Fire studerende, en fra Syddansk universitet, en fra IT-universitetet og to fra KEA, var en del af en 4-dages SPIN-IN ved Tomorrow Denim.
Tomorrow Denim specialiserer sig i bæredygtige jeans og andre denimprodukter til kvinder, og de ville gerne se, hvilke løsninger og anbefalinger en gruppe af studerende kunne komme op med.
Vi talte med Zuzanna Napieralska og Daniel Müller-James. Zuzanna studerer til bygningskonstruktør på KEA, og Daniel er marketing director ved Tomorrow Denim.
Daniel havde ikke før prøvet at være en del af en SPIN-IN:
“Jeg syntes, det var produktivt. Når man får studerende til at se på udfordringer, så kommer de ofte med et friskt perspektiv. De er ikke på samme måde som os, der arbejder og drifter i virksomheden hver dag, opmærksomme på alle potentielle barrierer. Dét viste sig at være en værdifuld læringsoplevelse for os.
SPIN-IN-konceptet går bl.a. ud på, at virksomheden skal tilbyde de studerende pladser at arbejde ved i deres egne lokaler, mens de arbejder med udfordringen i fire dage. Daniel fortsætter:
“Når du er en mindre virksomhed, som vi er, så kan dét at tage praktikanter ind, kræve en del ressourcer. Med praktikanter er det nødvendigt at investere en god mængde timer, så man er sikker på, at det bliver en god proces for begge parter. Jeg kunne virkelig godt lide det her setup, hvor de studerende kun havde nogle dage til at komme op med løsningsforslag. Vi var selvfølgelig klar til at svare på spørgsmål i løbet af dagen, så det var alt i alt fire gode og intense dage.”
Zuzanna fortæller om sin oplevelse:
“Selve det at arbejde i virksomhedens lokaler, gjorde det muligt for os at lære en masse om virksomheden, men det gjorde det også muligt for os at arbejde mere indgående med, hvordan blockchain teknologier kan forbedre virksomhedens salgs- og marketingindsatser. Oveni det undersøgte vi deres bæredygtighedsmuligheder. At forsøge at styrke et allerede bæredygtigt brand var noget alle på teamet satte pris på. Daniel var meget tilgængelig igennem hele vores ophold, hvilket var nødvendigt for vores proces, fordi det gjorde det muligt for os at justere vores analyser ift. deres svar på vores spørgsmål.”
Daniel understreger, hvor vigtigt det er at få friske øjne til at se på en virksomhed og dens forretningsmodeller:
“Du bliver nødt til at tage dig selv ud af dine daglige rutiner og driftsopgaver for at kunne være innovativ. Hvis du ikke gør det, så kommer du til at lukke ideer ned, i stedet for rent faktisk at tænke på, hvordan du kan ændre ting. Det er stadig lige tidligt nok at sige noget konkret om, hvilke løsningsforslag vi vil arbejde videre med. Men jeg vil dog sige, at ideerne om digitale avatarer og hvordan blockchain kan medvirke til mere troværdig kommunikation om produktcyklusser, var meget interessante.”
Zuzanna siger, at hun uden tøven ville anbefale andre studerende at deltage i en SPIN-IN:
“Ja, helt sikkert. Vi lærte en masse, og jeg var personligt overrasket – på en gode måde – over hvor professionelt og stadig afslappet arbejdsmiljøet var. For en studerende, var det rart at opleve.”
Zuzannas råd til fremtidige SPIN-IN-teams?
“Husk at arbejde som et team. Og hold jer tæt på medarbejderne i virksomheden og stil alle de spørgsmål, I måtte have. Vi stillede en masse spørgsmål, fordi vi ville være sikre på, at vi havde deres perspektiv på udfordringen.”
SPIN-IN-forløbene er en del af et projekt i Lifestyle & Design Cluster. Ønsker du yderligere information om projektet, så kontakt venligst projektleder Mikkel Langer på