Studerende fra Smykker, Teknologi & Business har skabt en række bæredygtige smykkekollektioner i ukonventionelle materialer til et fransk modehus.
Bæredygtige smykker til ikonisk modehus

Hvordan kombinerer man et yderst eksklusivt og hæderkronet modehus med ukonventionelle materialer og nye metoder?
Det var opgaven til de studerende på 3.semester af Smykker, teknologi & business. Hver gruppe blev bedt om at skabe otte bæredygtige items til det franske modehus (hvis navn vi desværre ikke må skrive).
Og det nailede gruppen bag ’Miniut Fleur’ med deres smykker, som ved første øjekast er enormt klassiske og tidløse, men ved nærmere eftersyn er florlette statement smykker i genanvendt sølv og stof – flere af dem med ukonventionelle placeringer og udformninger.
Fransk historie afspejlet i glas
Gruppen bag Les femme Eternelle har skabt en kollektion i glas, der hylder betydningsfulde kvinder fra den franske historie:
"Glas er et tidløst materiale, der kan genanvendes uendeligt uden at miste kvalitet. Hvilket gør det ideelt til smykker, der er tænkt som arvestykker. Og hvis glasset går i stykker, kan det genbruges uden materialetab, hvilket understøtter kollektionens miljøvenlige profil.”
Gruppen har gjort sig umage med at ramme brandets luksus-image, men samtidig tale til den moderne kvindes ønske om et meningsfuldt forbrug, hvor design, kvalitet og bæredygtighed går hånd i hånd.
”Kunden har stået til rådighed for en grundig virksomhedsanalyse af brandet, og hvem deres kernemålgruppe er. Samarbejdet har været en kæmpe fed oplevelse – et virkelig sjovt og udfordrende projekt, og ikke mindst en lærerig proces.”

Imponerende professionalisme og kreativitet
Grupperne skulle designe minimum otte smykker, hvoraf fire skulle produceres som højkvalitets prototyper. Men derudover skulle de også udvikle emballageløsninger og brandingmateriale samt lave en udstilling. Og de studerende imponerede med deres kreative brug af bæredygtige materialer, men demonstrerede også en dyb forståelse for luksusbrandets identitet og målgruppe, fortæller underviser Jane Burchard:
”De studerende tog udfordringen op med en imponerende professionalisme og kreativitet. Virksomhedens repræsentant modtog de studerendes løsninger med stor begejstring, og det er min opfattelse, at brandet forlod KEA med nye perspektiver, bæredygtige indsigter og de unges take på alternative materialer. De studerende viste, at ansvarligt design og æstetik kan gå hånd i hånd.”

Naturens enkelhed møder urban elegance
Natur, blomster og dyr gik igen som inspirerende tema i flere af kollektionerne. Gruppen bag ’Élégance de Paille havde valgt også tage naturen ind som en del af materialet. Kollektionen er en fejring af kontraster, hvor den naturlige enkelhed fra strå møder det tidløse (og genanvendte) sølv. Inspireret af den franske arv bygger kollektionen bro mellem landskabets ro og byens elegance.
Kollektionen skilte sig desuden ud ved ikke kun at omfatte smykker, men også make-up etuier og tasker.
Alle grupperne fik grundig feedback fra virksomheden.


Om forfatteren
