har jeg fået nogle generelle projektledelsesværktøjer, som jeg selvfølgelig allerede havde et vist kendskab til qua min tidligere uddannelse og mit arbejde, men jeg synes, jeg nu har fået endnu mere indsigt i, hvordan projekter kan hænge sammen og konstrueres”.
Med andre ord har Malene fået mere tyngde i sin lederrolle.
Underviserne på BLU er supererfarne
Indtil nu har undervisningen fuldt ud levet op til Malenes forventninger. De to undervisere, Thomas Ludvigsen og Jacob Amholt, som Malene indtil videre har haft fornøjelsen af at blive undervist af, har været superkompetente og, som hun siger:
”De kommer jo med et kæmpe bagkatalog af erfaring både inden for byggeriet, men også fra andre brancher som f.eks. reklamebranchen, tv-branchen og IT-branchen, som man også får et godt indblik i. Hvis det er projektlederrollen, man vil have, så kan det godt være, at man er i byggeriet nu, men hvis man en eller anden dag gerne vil skifte branche, så kan man tage de ledelseskompetencer, man får på BLU-uddannelsen, videre til noget andet også”.
Så Malene synes, det har været superfedt, at underviserne på BLU både kommer med en gedigen viden om byggebranchen men også med nogle andre brancheerfaringer, som man kan reflektere over i undervisningen.
Undervisningen er desuden tilpas praktisk og undgår at blive for tung og teoretisk.
Der er meget dialog og meget erfaringsdeling, og så har man selvfølgelig fri fra sit arbejde, den dag om ugen, hvor der er undervisning.
På spørgsmålet om, hvor meget forberedelse uddannelsen kræver, svarer Malene:
”Uddannelsen kræver selvfølgelig noget forberedelse, men det synes jeg også, at KEA er god til at kommunikere, når man melder sig til uddannelsen. Og det er jo sådan, at jo mere man lægger i det, jo mere får man ud af det. Men meget af det forberedende, er jo læsning, så det er noget, man kan passe ind i sin uge, og i sit familieliv. Og det er jo nogle korte, men intensive 8-10 ugers forløb, så det er til at overskue. Det er ikke noget, der strækker sig over hele halve år”.
BLU-kompetencer kan bruges bredt
BLU-uddannelsen på KEA er den mest oplagte videreuddannelse at tage, hvis man er indenfor byggebranchen og ønsker sig nogle ledelseskompetencer. Men folk fra andre brancher ville også kunne have gavn af uddannelsen, da den favner bredt, forklarer Malene. Hun føler sig derfor ikke stavnsbundet til byggeriet ved at tage den her uddannelse, men oplever, at hun får en grundviden indenfor ledelse, som hun kan tage med videre.
”Om jeg så vil bruge de næste 30 år i byggebranchen, eller om jeg på et eller andet tidspunkt vil lave et skift, så kan jeg stadig tage det, jeg lærer på BLU med videre og bruge det i andre brancher også”, siger Malene og fortsætter:
”Men når jeg nu er i byggebranchen, så er det væsentligt mere relaterbart for mig at tage denne uddannelse frem for en måske mere almindelig akademi-lederuddannelse”.
Webinarer er guld værd
Forventningsafstemningen i forhold til, hvad KEA har tilbudt, og hvad hun indtil videre har fået ud af BLU-uddannelsen, har ifølge Malene været fin.
En vigtig ting, hun gjorde, inden hun tilmeldte sig BLU-uddannelsen, var at deltage i et webinar om BLU, hvor hun havde lejlighed til at stille alle mulige relevante spørgsmål.
Der møder man typisk én af underviserne og andre ansatte fra KEA, der svarer på spørgsmål fra kommende studerende.
”Indtil videre har uddannelsen fuldt ud levet op til de ting, der blev sagt på webinarerne. Så jeg vil helt sikkert anbefale andre at deltage i et webinar om uddannelsen”, siger Malene og tilføjer, ”for det er guld værd, lige at bruge den time, og så lige få lidt mere indsigt”.
Hvis man er i tvivl eller har nogle spørgsmål, som hjemmesiden ikke lige giver svar på, skal man bare kontakte uddannelsen. Malene har f.eks. selv kontaktet blandt andre uddannelseskonsulent Keld Fonnesbæk Andersen, og som hun siger: ”De er jo supersøde og hurtige til at vende tilbage, så det er meget nemt at få svar på sine spørgsmål”.