Vi ved godt, at vi skal skære ned på kød og lade være med at flyve, men de færreste tænker over, at scrolling, posting og websites udleder ligeså meget co2 som flytrafikken.
Bæredygtig web er det nye kød
Måske er du blevet vegetar og køber genbrug, drikker havre-latte og kører i tog, men har du tænkt over, at tidsfordrivet på tik-tok og alt det, du gemmer i skyen udleder vanvittigt meget co2?
Vores digitale liv er på mange måder uhåndgribeligt, men det kræver hundredtusindvis af meget virkelige og meget strømkrævende servere at holde det kørende.
Det gælder også virksomheder, som slår sig op på være bæredygtige, men som samtidig har verdens tungeste website. Hvilket formentlig hverken er udtryk for ligegyldighed eller ondsindet kapitalisme - de har sikkert bare ikke skænket det en tanke.
På KEA underviser vi i bæredygtig kode. Marie Christiansen er lektor, og hun undres over, at der ikke er flere virksomheder, der tænker bæredygtige principper ind i deres web – især de virksomheder, som har bæredygtighed som en bærende del af deres brand.
”Jo mere et site fylder, des mere co2 bliver der udledt. Og vi vil selvfølgelig gerne have lækre sites, der virker, men det kan faktisk sagtens lade sig gøre at arbejde med indholdsproduktion, brugergrænseflade og brugeroplevelse, så det bliver mere bæredygtigt, men stadig er lækkert og funktionelt.”
En praksis Marie Christiansen gerne ser flere webdesignere tage stilling til. Og en bæredygtig tendens hun tror, de studerende kommer til at nudge i branchen.
En af dem er Mathias Dahl Jensen. Han har skrevet afgangsprojekt om bæredygtig kode og mener, at det er uundgåeligt, at bæredygtigt web bliver mainstream og et konkurrenceparameter for både virksomheder og medarbejdere.
Og det er han faktisk selv et eksempel på. Han er nemlig i gang med top up-uddannelsen i Webudvikling, og vil gerne i praktik på bureauet Advice - netop fordi de har en politik og går op i bæredygtig web.
Scroll og fly er same same
Det var en bog om sustainable webdesign, anbefalet af en underviser, der fik Mathias Dahl Jensens øjne op for den forskel, vi kan gøre med bæredygtig kode og ved at skrue på forskellige knapper i vores digitale tilstedeværelse.
”Jeg spiser næsten ikke kød og er holdt op med at flyve, når jeg skal besøge min familie i Nordjylland, men det giver ikke mening at snakke om, hvor skidt det er at flyve, når internettet udleder ligeså meget co2 – at sidde og scrolle en hel dag er også skidt.”
På studiet var de en gruppe, som synes, det kunne være spændende at afprøve nogle af tankerne fra bogen. De legede blandt andet med to versioner af en hjemmeside, hvor brugeren selv kunne vælge. Og læren var, at det sagtens kan lade sig gøre at skære i co2’en:
”Det handler om at være meget præcis i sit design og undgå overflødigt indhold. Fx undgå store filer som video og billeder medmindre det er strengt nødvendigt,” siger Mathias Dahl Jensen.
Men gider folk så bruge sitet?
”Ja, man kan sagtens begrænse sit indhold. Vi skal væk fra tanken om, at jo flere billeder og jo flere videoer desto bedre – det er ikke sådan, det er. Og man kan fx skære ned på autoplay videoer – videoer som du ser og scroller videre, fordi du ikke kom for at se den video. Det er spild af data.
Man kan også kigge på noget af det brugeren aldrig opdager, inde i backend, fx hvordan hjemmesiden bliver sendt fra serveren til browseren – her skal man helst sørge for, at serveren laver mindst muligt og dermed bruger mindst muligt strøm.”
Vigtig spiller på jobmarkedet
Måske er bæredygtig web det nye kød. Måske kommer vi til at se kampagner, der opfordrer til at 'Post responsibly' og 'Ryd op i din sky', ligesom virksomheder vil få mere bæredygtige sites - og bryste sig af det.
Mathias Dahl Jensen er ikke tvivl:
”Det er uundgåeligt, at det bliver mainstream at have en bæredygtig webpolitik. Det bliver en sneboldeffekt. Det er noget virksomheder kan bruge til at tiltrække kunder og medarbejdere, og omvendt er det en skill, man kan tilføje som medarbejder for at gøre sig selv mere relevant.”
Det lå ellers ikke i kortene, at Mathias Dahl Jensen skulle læse Webudvikling. Han er oprindelig musiker, og tjente gode penge på det, men søgte ind på Multimedie Design, fordi han troede, han skulle være grafisk designer. Uddannelsen ledte i stedet til en kæmpe uventet forelskelse. I kode og udvikling.
”Jeg droppede faktisk fuldstændig at spille musik - jeg blev bare virkelig forelsket i at udvikle og kode. Jeg kan godt lide, at man hele tiden løser problemer, og at der er så meget, man kan lære og så mange forskellige sprog – der er altid noget nyt at lære. Og selvom jeg søgte ind med et mål om design, så er det faktisk det, jeg er mindst interesseret i i dag. Kode og udvikling handler meget om at få ting til at virke, og det er super sjovt.”
Mindre scroll = mere bæredygtighed
Men selvom der er meget at hente på at gøre hjemmesider mere bæredygtige, så peger både Mathias og lektor Marie Christiansen på, at sociale medier og bevidstløse backups i skyen er de helt store syndere. To timers streaming på fx Youtube svarer til at køre 12 kilometer i bil.
”Det handler om at blive mere bevidst om, hvad vi gør. Måske især det forbrug, der ikke giver os noget godt. Der hvor man får dårlig samvittighed, fordi man egentlig havde planlagt at lave noget andet,” siger Marie Christiansen.
Så: Sorter i det, du gemmer i skyen og skru ned for dine sociale medier – både scrolling og posting – det gør en stor forskel.