Bedre bundlinje og bedre trivsel i butikkerne. Det er resultatet efter jem & fix’ butikschefer har gennemført Akademiuddannelsen i Retail på KEA. jem & fix opfordrer nu detailbranchen til at gå sammen om fælles uddannelsesløft.
Bedre bundlinje og bedre trivsel i butikkerne. Det er resultatet efter jem & fix’ butikschefer har gennemført Akademiuddannelsen i Retail på KEA. jem & fix opfordrer nu detailbranchen til at gå sammen om fælles uddannelsesløft.
Kennet Iversen, HR og Driftschef i discountkæden jem & fix har god grund til at være tilfreds. ”Vi havde brug for at løfte butikschefernes kompetenceniveau i forhold til ledelse og det er blevet nogle helt andre ledere, vi har fået hjem. Vores butikschefer, der har fulgt akademiuddannelsen i Retail, har både mere tid og mere overskud til refleksion. Det har helt konkret skabt meget bedre KPI'ere og meget bedre trivsel i den enkelte butik. Butikscheferne har fået større fokus på den enkelte medarbejder og det har skabt en bedre bundlinje. De er simpelthen blevet bedre til at drifte”.Kæden lagde en ny strategiplan, for at skabe mere vækst i butikkerne, der skulle vokse ved organisk vækst. Samtidig stod kæden med en række butikschefer, som havde gennemgået et internt uddannelsesforløb, og nu efterspurgte en egentlig anerkendt videreuddannelse. ”Vi ville udfordre vores vækststrategi og vores butikschefer”, fortæller Kenneth Iversen. Og det har givet en positiv udvikling både for den enkelte leder og for kæden.Den sidst ansatte og yngste butikschef blev den, der hurtigst omsatte sin nye viden til handling – og avancerede: ”Han gjorde det så godt, fik så gode karakterer og tilbagemeldinger på sit arbejde, at han på to år avancerede til Distriktschef”, fortæller Kennet Iversen.
Detailkæden, der ellers gør meget for at spare på omkostningerne og bogstaverne, er nu parate til at investere i mere uddannelse til organisationens øvrige chefer, der ifølge Kennet Iversen godt kan føle sig lidt pressede. Butikschefernes uddannelsesløft har med andre ord skabt et nyt behov for uddannelse højere oppe i organisationen.
”Butikschefernes uddannelsesniveau og kompetenceniveau overhaler nu nogle af de øvrige chefer i organisationen, så det har skabt et nyt uddannelsesbehov, der forplanter sig opad. Vi er parate til at udvikle nye tilbud om uddannelse på højere niveau – og gerne i samarbejde med KEA og andre fra Detailbranchen. Så den bold er hermed spillet”, siger Kennet Iversen.
jem & fix’ butikschefer gennemførte akademiuddannelsen i Retail Leadership sammen med en række butikschefer fra en anden detailkæde, Top Toy. Og gevinsten ved at sende ledere fra forskellige områder af detailbranchen på samme uddannelsesforløb er ifølge Kennet Iversen vejen frem: ”Vi var spændte på, hvordan det ville gå at være på hold med en anden kæde, men det har været en kæmpe gevinst. Det gør, at man får nogle helt andre indspark”, slutter Kennet Iversen.
jem & fix startede samarbejdet med KEA - Københavns Erhvervsakademi/Detailakademiet i 2010.
KEA/Detailakademiet har siden 2009 i tæt samarbejde med 22 kæder arbejdet målrettet med at skabe uddannelsestilbud, der matcher detailbranchens behov for efter- og videreuddannelse.
Akademiuddannelsen i Retail Leadership er en godkendt videregående uddannelse udviklet specielt til butikschefer og ledere i detailhandlen. Den udløser 60 ECTS og tager 2-3 år at gennemføre, mens man er i job. Uddannelsen giver adgang til at læse videre på Diplomniveau (tilsvarende bachelorniveau).