Der var et væld af nye tiltag til KEAs Åbent Hus, som tiltrak over 1.000 besøgende både fysisk og online, og gjorde de mange besøgende klogere på KEA og den helt rigtige uddannelse.
Åbent Hus med værksteder, dukkehus og job på stedet
Det særlige ved KEA er, at alle uddannelser kombinerer teori og praksis, og det var tydeligere end nogensinde, da KEA i går slog dørene op til Åbent Hus. Hos Energiteknologerne illustrerede et dukkehus, hvordan de arbejder med jordvarme, solceller, vindenergi og meget andet, som alt sammen spiller ind i den grønne omstilling.
På Kort- og Landmålingsteknikeruddannelsens stand kunne man prøve droneflyvning og laserscanning.
Og hos IT-teknologerne var der igen rift om at få lov at lodde en lysende bille og undersøge netværksdata – med mulighed for at vinde en drone og en powerbank.
Lukas på 22 år ankom allerede inden dørene officielt åbnede for netop at høre mere om IT-teknolog-uddannelsen. Han vil rigtig gerne arbejde med it-support eller servere, og det passer ham godt, at uddannelsen er en 2-årig erhvervsakademiuddannelse.
Fra klassisk filologi til business og smykker
Julie på 23 år læser en bachelor i klassisk filologi, men drømmer om at skabe smykker - og specifikt på KEA:
”Uddannelsen er virkelig cool sat sammen, fordi man både har smykker, teknologi og business – især businessdelen synes jeg er vigtig, så man rent faktisk også kan sælge det, man laver.”
Nogle vil måske mene, at der er tale om et kvantespring fra klassisk filologi til smykker, men Julie er ikke i tvivl om, at hun kan bruge sin nuværende uddannelse, hvis hun skulle være så heldig at komme ind på KEA:
”Min uddannelse er centreret om antikken og kulturbevarelse, og jeg er især forelsket i de gamle grækere og Ægyptens smykker. De er meget inspirerende, både fordi de er smukke, og fordi de er fulde af symbolik. Guderne og forskellige mønstre repræsenterer en masse, og der ligger stor betydning i de tidligere epokers smykker, som jeg gerne vil bruge.”
Smykkeværkstedet var et af de mange labs, man som besøgende kunne opleve på nært hold.
I Material Design Lab kunne man blive klog på, hvordan KEA arbejder med fremtidens bæredygtige materialer, og hos Tech & Story Lab kunne man prøve at springe ud fra et højhus i Virtual Reality eller køre om kap i et robot-race og ikke mindst eksperimentere med teknologier og skabe fængende fortællinger. Lab’et indeholder både podcast-studio, en streaming-station, en lysboks til at tage produktbilleder og en masse udstyr som kameraer, mikrofoner og lysudstyr til VR-gear, AI-teknologier, RaspberryPi’s og meget mere.
Mulighed for at udleve iværksætterdrømmen
KEA er meget andet end selve uddannelserne. Det er også et mangfoldigt studieliv og gode muligheder for at blive iværksætter.
Hos KEA Startup Hub præsenterede nuværende KEA-studerende deres iværksætterprojekter sammen med studerende fra KEA Ignite.
Det gav mulighed for at høre om, hvordan KEA arbejder med iværksætteri, og hvordan vi kan hjælpe dig til at udleve dine iværksætterdrømme.
Alle KEAs uddannelser har et tæt samarbejde med erhvervslivet, og 34 procent af KEAs dimittender får fast job gennem deres studiejob, praktik eller afsluttende opgave. Hos KEA Karriere kunne man få en snak om sine fremtidsmuligheder, hvad du kan blive med en uddannelse fra KEA og hvor vores dimittender typisk får jobs.
Det bedste af to verdener
Flere end 900 dukkede fysisk op til Åbent Hus, men cirka 90 deltog online og nogle uddannelser lavede deciderede hybrid-oplæg. Hos Energiteknologerne havde de tidligere studerende Martin Seemann til at komme ind online, sådan at Martin talte til både det fysiske rum, der var fyldt med deltagere, og også til dem der var med online, hvilket fungerede rigtig godt.
På Bygningskonstruktør svarede studerende Rasmus Christensen på spørgsmål i online chatten, mens uddannelses chef Claudio Testa holdt oplæg. Spørgsmålene fra online chatten, blev også stillet til salen og var dermed med til at skabe en aktiv og god samtale begge steder.
Job på stedet
Også KEAs nye bygningskonstruktøruddannelse i Hillerød holdt Åbent Hus i går, og der var besøgende fra start til slut, som havde mange spørgsmål.
En af dem var en gut som læste på CBS, og som spurgte, hvad han skulle gøre for at forberede sig bedst muligt i forhold til at starte på bygningskonstruktør til januar. Uddannelseschef på BYG, Jacob Krøyer Olsen, svarede, at hvis han aldrig havde været på en byggeplads, ville han anbefale, at han blev arbejdsmand de næste par måneder. På den måde kunne han få et indtryk af at arbejde i branchen og spare nogle penge op imens.
”Den ide var han helt vild med. Og det hørte en af håndværkerne, som tilbød ham et job i hans firma med det samme,” siger Jacob Krøyer Olsen.
Det sker ofte, at KEAs studerende bliver tilbudt job, inden de er færdige, men det er alligevel en sjældenhed, at de får job, inden de overhovedet er begyndt på uddannelsen.