Klimakrise og efterspørgsel på bæredygtige løsninger, produkter og adfærd er ikke en trend, der går over. ’Ledelse af bæredygtighed’ hos KEA kompetence giver dig redskaberne til at udvikle og lede din virksomhed bæredygtigt, så du kan forblive relevant og eksekvere på de nye krav, der stilles.
Bæredygtig transformation stiller nye krav til ledere
It’s happening, fristes man til sige. Eller swim or sink – bogstaveligt talt.
Verdens ledere har netop været samlet i Glasgow til COP26 og FN´s klimapanel udgav i august EN RAPPORT, hvor man roligt kan sige, at budskabet er meget klart: Det er NU, vores beslutningstagere skal prioritere den grønne omstilling. Og det skal gøres dedikeret, effektivt og ambitiøst. Muligvis har politikerne sovet i timen, men det har borgerne og forbrugerne ikke, og de kræver ægte bæredygtighed af virksomheder og producenter.
”Bæredygtighed er en fundamental del af både nutidens og fremtidens virksomheder - det er ikke en trend, der går over, eller kan løses ved blot at ansætte en CSR-medarbejder,” siger Ida Winberg Hemmingsen, adjunkt på KEA Digital og underviser på fagmodulet LEDELSE AF BÆREDYGTIGHED, der kan tages som en del af akademiuddannelsen i Ledelse på KEA Kompetence.
Verden er midt i en transformation mod en bæredygtig og regenerativ fremtid, og det stiller nye krav til ledere og ledelsesopgaven. Men det er også en unik mulighed:
”Virksomheder har en stærk eksekveringskraft og kan spille en afgørende rolle. Men at udvikle og implementere en bæredygtig strategi i forretningen og arbejde med bæredygtig ledelse betyder også nye opgaver, nye krav og nye kompetencebehov for de øverste beslutningstagere, og ikke mindst for medarbejderne. Og det er det, vi kommer til arbejde med på kurset,” siger Ida Winberg Hemmingsen.
Hvordan kan man styrke den bæredygtige ledelse?
”Det handler først og fremmest om at få viden og ny inspiration til hvordan man kan arbejde med bæredygtighed - og så selvfølgelig at arbejde med sin ledelse i forhold til at skabe den nødvendige retning. Det vil sige at man sætter sig ind i, hvad bæredygtighed er, og hvordan bæredygtighed kan integreres i forretningen. Det skal være en integreret del, før det har effekt. Dernæst handler det om at få defineret strategien - og dertil få eksekveret den, således at den ikke ender som et strategidokument i en mappe på virksomhedens intranet.
Det er også vigtigt at huske, at en bæredygtig forretningsstrategi er med til at sikre, at man forbliver relevant som virksomhed, og man kan tiltrække og fastholde kunder og talentfulde medarbejdere og selvfølgelig helt konkret bidrage til bundlinjen fremover.”
Hvad er dit bedste tip til ledere i denne banebrydende tid?
”Mit bedste tip er at være ambitiøs i forhold til bæredygtighed. Vær lige så ambitiøs med din bæredygtighedsstrategi, som du er med din ledelsesopgave, og sørg for at få det integreret, så du som leder går foran og sætter retningen for dine medarbejdere, dine kunder og den globale bæredygtighedsagenda.”
Er det her en måde, virksomheder kan greenwashe og ticke af i 'Bæredygtigehed'?
”Det er jo altid en mulighed at skabe utroværdighed og falsk markedsføring som virksomhed. Men det her kursus henvender sig til dem, der er seriøse og ikke mindst ambitiøse. At forblive i markedet kræver en seriøs indsats i forhold til bæredygtighed, som er integreret i forretningsmodellen, således at der kan implementeres konkrete initiativer, der kan skabe de nødvendige forretningsmæssige resultater. Og det er det, vi kommer til at arbejde med på kurset. Deltagerne går hjem med en konkret strategi og en plan for implementering.”
Fagmodulet giver ny viden, konkrete værktøjer og inspiration til, hvordan du helt konkret kan arbejde med ledelse af bæredygtighed i din virksomhed og inddrage dine medarbejdere i bæredygtige processer.
Vær med til at gennemføre en bæredygtig omstilling i din virksomhed og få værktøjer til at lede bæredygtigt.